Проверки се правят твърде рядко, а глобите за нарушителите са ниски
Министерството на финансите: Има над 30 000 такива нелегални обекта, но не ги знаем къде са
Кои са най-често използваните схеми за източване на ДДС при вноса на горива за българския пазар? Защо мерките на държавата не дават ефект? Защо този сектор за милиарди левове от икономиката ни е оставен встрани от приоритетите на официалната власт? На тези и още много въпроси „Труд“ дава отговор в новата си поредица ПРОБОЙНИТЕ В ПАЗАРА НА ГОРИВА.
В нея ви представяме разследване, което показва как контрабандата сериозно изкривява пазара на горива. От това страдат всички - легалните доставчици, държавата, която търпи колосални загуби, и крайният потребител, въведен в заблуда, че когато купува на малко по-ниска цена, получава качествено гориво.
В днешната трета част от специалната поредица ще разберете, че официалните власти наричат „ведомствена бензиностанция“ всяка цистерна в двор на селска къща.
В нито един български закон не съществува определението „ведомствена бензиностанция”. В 90% от случаите зад това название се крие двор, в който има стара цистерна или бидони с гориво и една ръждясала колонка за зареждане.
Собствениците на тези „бензиностанции” твърдят, че използват нафтата за собствени нужди - т.е. да развиват земеделски, транспортен или строителен бизнес. Но разследващи разкриха пред „Труд”, че именно през тях минава контрабандно гориво за 1 милиард лева годишно.
Въпреки изискването за регистрация никой не знае точната бройка на т.нар. ведомствени бензиностанции, показа проверката ни. Причината е, че те никнат като гъби, а собствениците им не изгарят от желание да ги регистрират.
От началото на 2015 г. има изискване тези обекти да се водят на отчет към Националната агенция за приходите, но дори и това не успя да изсветли бизнеса. Причината е, че проверки се правят твърде рядко, шансът нарушителите да бъдат хванати е минимален, а и глобите не са високи на фона на печалбите - за физическо лице наказанието е до 1000 лв.
В свой анализ от 2015 г. Министерството на финансите казва, че по неофициални данни „ведомствените бензиностанции” у нас са над 30 000.
„За тези обекти за съхранение и зареждане на горива държавните и регулаторните органи не разполагат с информация нито за тяхното местонахождение, нито за техническото оборудване и вместимостта на резервоарите и съдовете за съхранение на горива”, пише още в документа.
По официални данни през миналата година у нас е имало 4225 законни бензиностанции. От тях 1440 са регистрирани към НАП като „ведомствени”.
Финансовото министерство посочва, че има изключително висок риск от обектите за зареждане на горива за собствени нужди да се извършват и нерегламентирани продажби в особено големи размери.
И имат право да се притесняват. Пътят от Благоевград до Кулата е осеян с табели за по-евтин дизел с 20 ст., а в 99% от случаите търговията по нелегалните бензиностанции върви в кеш.
Финансистите са изчислили, че при средногодишно потребление на дизелово гориво от 3 391 500 хил. литра декларираните средногодишни доставки са в размер на 2 163 160 хил. литра. Това означава, че средногодишно не се декларират 1 228 340 хил. литра дизелово гориво, което като относителен дял представлява 36,2%. Загубата за държавния бюджет се оценява на 1,1-1,2 млрд. лева годишно.
Експертите признават, че създадената връзка между НАП и митниците и въвеждането на системи за следене на количествата в бензиностанциите в началото на 2013 г. са намалили продажбите без платен акциз и ДДС, но едва с 6-7%. А за около 30% от потребените горива продължават да не се внасят данъци.
„Запазва се и тенденцията по отношение на най-рисковите получатели на дизелово гориво - „Селско стопанство“ и „Транспорт”, като най-рисковите обекти са именно попадащите в изключението на чл. 118 от ЗДДС - обекти, разположени на територията на различни предприятия (селскостопански дворове, транспортни, строителни и промишлени предприятия и др.) - т.нар. ведомствени бензиностанции, отбелязват експертите.
По-надолу в анализа пише, че в голяма част от тези обекти за резервоари се използват бракувани жп цистерни с вместимост 60 000 или 70 000 литра или бракувани автоцистерни с вместимост 5000, 10 000 или 20 000 литра. Липсва информация доколко използваните резервоари и съдовете за съхранение на течни горива съответстват на изискванията за противопожарна безопасност.
Внимателен прочит на документа обаче повдига въпроса как така властите хем знаят, че са над 30 000, хем не знаят къде са. Недоумение буди и фактът, че в същия анализ на едно място пише, че няма информация за техническото оборудване и вместимостта на резервоарите и съдовете за съхранение на горива, а след това обясняват точно какви цистерни използват.
От Министерството на финансите са на мнение, че не може по безспорен начин да се установи дали от тези обекти се извършват зареждания само на собствени превозни средства, машини и съоръжения, или се извършват и нерегламентирани продажби на течни горива без платени данъци, както и дали в тях не се зарежда нелегално гориво, за което не са издадени документи.
По данни на браншови организации в резултат на нелоялната конкуренция на „ведомствените бензиностанции” в малките населени места са закрити 700 малки бензиностанции, вследствие на което без работа са останали 2500 души.
В края на миналата година при изслушване в парламентарната комисия, която анализира пазара на горива у нас, от Българската петролна и газова асоциация посочиха, че голяма част от ведомствените бензиностанции са част от сивия сектор.
Асоциацията е убедена, че нелегални горива се внасят през митнически складове без измервателни уреди, след това се прехвърлят през петролни бази и така стигат до „ведомствени бензиностанции”, които продават на дребно.
Четвърта част от поредицата ПРОБОЙНИТЕ В ПАЗАРА НА ГОРИВА „Евтините горива - капан за наивници“ четете утре.