2,1 млрд. лв. сега + 1 млрд лв. после = Ф16

2,1 млрд. лв. сега + 1 млрд лв. после = Ф16

Вариантът, в който взимаме us изтребителя, го прави уязвим във въздушен бой с МиГ-29

България ще плати кеш $1,256 млрд. или 2,1млрд. лв. за 8 изтребителя Ф-16, блок 70. Които ще получим след 4 г. Няма съмнение- сделката ще мине в НС. В случая обаче има нещо алогично. Странно е държава, в която хората събират капачки за бебешки кувьози, и която е рекордьор по бедност и ниски доходи в ЕС, да извади авансово милиарди накуп за оръжия! Това е властови махмурлук. В темата се отърка куцо, кьораво и сакато. Черешката бе един еднакво виден отвсякъде евродепутат. Той рече, че трябва да купуваме „американски самолети, защото били мерцедесите на авиацията“. Но никой не даде думата на истинските професионалисти. На пилотите. А те бяха трима. Двама от тях проявиха доблест, подписаха доклада на политико-военната група, водена от зам. военния министър Атанас Запрянов, с особено мнение. Сиреч- 2/3 от участващите летци не се съгласиха с документа. А това са хората, които най-добре знаят за какво става дума.

Проблемът не е, че ще купим самолетите, а какво ще правим след това. С прикриване на реалността изход няма да намерим. Позата на щрауса не помага. Бойният самолет е върхът на една пирамида. Може да е най-добрият, но без основата- допълнително оборудване, наземни системи, поддръжка, обслужване, логистика, е самолетче, което хвърчи от точка А до точка Б. С нас има риск това да се случи. Нали си спомняте в какъв шок изпаднаха всички, когато първоначално САЩ анонсираха цена от $1,673 млрд. или близо 3 млрд. лв.

Американците постъпиха коректно. Казаха: това, което искате, струва толкова. Ние бяхме заявили пестеливо най-необходимото. Поискахме около 500 различни номенклатури - боеприпаси, бомби, ракети, двигатели, резервни части плюс оборудване, софтуери, лаборатории и т.н. За да може Ф-16 да изпълнява пълноценно функциите си. Реалната цена на този пестелив пакет бе 3 млрд. лв. Не може в магазина сиренето да струва 10 лв., а да ти го продадат за пет. Тогава властта реагира успокояващо: това е таванът на цената. Не, това не бе таванът на сделката. Това бе цената, за това, което поискахме. И пратихме делегация в САЩ, водена от Запрянов, да я свива.

В мрежата изтече документът с договореното. България се отказва от високоточните оръжия, редуцира се броят на пилотите и инженерния състав, които ще се обучават. Орязва се драстично количеството на ракетите за въздушен бой. И което е особено важно- пусковите установки за ракетите „въздух - въздух“ също силно са редуцирани от 48 на 26, което означава по 3,25 на самолет. Сиреч- един наш Ф-16 ще може да подкачва по три ракети за въздушен бой. Как ще излезе срещу руски МиГ-29, който носи по шест такива ракети. Прочетете официалното съобщение на МО за 6-и май, с което се представя военната техника за парада. За МиГ-29 пише, че е съвременен изтребител, нанасящ удари във въздуха, по сушата и морето при всякакви МТО условия.

И защо мълчат от ВВС, защо мълчат генералите, а не кажат, че ще трябва, щем не щем, да извадим още близо 1 млрд. лв за да имаме пълноценни изтребители Ф-16. Но Запрянов се оправда с командира на ВВС ген. Цанко Стойков- той бил подписал редуциращия протокол в САЩ на 17 май. Не е мъжкарска постъпка политиците да си измиват ръцете с генералите. Утре, като настъпи драмата, оправданието ще е, че военните това поискаха. Запрянов водеше делегацията в САЩ и хитро си тръгна по-рано, за да остави ген. Стойков да подпише. Стар номер. Какво да направи командирът на ВВС, като са му дали указания да свали цената до S1,2 млрд.

Отказваме се и от цялото оборудване за предна база - има се предвид Безмер. А това означава, че машините ще се използват само от основната база в Граф Игнатиево. Така отпада основно изискване във военната наука за разсредоточеност на силите и средствата. То е необходимо да не може с един удар противникът да ги извади от строя или ако заради МТО-условия основното летище е неизползваемо. Без това оборудване няма да можем да изпълняваме и „Еър полисинг“ за други държави, да речем прибалтийските републики. За да намалим цената, се отказваме и от транспортните разходи. Като произведат самолетите, нали трябва да прелетят до България. Това не става с въздух, а с керосин. Ние трябва да го платим. Същото се отнася и за цялото оборудване в пакета, предвиден в договора. Солидни разходи ни чакат след като изтече тригодишната гаранция. За всяка част, която заявим, освен цена, се плаща 2% мито, защото е внос от държава извън ЕС и се чака доставка близо 6 м.

САЩ пак постъпиха коректно. В преамбюла на редуциращия протокол ни предупреждават да не свиваме прекалено пакета по сделката с Ф-16, защото това подлага на риск реализирането на програмата. Освен това в неформален разговор с наши политици от посолството са обяснили, че Ф-16 може да си позволи държава със стабилна икономика. Но едни родни натегачи държаха да има договор на всяка цена.

 

Словакия договори разсрочено плащане

Още не е ясно, как точно ще се обучават нашите пилоти в САЩ. Знае, се че на определен етап ще започнат да тренират и на самолетите, произведени за нас. А това отнема от ресурса им. Ще ги подготвят щатски инструктори, а възникне ли авария, отстраняването вероятно ще е за наша сметка, защото сме собственикът на Ф-16. Цената за закупуването на нов изтребител е само 1/3 от сумата за експлоатационните разходи за него през целия му жизнен цикъл. Не е тайна, че Ф-16 е с около 35% по скъп за поддръжка от основния му конкурент в търга у нас шведския „Грипен“. В чийто магазин същото качество сирене струваше 5 лв. Казвам това, за да е ясно какви пари ще се наливат за новите изтребители в близките 30 г. А между другото Словакия договори разсрочено плащане със САЩ за Ф-16, блок 70 и с 30 $ млн. по-евтино от нас за самолет. Но пък ние сме стратегически съюзници.