С левче мерим 4 мм грайфер на гумите, задължителен от 15 ноември до 1 март

С левче мерим 4 мм грайфер на гумите, задължителен от 15 ноември до 1 март

Пътната полиция започва акция “Зима” от 1 ноември в цялата страна. Патрули ще спират и проверяват за изправността на пръскалки, чистачки, фарове и парно в автомобилите. Освен техническата изправност на колите, до 30 ноември ще се следи и за спазването на закона от велосипедисти, каруцари, пешеходци и т.н.

От утре до 11 ноември всички български шофьори ще могат напълно безплатно да проверят светлините и гумите на своите автомобили в пунктовете на Съюза на българските автомобилисти в страната, както и в сервизите на фирма “Мото-Пфое”. Освен профилактични прегледи, водачите ще могат да получат консултации за чистачки, зимни течности и др. Ще се плаща само, ако се налага подмяна на части, обяви вчера шефът на СБА инж. Емил Панчев.

Новото тази зима е изискването от 15 ноември до 1 март автомобилите да бъдат с гуми, чиито грайфер е дълбок не по-малко от 4 милиметра. Промяната в Закона за движение по пътищата влезе в сила от 21 януари т.г. и сега е първият цял сезон, през който ще действа. Поправката обаче не задължава гумите да са зимни или летни, тъй като в страната има райони с по-мек климат, а при температури над 7 градуса зимните гуми се износват много по-бързо и каучукът им губи качествата си.

Изискването за грайфера на лятната гума е 1,6 м. Катаджиите имат специални уреди, с които мерят дълбочината на протектора, като е прието това да става в средата на протектора.

Находчиви български шофьори обаче откриха метод, по който бързо да разбират дали грайферът е изтрит. Това става с монета от 1 лв. Ако жълтата й част потъне докрай в шарките в средата на лятната гума, това значи, че е спазено изискването от 1,6 мм. Ако цифрата 1 се скрие до началото на основата си в грайфера на зимната гума, значи отговаря на изискването за дълбочина от 4 мм.

Мери се независимо дали гумите са предни или задни. Ако са изтрити глобата за шофьора е до 50 лв. и за нея може да бъде съставен фиш. По тежкото е наказание е, ако катаджиите приложат принудителна административна мярка и колата бъде спряна от движение до смяна на износените гуми.

За първите 9 месеца на тази година от КАТ са съставили 765 670 акта и обикновени и електронни фиша за нарушения. Санкциите са със 136 900 повече от миналата година.

При акция зима през 2016 г. пътните полицаи са проверили 41 038 превозни средства, сред които и каруци, велосипеди и мотори. При 3199 от тях са открити неизправности, главно по осветителните системи и сигнализацията. 292 са констатираните случаи на изтрити и разкъсани гуми.

От началото на годината в страната са станали 5690 тежки катастрофи с 534 загинали и 7161 ранени хора. В сравнение със същия период на 2016 г. жертвите са с 54 по-малко. Както писа “Труд”, в броя на починалите не се включват пострадалите, откарани в болница с опасност за живота. Само за октомври те са 28, а за септември - 39. От КАТ нямат обяснение каква е съдбата им.

На 6, 16 и 22 ноември - кампания за дни без жертви на пътя

Пътната полиция обявява три дати - 6 и 16 и 22 ноември, за дни без жертви на пътя. Те ще бъдат част от трите кампании на КАТ при тазгодишната акция “Зима” и в тези дни ще бъдат отчитани в реално време броят на регистрираните злополуки и пострадалите.

От 1 до 10 ноември задачата на патрулите ще бъде да следят, спират и проверяват велосипедисти, каруцари и шофьори на селскостопански машини. Затова и 6 ноември е обявен за ден без убити велосипедисти.

Във второто десетдневие - от 11 до 20 ноември, темата е “Пешеходци и водачи за толерантност на пътя” и е насочена към поведението на минувачите и отношението на шофьорите към тях. Предстоят хайки край “зебри”, подлези и надлези и дали на тези места се спазват правилата за безопасно пресичане, като и дали се осигурява предимство на пешеходците. На нарушителите ще се пишат и фишове, и актове. Най-засилени ще бъдат проверките на 16 ноември, който е обявен за ден без жертви пешеходци.

Контролът на техническата изправност на автомобилите и на осветителните им системи ще бъде в третата кампания, която ще се проведе от 21 до 30 ноември. На 22 ноември е обявен за ден без шофьори и пътници, загинали на пътя.

На 20 ноември ще бъде отбелязан и обявеният от ООН Световен ден за възпоминание на жертвите на катастрофи.

Обещават система „бонус-малус“ през 2018 г. - застраховките на нарушителите може да скочат до 180%

Застраховките “Гражданска отговорност” да се определят индивидуално за всеки шофьор на база на нарушенията, които е правил на пътя. Това е така известната в много страни система “бонус-малус”, по която се оскъпяват полиците на нарушителите.

В момента средната цена е 190 лв. и сумата може да бъде намалена до 50% и да падне под 100 лв. за изрядни водачи, докато за нарушители, особено системни - да достигне до плюс 180%, тоест - да се качи до 500-600 лв., обясни вчера Светла Несторова от Асоциацията на българските застрахователи, цитирана от Нова тв. По думите й е много вероятно системата да заработи догодина.

Най-малко от 10 години у нас се говори за метода “бонус-малус” при “Гражданска отговорност” и "Автокаско", но досега прилагането му от компаниите бе невъзможно заради допотопната система на КАТ за нарушенията. Тя вече е модернизирана и съвсем скоро се очаква свързването є с тази на застрахователите. Остава да се реши за кои нарушения да “играе” цената на полицата. Например тези, за които се взема книжката - алкохол, наркотици, превишена скорост и др.

Драстичен правен проблем е обаче, че “Гражданска отговорност” в България се сключва за автомобила, а не за шофьора. Тоест, ако водачът не е собственик на колата, съвсем спокойно той ще плаща ниска застраховка от името на възрастната си баба, която формално е собственик на автомобила, но изобщо не кара и има чисто шофьорско досие. Не се знае и какъв “бонус-малус” ще се прилага за коли на юридически лица и дали няма да е по-изгодно за нарушителите да си регистрират фирми и да си плащат по общия ред.

При всички случаи, за да се въведе подобна система от 2018 г., трябва да бъдат направени законодателни промени.

Съвети на специалиста - Пламен Иванов, търговски директор на фирма ФУЛДА БЪЛГАРИЯ ООД - MOTOEXPERT:

Сменете гумите, независимо дали ще има още топли дни  

“Основното нещо, което шофьорите трябва да знаят е, че зимните гуми се употребяват при температура под 7 градуса. Те са произведени от състав на каучука, който съответства за такива температури. Отделно от това има различни видове протектори в зависимост от специфичните условия на ползването. Но водачите трябва да знаят още, че при лед и най-хубавата нова зимна гума се пързаля, затова и се правят специализирани разработки с шипове”. Това каза пред “Труд” Пламен Иванов, търговски директор от ФУЛДА БЪЛГАРИЯ ООД – MOTOEXPERT - една от най-големите фирми за внос на гуми, която има е верига от автосервизи в цялата страна. Той добави, че в момента дружеството внася у нас и гумите “Нокиан”, които държат световния рекорд за най-висока скорост върху заледена настилка.

“За потребителя е важно автомобилът да е оборудван със зимни гуми, като моята препоръка е смяната на летните гуми да става във втората половина или до края на октомври. Иначе може да се стигне до ситуацията “зимата ни завари неподготвени”. Вярно е, че през този период температурите денем са по-високи от 7 градуса, но в масовия случай хората шофират сутрин и вечер на отиване и връщане от работа, когато минималните температури са от 0-2 до 7-8 градуса. Също е нужно да се разбере, че за 1-2 седмици по-топло време зимните им гуми ще се износят с незабележим процент спрямо ползването им за един сезон от няколко месеца. Аз лично препоръчвам зимните и летните гуми да се използват по 2 сезона. Разбира се, при всеки шофьор е различно, но ако една гума се кара хиляди-хиляди километра, износването й ще бъде много голямо и за един сезон. Съвсем условно да речем, че новата зимна гума има 8 мм грайфер, който за една зима може да се износи с 2 мм, а на втората – с още 2 мм. В началото на третата зима тя ще е с грайфер 4 мм, което е на ръба на законовото изискване. Но дори и да не се кара толкова, при гумите има остаряване на материала, възможни са деформации и износване по различни причини и т.н.”, обясни още Иванов.