ГЕРБ отвява всички с 8% преднина

Автор: Труд
ГЕРБ отвява всички с 8% преднина

На старта на предизборната кампания за 14 ноември

БСП, ИТН и партията на Кирчо и Асенчо с фотофиниш в социологическите проучвания от 10-12 октомври

Шест партии в парламента

ГЕРБ влиза в предизборната кампания с респектираща преднина от 8 процента спрямо всички останали парти и коалиции. Това показват данните от няколко поредни изследвания на Екзакта, последното от които е от 12 октомври. Сходни са резултатите и от представеното в БТА проучване на Центъра за анализи и маркетинг, което е проведено в периода на 10 октомври, според които коалицията ГЕРБ-СДС води пред останалите формации с 8,4 процента.

Според двете национални допитвания електоралните нагласи към 14 октомври оформят шестпартиен парламент, но второто място, при това далеч от ГЕРБ се оспорва от три формации - БСП, ИТН и “Продължаваме промяната” (ПП) на Кирил Петков и Асен Василев. Разликата между трите е в рамките на 0,5 до 1 процент. Това предвещава жестока конкуренция до самия край на кампанията, което е предизвикателство и пред прогнозите за изхода от вота, се казва в анализа на изследването на Екзакта.

Партията, която бъде припозната от избирателите като основен съперник на ГЕРБ, би могла да получи допълнителен електорален бонус в рамките на кампанията. Около една четвърт от гласувалите за ИТН на парламентарните избори на 11 юли, сега заявяват, че ще подкрепят ПП. Възможно е ИБГНИ да изгуби до 20% от избирателите си от юли, които да се преориентират към ПП. До момента ПП привлича не повече от 15% бивши избиратели на “Демократична България” от юли т. г.

Подкрепата за ДБ е около 10,2-10,3 процента, а за ДПС - между 9,4 и 11,00 процента.

На въпрос коя от партиите носи най-голяма вина за това, че 46-ото Народно събрание не излъчи правителство, в проучването на Центъра за анализи и маркетинг 29,1 процента отговорят “Има такъв народ”. 4,5 процента обвиняват БСП, ДБ - 6,9 процента, ИБГНИ - 2,9 процента, а 41,6 процента смятат, че всички парламентарни партии имат вина. В същото национално проучване 64,2 процента от анкетираните отговарят, че дори и с цената на големи компромиси следващият парламент трябва да излъчи правителство. Отговор “По-скоро да” на въпроса дали новият парламент ще успее да излъчи кабинет дават 53,3 процента от анкетираните.

Всеки пети българин от допитването на Екзакта твърди, че се е разочаровал от партията, за която е гласувал на 11 юли. Най-много разочаровани има сред хората на възраст между 40 и 50 години и сред живеещите в големите градове.

Социологът Юлий Павлов, Център за анализи и маркетинг: Прогнозата е за балотаж Радев - Герджиков

Най-вероятно ще има балотаж между кандидатите за президент Румен Радев и Анастас Герджиков, показват данните от национално представително проучване на Центъра за анализи и маркетинг. Намеренията за гласуване за Румен Радев са 49,5 на сто, за проф. Анастас Герджиков - 22,3 на сто, за Мустафа Карадайъ - 9,1 на сто, за Лозан Панов - 7,5 процента.

Румен Радев може да спечели на първи тур, но тази вероятност е много малка - трудно ще събере над 50 процента, защото ще има голямо разпиляване на гласовете. Другото изискване е да гласуват повече от половината избиратели по списък, тоест трябва да гласуват 3 350 000, което ми се струва непостижимо. Затова и прогнозата е за балотаж между Румен Радев и Анастас Герджиков.

Информация съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс

Проучванията са със стохастична грешка до +-3% - +-3,5%

Националното изследване на Екзакта Рисърч Груп е проведено в периода 6-12 октомври 2021 г. сред 1025 пълнолетни български граждани в 99 гнезда, в 70 населени места от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци, която възпроизвежда структурата на населението по местоживеене, пол и възраст. Методиката на регистрация е пряко полустандартизирано “face to face” интервю. Максималната грешка при 50%-овите дялове е 3%.
Изследването е проведено със собствени средства на “Екзакта Рисърч Груп”.

Националното представително изследване за електоралните нагласи на Центъра за анализи и маркетинг е финансирано от Центъра и Сдружение “Правосъдие за всеки”, а периода на провеждането е от 6 до 10 октомври 2021 г. Обемът на извадката е 812 пълнолетни граждани на България, 1% от всички анкетирани съответства на 58 000 души. Методът на формиране на извадката е двустепенна гнездова извадка с вероятност пропорционална на размера на гнездата. Метод на регистрация на информацията - пряко стандартизирано интервю “face to face”. Максимално допустимият размер на стохастичната грешка при 50%-ни дялове, 95% гаранционна вероятност е 3,5%.