В мандата на 43-то Народно събрание, по наше настояване с колегата Мартин Димитров, бе облекчен режимът за Годишeн технически преглед (ГТП) на автомобилите. За да се спестят време и нерви на гражданите, а и на администрацията, процедурата бе променена така, че информацията за платения местен данък да се получава автоматично в пунктовете при справка в съответната община. Вече 4-5 години не се изисква хората да се редят на опашки за бележки с холограмни стикери, подписи и печат за удостоверяване дали данъкът на МПС-то е платен. Това много облекчи и гражданите, и бизнеса, тъй като вече сме 20-те години на 21 век и хиляди собственици на автомобили плащат данъците си с електронно банкиране, без да ходят на гишетата в службите на дадена община.
Сега, във все по-дигитализиращия се свят, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) e планирало от 12 юли - само ден след предстоящите парламентарни избори, да влязат в сила промените в Наредба Н-32 за техническите прегледи, на които ще се заплаща издаването на нов „стикер с чип“ - за техническа изправност и екологична група.
Същевременно, иначе добрата идея за въвеждане на мерки за ограничаване движението на силно замърсяващи въздуха МПС в централните части на градовете, ще влезе в сила на 1 януари 2022 г., без да има яснота колко автомобила към тази дата ще са минали на преглед и ще трябва ли да минават отново, за да получат новата лепенка.
В тази връзка възникват няколко логични въпроса:
Защо е нужно да се въвежда и поставя нов и двойно по-скъп стикер с чип на предното стъкло на автомобилите, показващ тяхната „екологична група“, след като информацията от чипа може лесно да се свали на всеки таблет на патрул на КАТ и то в реално време, от базата данни на МВР и Министерството на транспорта? Тук дори не коментираме спестяването на значителен публичен ресурс за закупуване на „четци“ за чиповете за всеки патрул на КАТ или общинска полиция!
1. Не е ли достатъчен идентификатор, включително и за екологична категория, самият регистрационен номер на автомобила, който се „вижда“ и от патрулите на улицата, а и от всяка от камерите, с които е окичена цяла София, както и от камерите на АПИ по пътната мрежа?
2. Защо издаването и лепенето на въпросните еко-винетки ще започне близо половин година преди да заработят мерките по Закона за чистотата на атмосферния въздух и как се гарантира, че в рамките на този период измерените норми не са „замърсяващи“? С други думи - общината обявява датата, примерно 13 януари 2022 г., на която е забранено влизане в зони със замърсен въздух, а автомобил, който на 13 юли 2021 г. е получил стикер за категория 4, но му е развален катализатора и вече отделя изгорели газове като за категория 2, ще може да мине през зоната въпреки забраната.
3. И не на последно място, във втората година на пандемията, защо граждани и бизнес се товарят с допълнителни разходи за екостикер, който при това ще се плаща ежегодно, подобно на налог и ще оскъпи годишния преглед от 40 на 60 лева, тоест - с 50%?
Изводите: Във века на информационните технологии е меко казано „странно“ да се предлага такова решение на проблема със замърсения въздух. Министерството на транспорта, което е и на информационните технологии, следва да приложи съвременния подход за интеграция на информационните му системи с тези на МВР и КАТ. Така, че да може информацията за отработените газове да е достъпна в реално време и автоматизирано само по регистрационния номер на автомобила до патрулите на КАТ или общинска полиция, до камерите от видеонаблюдението във всички големи градове и по пътищата, където трафикът се следи от камерите на АПИ.
Предвид, че Наредба Н-32 се издава от министъра на МТИТС, последната може да бъде изменена и осъвременена преди влизане в сила на промените от 12 юли, без да е нужно да има действащ парламент. Пък и никъде в закона не е записано, че автомобилът на българина трябва да се движи окичен като коледна елха с холограмни стикери за платена застраховка, винетка за паркиране в синя или зелена зона, лепенки за технически преглед и антени, излъчващи информация.