Строителите искат парите си веднага (обзор)

Строителите искат парите си веднага (обзор)

Съгласни са 40% от средствата да бъдат разсрочени до края на 2022 г.

Близо 100 хил. души са засегнати

Дали ще бъдат почистени пътищата през зимата, ще зависи от плащанията по договорите

Представители на пътни фирми и техните служители излязоха на протест в центъра на София, пред сградата на НС, заради неизплатени 800 млн. лв., които Агенция „Пътна инфраструктура” им дължи за вече извършена работа. Засегнатите хора от неразплащането на сумите са близо 100 хил., като работници заявиха, че не са получавали заплати между три и пет месеца.

От Браншова камара „Пътища” посочиха, че неколкократно са апелирали пред представители на служебния кабинет за диалогичност и конкретни решения по поставените проблеми в пътния бранш, но до момента само се прехвърлят отговорностите между различни институции. Освен изплащане на дължимите суми, от пътностроителния бранш настояват и за възстановяване на текущите възлагания за поддържане на пътищата в експлоатационно допустимо състояние и за разписан план-програма за развитие на републиканската пътна мрежа.

Но тъй като от шест месеца държавата е абдикирала, се наложило шефовете на фирмите и техни служители, които наброяваха близо 4000 души, да излязат на протест. „Няма никакви плащания и яснота дали такива ще има изобщо”, заяви членът на Управителния съвет на Браншовата камара „Пътища” Георги Кючуков по време на протеста. Фирмите са притеснени и от това, че няма яснота дали ще се възлагат нови строителни работи. „Въпреки че има подписани договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, регионалното министерство ги определя като незаконни. Дали пътищата ще бъдат почистени тази зима, ще зависи от плащанията по тези договори”, допълни Кючуков.

Пътният бранш не е шепа от фирми, които получават авансови плащания, категорични бяха представителите на камарата, които след протеста дадоха подробности за състоянието на бранша по време на пресконференция за журналисти. Според инж. Стефан Чайков, който е председател на УС на Браншовата камара „Пътища”, това, което са гласували депутатите в Комисията по бюджет и финанси, не е работещ вариант за бранша. А именно да се отпуснат допълнително 222 млн. лв. до края на 2021 г., а останалата част от задълженията към фирмите да се плащат на две равни вноски през 2022 и 2023 година. „За нас единственият работещ вариант е да се осигурят средства в държавния бюджет. Предлагаме 60% от средствата да се изплатят до края на годината, а останалите 40% да се изплатят до края на 2022 г.”, допълни Чайков.

„Автомагистрали ЕАД има договори за поддръжка на автомагистрали и им беше платено за това, докато те не платиха на подизпълнителите им, които са близо 27 фирми, никакви средства, защото договорите им били незаконни, а това не е така”, допълни още той. Според браншовата камара служебният министър на строителството Виолета Комитова не отишла на среща с бранша преди дни, а при встъпването є в длъжност обещанията били, че ще изплатят 600 млн. лв. на пътностроителния сектор, но това не се случило.

Предложение

Дават сумите на части за три години

Депутатите ще правят консултации

Строителните фирми може да чакат парите си до 2023 г.

От държавния бюджет за 2021 г. да бъдат заделени 222 млн. лв. за плащания за вече извършена работа по сключени от Агенция „Пътна инфраструктура” договори за поддържане и изграждане на пътища. А останалата част от задълженията към фирмите да бъде изплатена на две равни вноски през 2022 г. и 2023 г. Това предложи служебният министър на финансите Асен Василев по време на второ четене на актуализацията на бюджета в парламентарната бюджетна комисия. Общите задължения на Агенция „Пътна инфраструктура” към фирмите от бранша са 1,3 млрд. лв.

Депутатите от бюджетната комисия решиха предложението на министър Асен Василев да влезе за гласуване в пленарна зала, като формално то ще бъде внесено от няколко депутати. Но още не е ясно дали ще бъде подкрепено и дали няма да бъдат предложени редакционни поправки в пленарна зала. Депутатите обясниха, че материята е твърде сложна за прибързани решения и парламентарните групи трябва да говорят с адвокати дали предложението е работещо.

Според Асен Василев, за да бъдат изплатени парите, които Агенция „Пътна инфраструктура” дължи на строителните фирми, е нужно АПИ да сключи анекси по договорите с компаниите. Затова със законодателни промени министърът предлага да се позволи на пътната агенция да сключи тези анекси с фирмите-изпълнители.