Кризата показа колко е крехка системата, която поддържа пълни магазините ни
Когато коронавирусната пандемия обхвана Европа и страната ни, голяма част от нас се втурнаха към супермаркетите, за да се запасяват с храна и стоки от първа необходимост, но някои седнаха пред компютрите си. По данни на “Гугъл Трендс” през втората половина на март, след обявяването на извънредното положение в България, търсенията на термини като “доставки на храна” и “хранителни стоки” в мрежата са достигнали исторически пик. Така докато пред магазините се виеха опашки, а от рафтовете изчезваха основни продукти, онлайн търговците на храни се оказаха в печеливша позиция и само за броени дни отбелязаха рекордни ръстове. Редица изследвания показват, че секторът се радва на стабилен възход през последните години, но Covid-19 предизвика истински бум. Това потвърдиха пред “Труд” и от бранша.
“През последните няколко месеца поръчките рязко скочиха нагоре. От получаваните преди - двадесет, тридесет заявки на ден, броят им достигна до сто и петдесет - двеста”, разказа Александра Манчева от маркетинг отдела на платформата за фермерски продукти “Фармхопинг”.
“Хората ги беше страх да излизат навън и започнаха да поръчват повече онлайн”, потвърди Орлин Козарев, съсобственик и управител на онлайн магазина “Моята ферма”. В нашия случай, по времето когато избухна пандемията, бяхме в рекламна кампания, която вече набираше сериозна сила. Двете неща се препокриха. Потребителският интерес така или иначе вървеше нагоре и е трудно да се определи до каква степен той се дължи на рекламата и до каква степен - на създалата се обстановка, но със сигурност пандемията допринесе много сериозно за засилването му, обясни Козарев: “Бих казал, че поне 50% от този ръст се дължи на нея”.
Въвеждането на извънредното положение и потребителската паника в първите дни поставиха на изпитание и онлайн търговците, които също разчитат на изградените си вериги за доставка.
“Всички дълготрайни зърнени храни се изкупиха в рамките на две седмици. Нещата, които ги нямаше в супермаркетите, изчезнаха и при нас”, разказа Орлин Козарев: “Пренасочихме всичките си служители изцяло към онлайн обслужването. Така успяхме да запазим ритъма. При работата с доставчиците въведохме физическа дистанция. По подобен начин работим и с клиентите. Куриерите ни са обучени да оставят храната по такъв начин, че да няма контакт между хората. Това помогна и до сега нямаме нито един служител с положителна проба за Covid-19”.
“Имахме затруднения с доставките, поради големия брой поръчки. Много от продуктите се изкупуваха с изключителна бързина, което доведе до известно забавяне при някои поръчки, просто защото хранителните стоки не бяха налични”, сподели Александра Манчева. Mногото поръчки, изискват голям брой доставчици, a в нашия случай те не бяха достатъчно, имайки предвид високия потребителски интерес. Затова увеличихме броя на доставчиците.
Като цяло карантината, КПП-тата и създалата се ситуация, нарушиха връзката между нас и малките ферми, което създаде пречки в работния процес, добави тя.
Трудностите обаче подминаха част от фермерите, които вече бяха изградили директна връзка с крайните потребители, скъсявайки по този начин веригата на доставка до абсолютния минимум. Като Мартина Илиева, земеделски производител от Чепинци, която използва социалните мрежи, за да продава своята продукция.
Мартина и семейството й отглеждат разнообразни култури в собствено стопанство, разположено върху 20 декара в покрайнините на София. В градината им може да се намерят всякакви зеленчуци - от лук и моркови, до броколи, сладък картоф и кейл, а също подправки и различни плодове. Семейството успява да осигури прехраната си благодарение на нея и вече има десетки верни клиенти.
“Редовните ни клиенти са около 70 човека, но заради пандемията броят им се увеличи рязко. Интересът към покупките на храна онлайн изведнъж се засили”, потвъри тя. Преди работихме с куриерски фирми, но решихме да доставяме всичко сами. В разгара на пандемията успявахме да изпълним по 35 заявки седмично. Работим по списък. Постепенно нещата се успокоиха и с идването на лятото поръчките намаляха, както обикновено, заради отпускарския сезон, обясни фермерът - “Някои от клиентите дори се обадиха да информират, че лятото ще са извън София и няма да поръчват”.
Коронакризата наложи продължителен престой вкъщи и засили вниманието към онлайн търговията, която само допреди няколко години беше непонятна за голяма част от населението. Covid-19 не само показа колко е крехка системата, на която сме свикнали да поддържа пълни супермаркетите ни, но ни накара да се замислим за това как и от къде получаваме храната си.
“Всички нови клиенти, които се появиха тогава, продължават да поръчват. Темпото и обемите, които набрахме през април се запазват със съответния пропорционален спад, който е нормален за летния период”, посочи Орлин Козарев. “Нашата идея е да снабдяваме клиентите си с прясна сурова храна, която се доставя ежедневно - плодове, зеленчуци, месо, риба. Вземаме повечето от продуктите директно от производителите”.
Ако се опитаме да погледнем позитивно на ситуацията с Covid-19 - хората обърнаха по-задълбочено внимание на здравето си. Пълноценният начин на живот и правилното хранене са най-верните помощници в грижата за него. Ето защо, търсенето на чиста и свежа храна нарасна, а с това и броят на клиентите ни, коментира Александра Манчева.