Сигнали срещу "Гъливер Травел" имало отдавна

Сигнали срещу "Гъливер Травел" имало отдавна

Още през февруари т.г. най-голямата браншова организация в туризма - Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти /АБТТА/ е писала до Комисията за защита на потребителите /КЗП/ и до Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/, че фирма "Гъливер Травел" трябва да бъде проверена заради зачестили оплаквания от клиенти.  

В четвъртък родители алармираха медиите, че 31 ученици от Националната финансово-стопанска гимназия са изоставени без подслон в Испания. Нощувките на децата не били преведени на хотелите, макар родителите да са платили на туроператора "Гъливер Травъл" цялата сума на 10-дневната екскурзия на децата си.

"Гъливер Травел" не е член на нито една браншова организация. Турагенти, които членуват в АБТТА обаче са продавали екскурзии на "Гъливер" и са се оплакали в началото на годината, че фирмата не изпълнява договорите си и лъже клиентите си, разказа пред "Труд" Калин Драганов, член на Управителния съвет на АБТТА. "Такива фирми предлагат почивки и екскурзии на съмнително ниски цени, след което хората остават разочаровани", допълни той.

"Необходимо е да се изработи механизъм за контрол, така че подобни нелоялни фирми да не могат да подриват авторитета на целия бранш. Това сме го поставили вече като проблем през министерството на туризма", допълни и Байко Байков, председател на АБТТА.

"Гъливер Травел" ЕООД има регистрирани нарушения в Министерство на туризма, за които е сезирана КЗП и e стартирана процедура по установяване на административно нарушение. В сега действащото законодателство, при такава ситуация, се предвижда фирмата да продължи дейността си до установяване на нарушението, което предстои да бъде променено, обясниха от ресорното ведомство.

Децата от групата в Испания са добре, установен е контакт с тях. Започнала е и проверка по случая, уточниха от министерството на туризма.

Справката на ведомството показва, че „Гъливер Травел” има валидна застраховка до 22 април 2016 г. с лимит 75 000 лв. През октомври 2014 г. застрахователно дружество завежда преписки на щети по претенции на туристи, на които не са осъществени туристически пътувания. Министерството на туризма е сезирало КЗП по случая и от полученото официално писмо става ясно, че са съставени актове за установяване на административно нарушение, които не са влезли в сила, поради обжалване в съда.

Министерството на туризма готви промени в Закона по туризъм, които ще позволят да се спира дейността на нарушителя още при стартиране на процедура по установяване на административно нарушение, което ще бъде превантивна мярка в такива случаи. Подобни екскурзии се реализират съгласно Наредбата за организиране и провеждане на детски и ученически отдих и туризъм, която също се нуждае от актуализация. Министерството на туризма вече работи съвместно с Министерството на образованието и науката по промените в нея.

Според специалистите от бранша, при подобна ситуация в чужбина първото, което може да се направи е да се осигурят средства, с които закъсалата група да се прибере в България. След това се предявява иск за възстановяване на сумите от застрахователната компания, в която туроператорът има полица "професионална отговорност". 

Всяка лицензираната от министерството на туризма туристическа фирма има сключена такава застраховка. Нейният размер зависи от годишния оборот на компанията.