Учени връщат жълтите павета в София

Учени връщат жълтите павета в София

БАН, УАСГ и МГУ са разработили цялостна технология за производството на емблематичната за столицата настилка

Вместо да се пренареждат и укрепват постоянно, овехтелите емблематични жълти павета на София биха могли да се заменят с чисто нови. При това не внос от Будапеща и не на „златна” цена в левове.

Още преди четири години изследване на български учени установява точния състав и свойства на легендарните павета и предлага технология за производството им у нас, с местни суровини, която ще струва под 1 млн. лв.

Проучването е на експерти от БАН, Университета по архитектура, строителство и геодезия и Минно-геоложкия университет. То показва, че жълтите павета са произведени от варовиковата скала мергел, находища от която се срещат и в България. Цветът им се дължи на наличието на железни оксиди (4-6%) в съчетание с високо съдържание на калциев и силициев оксид. Заради уникалния си химичен състав те имат изключително висока якост на огъване и натиск. Анализите на българските учени показали, че павета със същите качества може да се създават в България, при това без твърде големи инвестиции. Производството можело да се възложи на русенския завод за огнеупорни и клинкерни изделия "Труд" , който има над 120-годишна история.

От Института по физикохимия към БАН не спират да търсят подкрепа за проекта от Столичната община. От края на 2014 г. насам, когато идеята е официално представена, академичният ентусиазъм е попарен от липсата на инициатива и финансиране.

Досега проектът е получил скромните 12 100 лв. по програма "Европа 2014" на Столичната община.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков е заел предпазлива позиция. Пред „Труд” той обясни, че е поискал от учените проект за 30 кв. м, за да се павира малък участък, чрез който да се установи с времето устойчивостта на настилката, и чак тогава да се премине към по-мащабно финансиране.

Същевременно заместник-кметът по транспорта Евгени Крусев принципно е за асфалтиране на мястото на паважите по основните улици извън историческия център на града заради непоносимия шум и трудната поддръжка на каменната настилка.

 

жълти паветаПренареждат ги догодина

Реновират участъка от СУ до ул. „Георги Раковски“

От Столичната община обещават, че жълтите павета ще се пренаредят основно догодина. Предвижда се цялостното им реновиране в участъка от Софийския университет "Св. Климент Охридски" до улица "Георги Раковски".

Подобно на асфалта, и тук се предвижда методът на “кърпене”, като камъните се обръщат откъм здравата им страна, а отдолу се изравнява с пясък.

 

Родното производство - 33 пъти по-евтино от вноса

Жълтите павета са полагани в центъра на София в периода 1905-1925 г. и са произведени в Будапеща. За тях са били платени 30 млн. златни лева, които са изплащани до 1936 г. Преизчислено в настояща стойност на база цената на златото, това би било близо 200 млн. днешни лева. По най-груби сметки при примерна цена от 100 лв./кв. м за клинкерни плочи подмяната на 60 дка павета в центъра на София би струвала 6 млн. лв. за материалите.