Новият министър на културата Боил Банов познава добре интериорите на институцията – той беше досегашен заместник-министър и е участвал в създаването на някои от важните реформи, които повлияха на работата на артистичния свят в България. Професионално е въвлечен най-дълбоко в механизмите на функциониране на сценичните изкуства – Банов има 15-годишен опит като директор на Драматично-кукления театър „Иван Димов“ в Хасково. Той влезе във владение на културното ведомство с идеи за модернизация и либерализация.
Първият му по-богато отразен от медиите опит за символично открехване на вратата на министерството към популярната култура обаче продуцира пакет от противоречия. Банов изпрати поздравителна телеграма за рождения ден на познатия сред подрастващите изпълнител Криско, който от своя страна сподели това в социалните мрежи. Жестът на Банов към един от любимите рапъри на децата до 15-годишна възраст в България ядоса много от представителите на “класическата, традиционна и престижна” културна класа в страната.
В телевизионно интервю новият министър обясни мотивацията за на пръв поглед странното си комуникационно решение: “Исках много сериозно да либерализирам политиката на Министерството на културата през тези поздравителни адреси. Аз лично не слушам такава музика, не слушам Криско, не съм му фен. Държа в работата си занапред да разкрепостя, да дам възможност на много хора, на много артисти да усетят, че макар и в малка степен, към всеки един от тях държавата има отношение.”
Банов смята, че “министерството на културата трябва да се отвори и да стигне до всеки български артист. Това е един от проблемите му – досега работеше като затворена система.”
Един от вечните проблеми и поводи за дебати на територията на културата е финансирането и това, което много гилдии обясняват като хроничен недостиг на средства за артистичните и творчески среди. “На нас ни липсват около 95 млн. лв., които са ни необходими, за да можем да покрием минимума и да извършваме политики. Аз не просто ще работя за повече пари в културата, аз ще защитавам с ясни тези и параметри необходимостта от по-голямо финансиране”, коментира финансовата болка на арт прослойката министър Банов.
Самият той през целия си живот е част от сценичните среди. Роден е през 1971 г. в София в семейството на театралния актьор Васил Банов. От 1978 г. учи в Седмо СОУ “Свети Седмочисленици”, а после завършва “Режисура за драматичен театър” в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” със степен магистър. Следвал е и “Културология” в Софийския университет “Св. Климент Охридски”.
Като режисьор Боил Банов поставя в Народния и Сатиричния театър, “Сълза и смях”” и театър “Иван Димов”, където става директор след обединяването на драматичната и куклената сцена през 2000 г. Там той ръководи процесите в продължение на 15 години, през които театърът бележи прогрес и се дава за пример като една от успешните сцени според критериите на Министерството на културата.
Сред по-известните му постановки са “В полите на Витоша” и “Когато гръм удари” от П. К. Яворов, “Вампир” от А. Страшимиров, “Сако от велур” от Станислав Стратиев, “Пет жени в еднакви рокли” от Алън Бол.
Назначен е за заместник-министър на културата в служебното правителство на 14 август 2014 г., а на 11 ноември 2014 г. става заместник-министър на културата в кабинета на премиера Бойко Борисов. В екипа на Вежди Рашидов Банов работи върху въведената от бившия министър реформа, която промени методиката, по която се субсидират театрите.
Банов е шахматист в клуба “Ивис +” в София и участва в турнири. Сега му предстоят важни ходове по сложната министерска дъска.
Обещава да пази паметниците на културата
Боил Банов се ангажира и със запазването на паметниците на културата в София и страната – проблем, нахлул в заглавията отново след събарянето на 110-годишната сграда в центъра на столицата, позната като “Двойната къща”. “Това е централна градска зона. Къщата влиза в опазване на цялата зона, каквото и да правите там минава през съгласуване. Ние ще изискаме паметникът Двойната къща да бъде възстановен във вида, в който е бил”, заяви Банов в интервю малко след като скандалът около унищожаването на сградата се разгърна в медиите и социалните мрежи. Той обеща, че докато е министър няма да се сваля статут на сгради – паметници на културата.
ЗА НЕГО
Има качества за успешен министър
Боил Банов беше две години заместник-министър на културата и неслучайно, тъй като е един от много добрите мениджъри в страната - като директор успя да вдигне Хасковския театър отново на крака. Той носи качествата на добър организатор и с опита, натрупан във ведомството през тези две години, смятам че е вече един подготвен човек, познаващ добре структурите на министерството и проблемите, които трябва да се решават там. Той знае колко много направихме както за българските театри и киното, така и за българските училища по изкуствата и българските музеи.
Мисля, че ще бъде един успешен министър.
Вежди Рашидов пред “Труд”
Да потърси добри екипи
Писмото на министър Боил Банов до Криско беше миникултурен скандал. Има много сериозни проблеми пред българската култура и пред новия министър. Така че е добре той да бъде по-внимателен и да си потърси едни добри екипи, за да можем да го гледаме по-спокойно, а не така с напрежение няма ли да сбърка за пореден път.
Доц. Наталия Христова, преподавател по история
на културата в НБУ, пред Милен Цветков
Тежи си на мястото
Имайки предвид характера му, опита му и възможностите, с които мисля че разполага, смятам, че ще се справи прекрасно с този пост. Познавам го от 2010 г. Като директор е човек който много си тежи на мястото, думата му се чува. Уважаван е от колегите и артистите и въобще от гилдията.
Директорът на Хасковския театър Стелиян Николов пред България он еър тв