Макс Верстапен - Безалтернативен

Макс Верстапен - Безалтернативен

Доскоро Формула 1 минаваше за едно от най-големите спортни зрелища на света. В последните години обаче интересът към шампионата се поддържа главно благодарение на маркетингови трикове като сериали по темата и медийни димки, тъй като реално състезание на практика няма. Отдавна са историята епичните битки между Прост и Сена, между Шумахер и Хакинен, интригите между Алонсо и Хамилтън. В днешното скучно време най-бързата кола извежда човека, който я пилотира до първото място, а истинските герои са някъде зад чертожната дъска (всъщност пред екрана на някой мощен компютър) или в гаражите...

Така Себастиан Фетел стана четири пъти поред световен шампион, но дори не попада в сметките, когато легендите на спорта започнат да изброяват великите пилоти. Просто тогава колата на “Ред Бул” беше най-бърза. После дойде времето на “Мерцедес” и Люис Хамилтън счупи всички рекорди в историята на “кралските гонки” освен най-важния - “само” изравни седемте титли на Михаел Шумахер. А сега Макс Верстапен печели почти всички състезания, при това по начин, който подсказва, че останалите няма да го бутнат от върха, дори ако направят крачка-две напред, освен ако “крачката” не е дълга няколко километра... Явно сценаристите на сериала по “Нетфликс” са много способни, след като успяват да съчинят интересна история по такава действителност...

И все пак Верстапен ли е най-добрият? Дори колегите му (с изключение на Фернандо Алонсо, който винаги има особено мнение и никога не се колебае да го сподели) не биха отрекли това. От дете е зад волана под вещото и изключително строго ръководство на баща си Йос Верстапен, който може би ще успее като родител и наставник да надмине бившия си съотборник Шумахер, след като бе твърде далеч от него като пилот...

Днес шампионският наследник Мик Шумахер бе пуснат донякъде по милост във Формула 1, но набързо бе уволнен от “Хаас”, тъй като разходите по колите, които чупеше, се оказа повече от маркетинговите приходи от името му. А Верстапен-младши вече е трикратен шампион, пртежател на куп рекорди (предимно в рамките на един сезон, все пак още не е ветеран на пистата). Още от дете всява респект във връстниците си с напълно безкомпромисния си стил на пистата, а баща му бързо му избива от главата илюзиите, че може да се задоволи с по-малко от първо място във всяко състезание. Макс не просто умее да върти волана от дете, но също може да се прибере у дома от почти всяка точка на Северозападна Европа, където са основните състезания. Случвало се е баща му да го свали от колата на връщане от картинг надпревара, ако не е доволен от представянето му. Други състезатели, минали през академията на “Ред Бул” като испанеца Хайме Алгерсуари, твърдят, че Йос и Макс са били екип, който воюва едновременно срещу всички останали.

“Доктор Хелмут Марко създаваше една атмосфера - “Победи или умри” и всички ние малко или много я попихме, но при Макс и баща му нещата бяха много по-жестоки - спомня си Хайме, който в момента е диджей. - Баща му го караше да печели състезания с насилие - не в преносен смисъл. Виждал съм в отношенията им неща, които никога не бих причинил на собствения си син. В неговото израстване нямаше щастие. Притискан е толкова много, че се превърна в перфектният пилот. Още като дете беше твърде агресивен дори в тренировките. А на състезание държеше не само да победи, но да покаже, че е съвсем различен и много над останалите. Макс и Йос винаги мразят своя съотборник и се опитват да го убият. Но явно този подход сработи за тях, а и се харесваше на шефовете на “Ред Бул”.”

Може би детските усмивки струват повече от успехите, парите, славата и рекордите. Но ако не е имал първото, Макс със сигурност получава второто в максимални количества. Спринтовото състезание в Катар узакони третата му титла в сезон, в който пропусна да спечели само три състезания до момента - съотборникът му Серхио Перес измъкна две от първите четири, а Карлос Сайнц се разписа в Сингапур, където уличното трасе не е подходящо за колата на “Ред Бул” и явно шампионският талант не може да компенсира този недостатък. Но още преди основното състезание на пистата “Лосаил” снощи Лудия Макс вече можеше да отпразнува третия си пореден триумф.

“Страхотно е, много съм горд, защото никога не съм мечтал за подобни постижения - заяви той. - Тази титла сякаш е най-сладката за мен, надявам се, че всеки в отбора се чувства по същия начин. За мен атмосферата в нашия екип и възможността да работя с тези хора е повече от всяка награда, която може да спечеля. Първата ми титла беше най-емоционална, защото беше сбъдната мечта. Но тази... това е най-добрата ми година изобщо.

 

От малък има талант

Оценяваме високо този успех, но и начина, по който беше постигнат. Макс беше толкова убедителен тази година, че няма как да не се гордея с него. Още когато караше в картинга като малък, знаех, че има талант и един ден ще е световен шампион. Взехме верните решения в началото на кариерата му и сега е способен на всичко. В момента не може да се каже колко още ще постигне, нека първо отпразнуваме това, което спечели сега.

Йок Верстапен, баща

 

Всички искаме да сме на мястото му

Всички искаме да сме на неговото място, но победителят може да е само един. Макс се справи много по-добре от всички останали този сезон и заслужи всичките си успехи. Щастлив съм за него, защото виждам колко много работи за тях. Не съм щастлив, че моята катастрофа го направи шампион, можех да направя по-добър спринт, защото се движех с добро темпо, но се озовах на грешното място в грешното време и Окон и Хюлкенберг се блъснаха пред мен.

Серхио Перес, съотборник в “Ред Бул”

 

Сред петимата най-велики

Той е на друго ниво в сравнение с останалите. Според мен в момента вече заслужава да се нареди сред петимата най-велики в историята заедно с Фанджо, Шумахер, Сена и Хамилтън. Сигурен съм, че както колата на “Ред Бул” му помага да тези постижения, така и той мотивира хората в отбора да я подобряват, защото знаят, че имат най-добрия пилот, който ще реализира потенциала ѝ.

Нико Розберг, бивш световен шампион

Шефът на Ред Бул: Може да се оттегли

Когато един отбор наложи безспорна хегемония във Формула 1, в интрига се превръща надпреварата между двамата му пилоти. Но в “Ред Бул” няма и такова нещо - Верстапен и шефовете на тима бързо показаха на Серхио Перес къде е втората цигулка и мексиканецът прекрати “бунта”. Всъщност така са постигнати рекордите на Шумахер (помним Баричело), Фетел (командата “мулти 21”), а във “Ферари” не се посвениха да кажат на Фелипе Маса, че “Фернандо (Алонсо) е по-бърз” от него.
Затова се налага шефът на “Ред Бул” Крисчън Хорнър да създава интрига със спекулации, че Верстапен може да се “смили” над рекордите като се оттегли от спорта преди да ги подобри.

“Той се справя отлично и може да постигне още толкова много, а ние бихме искали да го направим заедно - заяви Хорнър. - Но дали ще остане достатъчно дълго във Формула 1? Не мисля. Имаме дългосрочен договор (до 2028-а), но сега е на 26, а дали ще е тук на 36? Основното е мотивацията, а неговите амбиции надхвърлят Формула 1.”