Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите, пред „Труд news”: Под всеки „легнал полицай“ има корупция

Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите, пред „Труд news”: Под всеки „легнал полицай“ има корупция

Безопасността на движение се влияе от два основни фактора - инфраструктурата и поведението на водачите. И за двата контролен орган е МВР

„90 на сто легналите полицаи“ са незаконни“, писа „Труд news” на 23 февруари, а само седмица по-късно – на 29 февруари, Върховният административен съд отмени окончателно много от текстовете в наредбата на регионалното министерство и МВР от 2012 г., регламентираща слагането на изкуствени неравности по пътищата. До създаването на нови правила „легнали полицаи“ у нас няма да се строят, а когато бъдат приети норми, ще се махат всички стари „гърбици“, които не отговарят на тях.  За „легналите полицаи“, за катастрофите по нашите пътища и за „естествените неравности“ в законодателство потърсихме мнението на Христо Радков, председател на Българското обединение на шофьорите.

- Г-н Радков, миналата седмица Върховният административен съд (ВАС) отмени наредбата за „легналите полицаи“, а вашата организация бе една от малкото, които през годините предприеха конкретни действия наредбата да се изпълнява. Бихте ли припомнили какви?
- През 2019 г. изпратихме до предишния кмет на София г-жа Йорданка Фандъкова писмо с въпроси и предложения по отношение на изкуствените неравности. Посочихме, че се слагат навсякъде, включително и на места, на които няма нужда, както и че самите те не отговарят на стандартите в наредбата, като в общия случай са по-високи от нормата от 7,5 см. Потърпевши сме ние – водачите, защото си деформираме и трошим системата за отвеждане на изгорелите газове или окачването на автомобилите. Ако погледнете – на повечето изкуствени неравности отгоре има черти. Това значи, че някой автомобил е задрал по тях. Един „клиренс“ - това е термин и означава разстоянието от долната част на превозното средство до повърхността на пътя, на нормална кола е 14 см, което значи, че тези 7,5 см височина на съоръжението са много повече. Дори и да приемем, че има някакво хлътване на амортесьора надолу, при 10-11 см не би трябвало да има задиране. Тези черти са явно доказателство, че ние просто си трошим колите на едни най-често ненужно поставени ограничения. Ако има необходимост някъде да бъде намалена скоростта, то както в едни държави на запад от Калотина, могат да се слагат напречни вдлъбнатини или шумящи маркировки, които са много по ефективни, не разрушават окачването на автомобила и хем се постига желаният ефект, хем никой не страда от това.

- След решението на ВАС се очаква работна група да пише нови правила за „легналите полицаи“, например да са по-ниски – около 6 см, но може и изобщо да отпаднат от бъдещата наредба. До нейното излизане е спряно изграждането на нови, а пак ще има  и срок за премахването на старите, които над 10 години вече не се премахват...
-  Нека да видим каква е наредбата и ще я коментираме, още когато бъде предложена за обществено обсъждане. Но искам да ви обърна внимание на народното разбиране за тези изкуствени неравности, което съм чувал още около 2012 г., когато бяха приети тези нормативи. Един „легнал полицай“ тогава се плащаше от общината по 6000 лева, а ако е двоен – по 12 000 лева. В същото време кубик асфалт вървеше по това време по-малко от 100 лева, а за един двоен „легнал полицай“ трябват максимум два кубика. Колкото и да струва труда или наема на машините, няма как едно такова съоръжение да излезе повече 1000 лв. Нека вие и читателите на „Труд news” преценят сами за каква далавера говорим. Е как няма да слагат тези ограничители под път и над път, след като някой някъде прибира и дели едни пари. Под всеки „легнал полицай“ има корупция, той се прави за тези „едни пари“, а не за безопасност на движението. Затова се опасявам, че ако новата наредба определи старите съоръжения да се премахнат и на тяхно място да се изградят нови, в касичките на някои хора пак ще отидат тези „едни пари“. Помислите добре - ние с вас като шофьори веднъж сме платили данъци и са сложили тези неравности, втори път плащаме за ремонт на потрошените ни автомобилите, трети път ще платим старите „легнали полицаи“ да се махат и четвърти път – да се изградят нови. Вие съгласен ли сте?

- Не съм съгласен точно толкова, колкото не съм и съгласен по улиците на градове и села в цяла България 90 на сто от „легналите полицаи“ да са незаконни...
- Но забележете – говорим за хора, които се пишат експерти по пътна безопасност и излизат в медиите с предложения да се поставят изкуствени неравности на път с повече от две ленти в една посока – нещо, което е и незаконно, и абсурдно. Сигурен съм, че те знаят какво е шумяща маркировка, какво са напречни вдлъбнати черти, какво е пешеходен светофар и т.н., но предлагат „легнал полицай“. Със сигурност и те са част от корупционната схема.

- Тези дни излязоха окончателните данни на МВР за 2023 г. В България убитите са 525 души, ранените – 9101, а тежките пътно-транспортни произшествия 6993. Вие как ги коментирате?
- Загиналите са с 6 души по-малко от 2022 г., което прави намаление от около 1,3 процента на смъртността. Ранените обаче са с 679 души повече – ръстът е от 8%, а катастрофите с 384 повече от предишната година, повишението е с 6 %. Вижда се, че тежестта на катастрофите намалява, дали заради системите за сигурност в автомобилите, дали заради някаква друга причина. Но намалението на жертвите е в рамките на статистическата грешка от 3%, докато увеличението на броя на катастрофите и ранените съвсем не е статистическа грешка, а трайна тенденция, която означава, че всички тези мерки и правила, за които през цялата минала година тръбяха, че са въвели – не работят. 

- Да, хвалят се, че са направили закон да взимат колите на пияните и дрогираните шофьори и имало намаление. През цялата 2023 г. 4 души са жертва на пияни и двама на  дрогирани шофьори, което прави 1,5 % от всички жертви. Но дали нашите управници направиха нещо за останалите 98,5 % от жертвите?
- Моята теория е, че безопасността на движение се влияе от два основни фактора - инфраструктура и поведението на водачите. Фактори като техническото състояние на превозните средства, скоростта или посочените от вас алкохол и наркотици не са от съществено значение, просто защото се отнасят до много малък процент от причините за катастрофите. И за двата главни фактора – инфраструктура и поведение на водачите, контролен орган по Закона за движение по пътищата е МВР. По отношение инфраструктурата през последните 2-3 години съществена промяна няма. Или не се строят, или се строят нищожни участъци по 10-15 км нови пътища, не се правят основни ремонти, даже не се извършват и достатъчно текущи ремонти. В същото време служителите на МВР не затварят нито участъци от републиканската пътна мрежа, нито от общинската по причина, че са опасни, даже и когато са заледени, за маркировка и дупки въобще да не говорим. Глобите за стопаните на пътя – това са АПИ и общините, не само че са ниски, а и не се налагат от МВР. Една груба сметка показва, че от тол такси и винетки, общински данъци МПС, глоби, ако щете и от конфискувани автомобили, сумата, която държавата е прибрала от нас – шофьорите, за 2023г. е между 1,2 – 1,3 милиарда лева, като в нея не слагаме акциз и ДДС на горивата. Срещу тази сума какво стои: пътища и улици, по които през годината са станали 8 % повече тежки катастрофи. По вторият основен фактор -  поведението на водачите, МВР също има много какво да направи. Похвално е, че миналия месец  заловиха четирима полицаи, които фабрикували фалшиви текстове за алкохол, за да изнудват водачите и да вземат подкупи. Но разследват ли ги като организирана престъпна група (ОПГ), като престъпен сговор със сериозна предварителна подготовка? Имаме ли представа, колко още ОПГ от служители на пътна полиция работят основно за подкупи от шофьорите. Освен това от полицейските синдикати категорично отказваха да бъдат тествани за наркотични вещества със същите полеви тестове, с които и преди и сега тестват водачите. Значи те в полицията нямат доверие на този същия тест, заради който някой шофьор, пил енергийна напитка, може да бъде осъден на затвор и да му вземат автомобила.  

- Упреците ви са към МВР, но те много често казват, че не само от тях зависи пътната безопасност, а от още 10 министерства и ведомства. Освен това вътрешният министър Калин Стоянов е млад, по-малко от година е на поста и изглежда искрен, когато се ядосва на ситуацията по пътищата.
- За да не бъда грешно разбран, макар думата „ротация” е модерна в момента, аз нямам нищо против сегашното ръководство на МВР. Даже искам да изкажа задоволство от работата на ръководството на КАТ-София, но проблемите са от миналото, те са натрупани и трябва да се изкоренят. Дотогава, както казва скулпторът Вежди Рашидов - „колкото и да чешеме езици”, нищо няма да се промени. Докато не си оправим инфраструктурата, докато не се отървем от корупцията на ниски нива в МВР, докато не квалифицираме достатъчно контролните органи и докато не обясним на полицаите, че на трябва да стоят по храстите, а камерите трябва да се слагат на опасни места, а не участъци „хранилки“, на които ги превръщат в банкомати – ето тези 5-6 неща, ако бързо не се направят, положителни резултати няма да има.

- Вие участвахте в съвещанието на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението през февруари, на което бе решено до края на тази година да бъде приет  нов Закон за движение по пътищата? Има ли идеи какъв ще бъде той?
- Успяхме да разберем само, че се пише изцяло нов закон, на който ще бъде променена философията. Това искаме отдавна. Ако си спомняте преди 5-6 години беше предложено сегашният закон да се раздели на три части, но тогава това беше направено механично. Ние настояваме и ще настояваме да се промени разбирането, че трябва да се върви към повече и по-високи санкции към водачите. Нали знаете, че според сегашния наш закон 98 % от вината за катастрофите е на шофьора, в това отношение ние сме уникални в целия свят. Искаме да се търси отговорността и на институциите  - да се открива и вината на собственика на пътя, вината на организатора на движението, вината на фирмата, сложила некачествени или не по стандарт парапети и т.н.

- Веднага ви връщам на темата за „легналите полицаи“. Обясниха ми, че до 2013 г. е трябвало да бъдат премахнати всички „гърбици“, които не отговарят на наредбата. Но те не са премахнати и до 2024 г., защото в самата наредба липсва и най-елементарна глоба за общината. Не се вземат дори едни 100 лв. от заплатата на кмета или неговия заместник, ако на тяхната територия продължава да „лежи“ един тюфлек, висок 15 см, а не 7,5 см.  
- Точно така е, няма санкционен режим за институциите, а още по-малко както по-конткретно казвате - за отговорни длъжностни лица от тези институции...

- Да де, 100 лева да е глобата, ама да е от заплата на някой чичо или лелка, които за това отговарят, а не да се плаща от бюджета на общината, тоест - от нашите данъци.
- Но в сегашния закон липсва и санкционен режим за контролните органи. Нали говорехме, че камерата за скорост трябва да е на опасно място, за да предотврати пътен инцидент, но кой глобява Пътна полиция, или някой определен началник на отдел за това, че камерата снима на място „хранилка“? Ето тази философия искаме да видим в бъдещия закон и много се надявам в работните групи, където пишат проекта, всички членове да имат книжки. За да не стане като в 2016 г., когато в парламента се изяви един шеф на транспортната комисия, който и сега е депутат и прави предложения за промени в закона, а ние още не можем да разберем карал ли е някога автомобил.  Между другото – на 8 март ще участвам в обсъждането на проект за нова документация за обучение на шофьори. Там ще поставя въпросът колко от участниците в работната група имат професионални категории и какви. Как така ще създават правилата за обучение на водачи на тежкотоварни автомобили или автобуси, без в живота си да са сядали зад волана на такова голямо и опасно превозно средство? Това ми прилича, дето има една приказка – веган да ни учи как да печем кебапчета и кюфтета.

Нашият гост
Христо Радков е роден на 6 май 1972 г. в Пловдив. Завършил е средното си образование в 22-о СОУ в София. Магистър по икономика от УНСС. Занимава се с внос и търговска дейност с автомобили. Притежава всички категории за управление на МПС, кара често всякакви пътни превозни средства у нас и в чужбина. От 2013 до 2019 г. е председател на “Менса - България”. От 2018 г. е председател на Управителния съвет на Българско обединение на шофьорите.

Още от (Интервюта)