Как да се развива централната част на София
Публичният транспорт да е предимно релсов и да стане безплатен
Преди 12 години, в навечерието на общинските избори, публикувах статия с горното заглавие. Текстът предизвика сериозен, макар и доста противоречив, отзвук сред публиката и професионалистите. По-младите го отхвърлиха като утопия, но архитектите от по-зрялото поколение видяха в него идеи за бъдещия облик на София, лансирани от такива именити дейци на градоустройството, като архитектите Иван Васильов, Никола Николов, Александър Баров, Атанас Агура, Христо Генчев и редица други. Смятам, че тези идеи и сега са актуални и осъществими, при наличието на кмет с визия за развитието на София поне 30-40-50 години напред и сърцато ръководство на столичната община, готово да предприеме решителни мерки, та столицата да се превърне в един от най-привлекателните, екологично чисти и гостоприемни градове на Европа и света.
* * *
Ако бях кмет, централната част на София щеше да е първата екологично съвместима градска територия на Европа. Комуникационен пръстен, обхващащ района между Централна гара, Сточна гара, гара Подуене, Хладилника, Манастирски ливади, Овча купел, Западен парк, Захарна фабрика и надлез Надежда, ще ограничава достъпа на МПС до централните квартали на града. Единствено коли на “Бърза помощ”, противопожарната, сметосъбирането, аварийните служби и таксита ще влизат в центъра. Зареждането на търговските обекти ще става през ограничени часове на деня срещу заплащане на екологична такса, която прогресивно ще намалява, ако колите са на електрическа тяга. Публичният транспорт ще е само релсов. Улиците ще са изрядно асфалтирани. Придвижването с велосипеди ще се насърчава. Като в повечето страни на ЕС.
Около пръстена ще обикаля монорелсова еко-железница – като парижкото pneu metro. Откъм външната му страна ще се изградят многоетажни паркинги, търговски центрове, хотели, заведения за особено важни публични дейности, като неотложна медицинска помощ и пр. Зелени пояси с ширина до 100 метра ще обхващат двете страни на пръстена. В хармония с тенденциите в ЕС.
Публичният транспорт ще е предимно релсов. Както в големите градове на ЕС. Трамвайните линии ще обслужват всички крайградски квартали. Скоростен трамвай ще обикаля централната част по булевардите Евлоги Георгиев, Пенчо Славейков, инж. Иван Иванов, Сливница, ген. Данаил Николаев. Друг скоростен трамвай ще замени екологично отблъскващия автобусен превоз по бул. Цариградско шосе. Всички крайградски жп линии ще се преустроят за градски транспорт. Като в страните на ЕС.
Градският транспорт ще е безтаксов или нулев, както се практикува в над 400 града в Европа и по света, където отдавна са установили безспорните ползи от въвеждането му за гражданите, околната среда, а за бизнеса – води до ръст на търговията и туризма.
Ще се възстанови производството на завода за трамваи, ще се изгради завод да електроавтобуси.
Ще се наложи мораториум на безразборното строителство в централните райони на София, както и на 100 м отстояние от двете страни на входно-изходните артерии и на околовръстния път.
Ромските гета ще се преустроят в цветущи квартали. Както в Будапеща, например. Ще се възстанови дейността на общинската строително-проектанска организация; ще се мотивират гражданите с доброволен труд да участват в рехабилитацията и обновяването на сградния фонд, в строителството на собствени жилища и благоустрояването. Както в столиците и големите градове на ЕС.
Всеки, с нереализиран жилищно-спестовен влог, който е бил жител на София към 1 януари 1989 г., ще бъде удовлетворен с регулиран общински парцел, одобрен архитектурен проект и виза за строеж на едно- или двуфамилна къща.
Ще отпадне такса “смет”. Битовите отпадъци – хранителни, хартиени, стъклени, метални, пластмасови и пр., ще се събират разделно в специално означени полиетиленови торби, които ще се оставят пред входа на сградата в определените за сметоизвозване часове. Както е в Швейцария и в други ЕС страни. Единственото задължение на гражданина е да купува нова торба, след като предишната се изразходва. С други думи – ще плаща толкова, колкото смет произвежда. Справедливо, социално, екологично, антикорупционно!
Ще се изградят заводи за безотпадна преработка на смет. Както е в повечето големи градове на ЕС. Преработката на сметта ще е толкова екологично безупречна, че майки с детски колички ще се разхождат наоколо без притеснение.
Центърът около площад Славейков – от бул. Витоша докъм Операта и храма “Св. Седмочисленици”, ще се превърне в софийски „Бродуей“. Половината от приземните етажи и безистените ще се преустроят в книжарници, галерии, антиквариат, културни клубове, салони на изкуствата...
Столицата ще има нови функционални сгради на Националния исторически музей, Националната художествена галерия, Съдебната палата, нови книгохранилища на Народната и Университетската библиотеки...
Ще се залесят нови 25 000 дка паркове и градини. Зелени пояси откъм Витоша, Люлин, Стара планина, Лозенска планина ще достигат до централната част на големия град. Всеки район на столицата ще има поне три нови спортни съоръжения и площадки.
На територията на София ще се възстанови конституционно гарантираното право на достъпна медицинска помощ и безплатно медицинско обслужване. Ще се отмени “потребителската такса”. Не само защото е противоконституционна. Но и защото в ЕС здравеопазването е право, а не услуга.
Ще се възстанови конституционно гарантираният публичен контрол върху всички здравни заведения, както и върху производството на лекарствени средства, биопрепарати и медицинска техника и търговията с тях. Като в страните на ЕС.
Ще се изградят достатъчно училищни сгради, та учениците да преминат на целодневно обучение. Като в ЕС.
Лекарите, медицинският персонал и учителите в столицата ще получават достойно възнаграждение. Като в страните на ЕС. Ще се възстанови ефективно програмата за изграждане на старчески домове и социално подпомагане на пенсионерите в София.
За парно ще се плаща общинска такса според кубатурата на отопляемото помещение. Столичани вече знаят, че топлото идва не от „Топлофикация“, а от отпадналата топла вода, която ТЕЦ-овете изпускат в мрежата, след производството на ел. енергия. Подръжката на топлофикационната мрежа ще извършват ТЕЦ-овете – действителният производител и доставчик на енергия. Справедливо, социално, антикорупционно!
Накрая, но не на последно място, общинска полиция, подчинена на кмета, ефективно ще гарантира живота, имуществото, сигурността и честта на столичани. Като в големите градове на ЕС.
Ако бях кмет, щях да апелирам гражданите на София да подкрепят тази програма с референдум. Както се практикува в много страни на ЕС. Ако бъде одобрена, програмата ще бъде внесена в Народното събрание за неотложно гласуване, заедно с план за цялостното й финансово осигуряване.
Ако бях кмет, след 20 години София ще бъде столица на Зимните олимпийски игри.