КАТ реже двойно точки на шофьорите

КАТ реже двойно точки на шофьорите

Наредба на служебния МВР шеф влиза в сила от вторник - 28 март

26 точки - таван на наказанията за системни нарушители на скоростта

Каране в аварийното платно на магистрала - 10 точки

Драстично рязане на контролните точки на шофьори нарушители, в някои случаи до два пъти, влиза в сила от вторник - 28 март. Това стана ясно вчера, след като в “Държавен вестник” бяха публикувани промените в наредбата на МВР, подписана от служебния министър Иван Демерджиев.

Както писа “Труд news”, целта на по-голямото орязване на точки е КАТ да прибира по-бързо шофьорските книжки, тъй като общият брой точки по наредбата остава 39, а за водачите новобранци със стаж под 2 години с една трета по малко - 26.

По новите правила автоматично се отнема свидетелството за правоуправление при комбинация от няколко нарушения. Например - ако водач без колан кара в насрещното платно на магистрала или скоростен път и откаже да го пробват за алкохол по действащата в момента наредба ще му бъдат отрязани 18 точки, а от идния вторник, техният брой става 40.

В наредбата са добавени нови нарушения, за които се режат точки (виж цветните зони в таблицата). Освен споменатото по-горе шофиране в насрещното платно на магистрала или скоростен път, за което се вземат 15 точки, с 10 по-малко ще остават онези, които карат в аварийното платно на магистралата.

Завишено е санкционирането за повторни нарушения - например при повторно залавяне с алкохол зад волана отнетите точки от 15 стават 20. Но таван на всички наказания е системното (три и повече пъти за една година) шофиране със скорост над 51 км/ч от разрешената, независимо дали е в населено и или извън населено място. В този случай се режат наведнъж 26 точки, което значи, че млад шофьор веднага остава без книжка.

Друга новост е, че досега се наказваше с рязане на точки само за превишена скорост над 51 км/ч в населено място, докато от вторник точки се вземат и ако това нарушение е извършено от водачи, превозващи пътници и опасни товари, а при системните нарушители - при всички случаи на превишение и то не с 51 км/ч, а над 31км/ч. Това ще засегне голям брой шофьори, които си карат най-спокойно, защото не са им връчени електронните фишове за превишена скорост и изведнъж получат три накуп в рамките на една календарна година, окажат се системни нарушители и останат изведнъж без 26 точки.

В промените на наредбата изобщо не се разглежда въпросът за синия шофьорски талон, в който е записано кой колко точки има. Както е известно, в поредицата от бързооборотни парламенти куцо и сакато внасяше искания за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за премахване на синия талон, но той така си и остана. Остана и т. нар. златен талон, чиито притежатели имат правото след 6 години каране без наказания при първо нарушение да не им се режат точки.

В поправената от Демерджиев наредба обаче е записано, че златният талон продължава да важи, но точки ще се режат за всички онези нарушения, за които в ЗДвП е предвидено вземане на книжката. Например - за алкохол, или отказ за проба, за превишение на скоростта над 51 км/ч в населено място и др. Златният талон ще може да запази точките при нарушения като използване на мобилен телефон в движение, шофиране без колан или каска, минаване на забранен сигнал на светофара (не забравяйте, че в закона жълтото също е забранен сигнал за преминаване - б. а.), или отнемане на предимство на пешеходец.

Коментар

Демерджиев, а защо не промени „услугата“?

Навремето, когато всичко беше държавно, разни шушумиги много обичаха да обясняват, че държавата вдига цените, защото е подобрила обслужването. Та е редно да запитаме МВР-шефа Иван Демерджиев, с какво той и неговите катаджии подобриха “услугата” точкова система за българските шофьори, че претендират да ни режат повече точки.

Знае ли този служебен министър, дето е от ден до пладне в МВР, че вместо човек да погледне през телефона си колко точки му остават, той трябва да отиде в КАТ по местоотчет, да подаде молба и да чака 3 работни дни, докато под някаква фатмашка фуражка се излюпи отговорът. Знае ли г-н Демерджиев, че когато на някой шофьор започнат да му изтичат точките и му остават по-малко от 10, от КАТ са длъжни да го уведомят. И че му изпращат обикновено писмо по пощата, което често се губи в някоя разбита пощенска кутия, а още по-често - в някоя кофа за боклук. Знае ли г-н министърът, че съвсем умишлено точковата система се държи на тъмно от “потребителите”, за да може в нея почти всеки от пътната полиция да рови, изтрива, антидатира, “възстановява точки”, за да изкарва рушвети?

Знаел или не, с подписа си под промените в наредбата, г-н Демерджиев става съ­участник в корупционната схема.