350 души пътуват с подземната железница
Само за последната година вредните емисии в София са намалели с 80 000 тона благодарение на метрото. Очаква се с пускането на третия лъч на подземната железница през 2017 година да намалеят със 110 000 тона, правейки въздуха в София значително по-чист, а пътуването с метро - най-екологичният обществен транспорт.
Изграждането на метрото е най-големият инфраструктурен обект за столицата. С откриването на най-новата станция „Витоша“, която е продължение на втория лъч на подземната железница, София може да се похвали с 40 километра метромрежа и 35 спирки. Всеки ден над 350 души ползват удобния транспорт, като до 2019-а броят на пътуващите с метро ще нарасне до 500 000. Причината е, че в момента тече усилено строителство и на третия метродиаметър, който ще свърже кв. „Горна баня“ с кв. „Левски“. Изграждането му ще стане на три етапа. Строителите в момента работят по централната част - от бул. „Владимир Вазов“ до „Красно село“ и бул. „Цар Борис III“, където ще има 7 спирки на метрото. Първата от тях ще е при бул. „Владимир Вазов“. Там работата ще започне през ноември. Майсторите обаче вече са започнали да градят останалите спирки, които се намират при Малък градски театър зад канала, Орлов мост, „Попа“, НДК. Станциите след двореца на културата ще са на бул. „Пенчо Славейков“ и бул. „Прага“, бул. „България“ и бул. „Акад. И. Е. Гешов“.
Работата по седемте спирки на третия метролъч започна през пролетта и се очаква да приключи през идващото лято.
В началото на 2017-а пък започват да се строят още 4 метроспирки в посока от кв. „Овча купел“ до Околовръстния път при „Горна баня“. Трасето там е дълго 4 км и от него ще се възползват около 130 000 души всеки ден. Така през 2019 г., когато се очаква да приключи работата, София ще има 12 нови метростанции. На Околовръстния път при „Горна баня“, където ще е последната спирка на подземната железница, ще има и жп гара за пътуващите с влака София - Перник.
Средствата за изграждането на всички 12 станции идват са отпуснати по оперативна програма „Транспорт“ и местно съфинансиране. Все още обаче няма пари, за да се започне работа по източната част от третия метролъч от бул. „Владимир Вазов“ до бул. „Ботевградско шосе“.
Председателят на Комитета на регионите на Европейския съюз Марку Маркула по време на проверка на строителството на метростанция „Витоша“ през април тази година:
"Мога да видя какъв чудесен ефект се е постигнал от европейските фондове тук. Изграждане на 21 км метромрежа за 6 години е доста впечатляващо. Госпожа Фандъкова явно е упражнявала доста сериозен натиск, за да може така сериозно да се скъсят сроковете, в които се строи. Очевидно имаме нужда от силна жена, която да накара мъжете да си свършат работата както трябва. Изключително горд съм от това, което виждам."
Велоалеи превръщат София в Копенхаген
Обмислят да направят площада пред „Св. Александър Невски“ пешеходна зона
Изграждането на свързани велоалеи и интегриран градски транспорт са стъпките към превръщане на София в зелен европейски град подобно на Копенхаген, където броят на велосипедистите е по-голям от броя на населението. Работата по изграждането на тази мрежа вече е започнала, като целта е хората да оставят колите си и да се движат повече с колела, обществен транспорт или метро. „Това е една дългосрочна политика, която най-вероятно ще срещне голям отпор, но тези реформи са направени в редица европейски градове, сред които е и датската столица“, обясни пред „Труд“ главният архитект на София Здравко Здравков.
Той и екипът му работят в посока промяна на общия устройствен план на града, като в момента фокусът им е върху транспортната и инженерната инфраструктура. Предстои да предложим нови удобни варианти, които да накарат хората да слязат от колите и да могат да се качат на велосипедите, обясни Здравков
Цялостната политика на Столичната община се опира на няколко точки. Първо трябва да се планира, проектира и изгради системата от свързани велоалеи, така че колоездачите да могат без проблеми да стигнат от точка А до точка Б. Втората стъпка е да се реализират т.нар. интермодални връзки. Това са места, където хората могат да избират между няколко вида транспорт. Такава спирка вече има при метростанция „Искърско шосе“ в кв. „Дружба 1“, където пътуващите могат да избират между подземната железница, трамваен, автобусен и жп транспорт. Последната стъпка е хората да слязат от автомобилите и да ползват обществения транспорт.
„Трябва да сме наясно, че сме на едно от първите места по брой автомобили на глава от населението. София има над 600 автомобила на 1000 души и всеки ден в столицата се регистрират над 250 коли. Така че неизбежно е да търсим смяна на модела на придвижване“, обясни главният архитект.
При реконструкцията на центъра, която се очаква да започне през следващата година, основен приоритет ще е създаването на пространства за пешеходци. Една от идеите е площадът пред храм „Св. Александър Невски“ да стане пешеходен, а колите да минават зад катедралата.
Повече от половината автобусите в столицата са нови
С доставката на 110-те нови рейса от китайската компания Yutong автобусният парк на Столичния автотранспорт е обновен на повече от 50%. Превозните средства, които местната управа купи със заем от Европейската инвестиционна банка, струват 33,4 млн. лв. Те са изцяло климатизирани, нископодови и разполагат с видеонаблюдение, мобилен интернет и всички удобства за хора с двигателни проблеми. Вече половин месец те се движат по линиите 60, 64, 77, 82, 604, 309, 72, 84, 404, 604, 64 и 309.
Задължително изискване на общината към фирмата, която спечели търга за доставката на автобусите, бе те да притежават най-високия екологичен стандарт в Европейския съюз - Евро 6. Двигателите на автобусите са произведени във Великобритания, скоростната кутия - в Германия, отоплителното и охладителното тяло също са германски. Шасито и купето са изцяло произведени от китайската компания.
Обновяването на градския транспорт е една от мерките, с които ще превърнем столицата в зелен европейски град. Целта ни е до 2019 г. средната възраст на автобусите да бъде под 7 години, обясни пред „Труд“ зам.-кметът Евгени Крусев.
През есента ще се обяви процедура за доставка на още 30 единични автобуса. Задължително изискване е да отговарят на същия екологичен стандарт Евро 6.
Тестват електромобили пред Паметника на Съветската армия
Електрически и хибридни автомобили, зарядни станции, велосипеди на ток, мотопеди, скутери и куп други модерни и екологични средства за придвижване ще са на разположение за тестване и каране през почти целия ден в неделя. От 11 до 17 ч през Паметника на Съветската армия ще бъде представен първият „Голф“ с чисто електрическо задвижване. Хората ще могат да изпробват и електрически градски автомобил, дълъг 234 см, както и две хибридни коли.
Демонстрациите ще преминат на фона на поредица от игри и състезания за деца и възрастни, като накрая за победителите ще има награди. Дрон вместо куриер ще достави пица за най-гладните.
Събитието Smart Mobility Fest 2016 е част от програмата на Европейската седмица на мобилността, която започна вчера и ще приключи на 22 септември. Нейни организатори са Столичната община и екоминистерството.
Програма за Деня на София
На 17 септември отбелязваме празника на София, когато почитаме светите мъченици Вяра, Надежда и Любов и майка им София. През целия ден безплатен вход ще има в зоологическата градина, парк-музей „Врана”, Музея за история на София и Софийската градска художествена галерия. През целия ден редица инициативи ще радват столичаните и гостите на града.
От 10.30 ч. в градската градина пред Народния театър „Иван Вазов“ започва празничната програма по повод Деня на София, която ще продължи до 21.30 ч. с различни инициативи
В 11.30 ч. пред храм „Света София” ще се проведе тържествен водосвет и официална церемония по издигане знамето на град София
В 17.30 ч. Софийският духов оркестър ще изнесе концерт пред Народния театър „Иван Вазов“
От 18 ч. в Борисовата градина ще се проведе концерт на Гвардейския представителен духов оркестър и Представителния ансамбъл на ВС
В 18.30 ч. в Народния театър ще се проведе официалната церемония по връчване на наградите на Столичната община за ярки постижения в областта на културата.
От 21 ч. в градската градина започва празничната заря. След това „Жар театър” ще представи постановка, която съчетава пантомима, театър на маските и игри с огън.