Експерти в документи от 2009 г., 2011 г. и 2015 г.: Свлачището на Алепу изяжда плажа

Няма как процесът да бъде овладян без намеса, застрашава да срути и пътя, категорични са геодезисти 

Без мерки има риск от екокатастрофа 

Свлачището на Алепу е регистрирано като процес още през 2009 г., и е документирано като такова от „Геозащита” ЕООД Варна. Това показа проверка на „Труд” в официалния Регистър на свлачищата в България, поддържан от Министерство на регионалното развитие. Още преди 11 години то е било активно. От геодезичен доклад, с който „Труд” разполага”, става ясно, че основна причина за възникването му е морска абразия. Или с други думи заради тясната плажна ивица на така наречения Шофьорски плаж морските води изяждат брега, който е съставен основно от глинести пясъци. Всъщност проверката през февруари 2009 г. установява, че свлачищата реално са две, като са отдалечени на разстояние около 80 метра едно от друго. Процесът обаче се задълбочава и геодезично изследване само две години по-късно, през 2011 г. показва, че двете свлачища са се обединили, а общото вече такова е с ширина около 130 метра и дължина около 40 метра.

Последваща проверка през 2015 г. показва, че свлачището не може да бъде спряно, стабилизирано или ограничено по естествен начин и съществува реална опасност от затрупване на плажната ивица под него и пропадане на пътя, който е построен край Алепу. През 2015 г. е установено, и че свлачището се разширява и дължината вече се е увеличила почти двойно - от 40 на 70 метра.

„Труд” потърси експертното мнение на един от геолозите, работили на терен, за да разбере възможно ли е свлачището да е активизирано умишлено. „Не е вярно, че проучвателните сондажи са активизирали свлачищните процеси. Подобно твърдение е лишено от хронологична последователност и показва липса на експертност на твърденията”, обясни инж. Любо Ангелов. През ноември и декември 2016 г. са проведени сондажни проучвания, които са извършени седем години след документираното активизиране на свлачището, категоричен бе той. Инж. Ангелов обясни, че направените тогава сондажи са оборудвани като мониторингови пунктове, чрез които се наблюдават нивата на подземните води. И тези сондажи, които не са засегнати от свлачищните процеси и строителните дейности по укрепването му, са част от изградената контролно измервателна система. Информацията, получена от наблюденията, и всички геоложки и хидрогеоложки проучвания до сега, са предадени на строителното министерство.

Експертите са категорични, че без укрепване на свлачището то може да доведе до екокатастрофа заради намиращата се в близост пречиствателна станция за отпадни води. Освен това без спиране на процеса е застрашен животът на плажуващите и преминаващите пеша или с автомобили, категорични са геодезисти. Разширяването на свлачището, ако не се стабилизира, след години ще направи пътя неизползваем и ще унищожи плажната ивица, обясниха за „Труд” специалистите.