В София искат 12-14 евро/кв. м край големите булеварди и 15 евро/кв. м в центъра
Средната площ е 570 кв. м
Най-често договори за наеми на офиси сключват търговски, дистрибуторски и консултантски компании. А средният обем на договорите за наем е 570 кв. м. Това представлява промяна на профила на компаниите, които са най-активни на пазара, разказаха брокери на имоти. Преди пандемията най-активни бяха фирмите от IT сектора, които имат интерес към по-големи офиси с площ 1000-1500 кв. м. Но след като много хора започнаха да работят от дома си IT фирмите вече не наемат много нови офиси.
Това обаче не означава, че фирмите не наемат нови хора. Просто редуват работа от офиса и от вкъщи според конкретните особености на съответната дейност. Брокери на имоти, проучващи тенденциите за назначаване на персонал от своите наематели, отчитат положителна тенденция на пазара на труда. 43% от фирмите през последните 12 месеца са увеличили състава на служителите си, а 50% смятат да го направят в следващата една година. 8-9% от фирмите смятат да разширяват офис площите си, а 70% няма да правят промени по наетите пространства.
Офисите в строеж към началото на годината са били с общ обем 346 300 кв. м, като се очаква до края на 2021 г. да бъдат завършени близо 200 хил. кв. м. Стабилен остава делът на свободните площи - 13%, с очакване за задържане и лек спад през втората половина на годината.
Преотдаването на вече наети площи се очертава като устойчива тенденция на пазара с цел оптимизиране на разходите и пространствата. Но повечето фирми, които търсят офиси под наем, имат интерес към дългосрочни решения.
Офертните наеми на първокласните офис площи в столицата са без промяна - между 12 и 14 евро/кв. м за сгради по протежението на големите булеварди, и 15 евро/кв. м за централната градска част. Слабо понижение на нетните ефективни наеми има в отделни сгради, като инструмент за задържане на дългосрочни наематели.
Трудът от вкъщи остава и след Covid-19
Повече пространства за срещи
Работата от вкъщи ще остане завинаги в плановете на компаниите.
Някои собственици на офис сгради инвестират в по-добра и по-здравословна среда за работа, тъй като служителите вече имат по-високи изисквания. Подобряват климатизацията, както и почистването на повърхностите. Въпреки това обаче работата от вкъщи ще остане завинаги в плановете на компаниите, дори и след COVID-19. Затова някои фирми инвестират в подобряване на условията за работа на техните служители от домовете им като дават суми за покупка на нужната техника или мебели - бюро, стол и др. А редуването на работа от дома и от офиса зависи от конкретния бизнес на съответната фирма.
При разпределението на офис пространството много мениджъри залагат на повече място за срещи, а не само за обособяването на работни места. Осигуряването на качествена и удобна работна среда ще бъде решаващ фактор за по-голямо присъствие на хората в офисите. Вече виждаме как някои компании срещат съпротива от страна на служителите да се върнат на работните си места, разказват брокери на имоти. Затова работодателите и собствениците на сгради търсят различни дигитални решения, с които да подобрят преживяванията на хората в сградата, както и да улеснят дистанционната работа. Опитът на много компании показа, че хората може да са много по-ефективни при работа от дома си, най-малкото защото не губят време за път до офиса и обратно.