Торентите представляват 6,7% от незаконния пазар на музика
Спадът е с 22 на сто в сравнение със ситуацията от 2016 година
Само 49% от хората в Европа на възраст между 15 и 24 години са прибягвали до използване, притежаване или работа с нелегално цифрово съдържание през последната година. Това е спад с 22% в сравнение със ситуацията от 2016 г., когато 60% от хората са използвали пиратско съдържание. Това заяви пред “Труд” изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) Ина Килева, която цитира скорошно изследване на Службата за интелектуална собственост в ЕС.
“Нека не се заблуждаваме - просто има промяна в пиратските модели, които следват интереса на потребителите. Ако преди торент-тракерите бяха най-атрактивни за потребителя, днес те са свити до 6,7% от незаконния пазар на музика (по данни на MUSO - компания за проследяване на музикалното пиратство в световен мащаб). На тяхно място обаче идват нови пиратски услуги - нелегални стрийминг платформи - 33,6% от пиратския пазар на музика, или сайтове за стрийм-рипинг (технология за трансформиране на стрийминга във формат, който позволява сваляне) - 31,3% от нелегалния пазар. Цифрите се отнасят до общия брой посещения на музикални пиратски сайтове, проследени от MUSO през последния месец”, обясни пред вестника Килева.
По думите й незаконното теглене не спира, както при най-новите хитови релийзи на музикалните идоли, така и при старите и обичани каталози. “Цифрите на MUSO в тази връзка са дълбоко стресиращи. През юли 2019 г. само три произволно избрани албума - Divide на Ед Шийрън, The Life of Pablo на Кание Уест (2016) и дебютният албум на Лейди Гага - The Fame Monster (2009), събират общо над 1 милион пиратски тегления месечно. При обичайната цена на дребно за теглене в iTunes или Amazon, това представлява приблизително 10 милиона долара загубени приходи за музикалния бизнес и неговите търговци на дребно”, уточни изпълнителният директор на БАМП.
Ина Килева допълни, че все по-достъпните и поносими като цена легални услуги като че ли са се справили с пиратството по-ефективно от години наказателно и гражданско правоприлагане. “Но да не забравяме, че успехът и пазарната експанзия на Spotify (интернет платформа за безплатно или платено слушане на музика, б. а.) е функция и на блокирането по съдебен ред на достъпа до най-известния пиратски сайт в Европа - The Pirate Bay. Ефективното правоприлагане открива хоризонт за развитие на легалните услуги.
Анализи показват
Пиратство може и да бъде полезно
Помагат за планиране на концерти
Има мнения, че професионалният анализ на пиратските сайтове може да бъде полезен на музикалната индустрия по различен начин. На първо място - защото носи важна информация за това какво харесват и търсят музикалните фенове онлайн. Това обясни пред “Труд” изпълнителният директор на БАМП Ина Килева.
“Според блога на Анди Чатърли - Главен изпълнителен директор на MUSO, това е ценна информация и материал за изработването на адекватни пазарни стратегии, за планирането на новите релийзи, на концертните турове и за по-добро разбиране за предпочитанията на феновете в мрежата като цяло. И още - в пиратските сайтове и техните клиенти той вижда ниша за набиране на нови, бъдещи абонати на легалните музикални услуги, ако бъдат открити, таргетирани и привлечени по подходящ начин. Това е интересна и безспорно обяснима позиция на търговска компания като MUSO, която прави бизнес с тази информация”, каза още Килева.