Двустайните и тристайните жилища държат челни позиции по продажби
Някои изискват над 200 кв. м
Близо 60% от купувачите, търсещи жилище ново строителство, предпочитат да имат баня към всяка спалня. Това показва проучване на консултантска компания за имоти, проведено сред клиентите й в София. Консултантската компания изследва нагласите на хората от среден и висш мениджмънт в големите компании относно покупката на нов дом.
Двустайните и тристайните апартаменти поддържат челни позиции както по продажби, така и по брой новопостроени жилища. Тези с една спалня са предпочитани за инвестиционни покупки. Тристайните жилища традиционно се купуват за живеене и са с дял от 38%. Малко под половината от желаещите тристаен апартамент се ориентират към площ около 100 кв. м, като доминират хората, търсещи между 100 и 150 кв. м. Има и много клиенти, които искат жилища с площ над 200 кв. м.
“За апартамент с две спални клиентите отделят между 150 хил. и 200 хил. евро, а за жилище с три спални - над 200 хил. евро. Като за вторите горната граница е плаваща. Спрямо площта и характеристиките на имота някои купувачи предвиждат до 500 хил. евро за сделката. Ценовият диапазон между 150 хил. и 500 хил. евро най-много се доближава до търсенето на купувачите и проектите в него отговарят на изискванията им”, уточнява Николай Желев, мениджър “Жилищни имоти” в консултантската компания.
Хората с по-големи финансови възможности, търсещи уединение и по-голяма самостоятелност, се насочват и към къщи, най-вече в южните квартали близо до Витоша. Средните бюджети за този тип имоти са между 320 хил. и 345 хил. евро в зависимост от локацията и площта.
Локацията има сериозна тежест при избора на имот за живеене, показва проучването. Доминиращ дял от анкетираните (41%) посочват, че биха купили апартамент на същата локация или сходна на тази, която обитават в момента. Най-голям е интересът към централните части на София (23%), южните квартали и развиващите се райони около Околовръстния път (20%). Последните са и местата с най-висока концентрация на новопостроени имоти, което дава разнообразен избор на клиентите.