Магистрала „Струма“ да бъде еднопосочна в участъка от Симитли до Кресна, като отсечката се изкачва през Кресненското плато, на изток от едноименното дефиле. Това прединвестиционно намерение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството събира най-голяма подкрепа в проучване на местно и национално ниво, което ще бъде представено днес. Презентацията ще се проведе в град Кресна в присъствието на министър Лиляна Павлова. Ще има и обществено обсъждане на резултатите от изследването, направено от „Екзакта рисърч“ по поръчка на МРРБ.
Един от основните въпроси в проучването е - кой от четирите варианта, които са на дневен ред за лот 3.2 от АМ „Струма“, предпочитат жителите на региона. Отделно са попитани и хора от цялата страна с цел да се вземе предвид и тяхното мнение.
Най-голяма подкрепа събира така нареченият източен вариант, който предвижда едната посока на движение - от Кресна към Симитли, да минава по настоящия път, който ще бъде ремонтиран. Другото платно - от Симитли до Кресна, ще бъде изнесено в източна посока по изцяло ново трасе с мостове и тунели. На някои места виадуктите ще достигат височина до 300 метра заради релефа на терена.
Останалите варианти са строеж на 15,4-километров тунел, разширение на настоящия път през разлома и напълно изваждане на автомобилното движение от дефилето.
И в национален, и в регионален план предимството, събрано от източния вариант, е с няколко пункта пред останалите. Например на национално ниво подкрепата за него е 32,8 процента, а на регионално - 29,8 на сто. За сравнение определеният от учените и строителния бранш като скъп и опасен проект за мегатунел получава съответно 27,7 и 16 процента.
Повечето участници в изследването искат да са сигурни, че отсечката през Кресненския пролом ще бъде безопасна, когато бъде изградена АМ „Струма“ - в момента пътят е сред тези с най-голяма концентрация на катастрофи и жертви вследствие на тях.
При добро стечение на обстоятелствата прогнозите са, че източния вариант, събрал подкрепата на експерти и учени, ще получи одобрение за европейско финансиране и ще бъде приключен най-късно до 2022 година.