Масимилиано Фуксас - Архитект на Армани

Масимилиано Фуксас - Архитект на Армани

Площад “Света Неделя” в София ще бъде с нов облик. Общината възложи конкурс за проектиране, в който участваха архитектурни студия на световно ниво. В петък международно жури определи победителя - световнопризнатото студио “Фуксас”. Планът им е да направят пространството пред храма достъпно за пешеходците. Ще се запази историческият облик на площада, като археологията в него ще се вижда през стъкло в мазилката. На площада ще има тревни участъци и фонтани, но акцентът са модерни фотоволтаици. Те нощем ще служат като лампи, денем ще пазят сянка. От тях ще зареждаме телефоните си и ще могат да събират и дъждовна вода. Ако няма обжалване, студиото ще проектира догодина. Строежът ще започне през 2021 г.

Масимилиано Фуксас е познат като любимия архитект на Армани. Роден е в Рим през 1944 г., завършил е университета “Сапиенца” през 1969 г. Носител е на редица международни отличия и е гост лектор в много университети. С прозвището си той се сдобива заради двата му проекта за марка “Армани”. Единият е футуристичният бутик на Пето авеню в Ню Йорк. Там се среща най-доброто от модата и архитектурата, а стълбището в сърцето на сградата прилича на модернистична скулптура.

Вторият проект за модния бранд е Armani Tower в Токио. Със своите 12 етажа и на шест хиляди квадратни метра стилната сграда се превръща в японски дом на италианската висша мода. Освен това е сред най-известните проекти на Фуксас. Но не и най-големият.

Студиото му е световнопризнато заради неподражаемите модерни и креативно измислени проекти, по които се строят сгради по цял свят. Овалните форми и стъклени фасади са неговата запазена марка. Екстравагантни отвън - същите и отвътре. Те си приличат единствено по това, а всяка от тях е създадена с уникална концепция. Освен с архитектура Масимилиано Фуксас се занимава и с градоустройствени планове. В студиото си той работи заедно със съпругата си Дориана. През последните 40 г. компанията разработи иновативен подход чрез поразително голямо разнообразие от проекти, вариращи от градски пространства до летища, от музеи до културни центрове и музикални пространства, от конвенционални центрове до офиси, от интериори до дизайнерски колекции. Със седалища в Рим, Париж, Шънджън, Дубай и Ню Йорк и персонал от над 170 специалисти. Студио Фуксас работи в Европа, Африка, Америка, Азия и Австралия, получавайки множество международни награди.

Сред внушителните проекти на Фуксас е и китайското международно летище “Шенжен”. То отваря врати през 1991 г. и оттогава търпи не една и две реконструкции и разширения, за да добие модерната визия, която днес е гордост за Фуксас и екипа му. Благодарение на нея китайското летище често се сравнява с това в Дубай. Концепцията на сградата напомня за образа на рибата манта рей, която сменя формата си докато диша и прилича на птица. Полет напомня и структурата на терминала, който представлява тунел дълъг 1,5 км. изглеждащ органичен и моделиран от вятъра.

Друга нетипична сграда, проектирана от Фуксас, е Admirant Entrance Building в Айндховен. Формата є прилича на огромен морски бозайник, който излиза на повърхността на площада, за да направи скок.

Създадената по проект на италианския архитект централа на “Ферари” в град Маранело се оглежда във вода. Около модерната офис сграда е създадено подобие на езеро с кристално чиста вода и бели камъчета.

Фуксас проектира търговския център във Франкфурт, така че от сградата да бъде събирана дъждовна вода за повторна употреба.

Освен между природа и сгради, италианският архитект съчетава в неподражаема красота и исторически здания с модерни нововъведения по тях. Такъв пример е реконстуркцията на “Unione Militare” в центъра на Рим. С нова архитектура те предефинират градския пейзаж на историческия център на Рим според съвременния вкус. Без да променят старинната фасада на сградата, Фуксас добавят към нея модернистичен стъклен покрив, който е само част от приказна конструкция, минаваща през цялата сграда. Стоманено-стъкления “Фенер”, е модерна конструкция, която през деня прилича на огледало, а през нощта грейва.

Като огромна лампа грее и музикалната зала в Залцбург. Вътре в проектираната като магическа лампа сграда, се провеждат множество концерти и събития.

 

Създава студио две години преди да завърши

Световнопризнатият италаински архитект Масимилиано Фуксас създава студио през 1967 г., две години преди да завърши университета “Сапиенца”. Още докато е студент, той пътува из Европа и работи с архитектурни фирми в Лондон и Копенхаген. Гимназия е завършил в Рим, където е роден на 9 януари 1944 г. Преди гимназията е живял с баба си в Грац, Австрия за определен период след смъртта на баща му.

 

За него

Проектира с прецизна доза блясък

Работя по създаването на магазини с Масимилиано и Дориана Фуксас. Тяхната много уважавана архитектурна практика донася прецизно точната доза чувство за блясък на нашите магазини. Всички те са създадени с тотално различна среда един от друг, защото твърдя, че идентичните търговски пространства, монолитни и повтарящи се, принадлежат в миналото и не могат да се съпоставят с опита, предлаган от напълно оригинален магазин, който въвежда обществото в естетическото вълнение на фината съвременна архитектура.

Джорджо Армани, световно признат дизайнер

 

В София ще дойде да работи едно от топ бюрата в света

Важен е фактът, че в София ще дойде да работи едно от топ бюрата в света. Това ще промени коренно облика на площада и ще ни постави на картата на световната архитектура. Важно е да се отбележи, че когато се работи с такива големи имена в архитектурата, те оставят своя подпис в града. Радвам се, че по този начин организиран конкурса със седем водещи бюра успяхме да направим едно истинско състезание. Естествено, че когато има такова голямо състезание ще се търси най-добрият проект и няма да има единство на мненията, но считам, че журито направи правилен избор.

Проектът на “Фуксас” е от най-щадящите и с най-добро отношение към контекста на средата. Трябва да обърнем внимание, че на площада са напластени хилядолетни слоеве. Имаме доста сложна архитектура и подходът към този площад е въпрос на интерпретация. Считам, че избраното решение е добро. То не подхожда неглижиращо към една или друга част от архитектурата. Напротив - има респект към намерената археология. Във всички проекти видях по една добра идея. Избраният е реализируем, а това беше едно от условията ни като възложител в конкурса.

Ахр. Здравко Здравков, главен архитект на София