Може да загубим европарите за аутобана през Кресненското дефиле

Може да загубим европарите за аутобана през Кресненското дефиле

Ако не започнем строителството на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле най-късно през 2018 г. рискуваме да загубим цялото безвъзмездно европейско финансиране за проекта. За това алармира министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в Благоевград.

Тя обясни, че в момента се работи по 4 варианта на проект за преминаване на аутобана в дефилето, като част от стандартната процедура по изготвяне на необходимите екологични оценки, финансови и технически анализи.

„На национално ниво, експертите които работим за избора на най-доброто трасе, ни предстои да направим оценка на четирите проекта, да окомплектоваме документите и да проведем процедурите по обществено обсъждане и Оценка на въздействие на околната среда /ОВОС/. На тази основа ще започнем проектиране на отсечката и избор на изпълнител, за да изградим този участък. Надявам се да получим положителна оценка по ОВОС, след което ще подадем апликационната форма за финансиране пред ЕК“, изброи етапите на работа регионалният министър.

Според регионалният министър, има компромисно решение, което удовлетворява изисквания на всички страни участници в процеса, като същевременно е безопасно за строителство, експлоатация и щадящо околната среда. Това е вариантът с изграждане на алтернативно трасе, което заобикаля дефилето за движещите се по посока Кулата – Благоевград и запазване на съществуващия път за пътуващите в обратна посока.

„Това е най-оптималният вариант за преминаване. Съществуващият път ще бъде запазен, като същевременно се направят инвестиции в подобряване на инфраструктурата за изправяне на завои и разширяване, включително и допълнителни мерки за предпазване на животните по трасето. За целта се планира модерна екологична система за преминаване на животински видове, включваща система от тунели и стени, които да отвеждат животните под пътя. Една част от тях вече се строят и до края на месец ноември ще са изградени“, уточни Павлова.

Специалните съоръжения ще отвеждат видовете далеч от пътя. По проект ще се изгради и нов пътен възел при Симитли, обходен път на града, който ще изведе тежкия трафик и ще улесни направлението към Банско, Гоце Делев и Разлог. В края на Симитли ще има тунел, от който трафикът ще поема в източна посока и така ще има два скоростни пътя за движение в една посока с проектна скорост от минимум 90 км. в час.

Според министър Павлова изграждането на т.нар. "източен обход" през Стара Кресна ще е сложно начинание, заради релефа и голямата денивилация. За преодоляването ще се построят най-малко 7 виадукта и няколко тунела. Трасето ще заобикаля местообитания и хабитати, които се намират в планината.

Този вариант на преминаване е получил одобрение на последния комитет за наблюдение на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-202- г., като 25 от всички 27 екологични и неправителствени организации са го подкрепили.

„Надявам се, че до края на годината ще имаме готов анализ за съответствието на екологичните изисквания. Ще направим обществени обсъждания с бизнеса, гражданите, всички за които тази магистрала е важна, за да получим нужното разрешеше, за да стартираме процедурите за изграждане. Не го ли направим риска да не изпълним проекта е много голям, заради сложния релеф, а това значи, че ще загубим наличното европейско финансиране“, категорична бе Павлова.

По думите казусът се превръща в 16-годишна битка. „Не започнем ли да строим участъка в Кресненското дефиле, най-късно през 2018 г., която чука на вратата ни, защото 2017 г. трябва да имаме проект, ОВОС, консенсус за избрания маршрут, ще загубим тези средства, с които да ги изградим“, категорична бе тя.