Между два изтребителя, та на земята

Между два изтребителя, та на земята

Днес, 9 септември, изтича договорът на Министерството на отбраната на България с руската самолетостроителна компания РСК „МиГ“ за ремонт, поддръжка и модернизация на изтребителите МиГ-29, които са на въоръжение в българските ВВС.

Този договор няма да бъде продължен от българска страна. Позицията на МО и на президента и върховен главнокомандващ на армията Росен Плевнелиев са, че страната ни трябва по-скоро да се откъсне от зависимостта си от Русия в областта на отбраната. Иначе казано, да не даваме и един лев на Кремъл.

От няколко месеца военният министър Николай Ненчев се опитва да намери изход от една предизвестена криза - бъдещето на българските Военновъздушни сили. Решенията са ясни - сваляме МиГ-29, МиГ-23, МиГ-21 и СУ-25 и купуваме 9-10 нови или „втора ръка“ изтребители.

Не сме много сигурни какво се прави в тази посока. Сигурно е обаче, че ако не се прави нищо по руските машини, които са вкарани у нас през 80-те години на миналия век, те ще изпокапят като есенни листа на пистата в Граф Игнатиево. Горе-долу е ясно, че преди 2020 г. страната ни няма как да отделя повече пари за отбрана. Или поне не толкова - над 1,5 млрд. лв., за да може да закупи авиационна техника.

Министър Ненчев се опитва да замаже положението с идеята страната ни да влезе в схема с Полша, която да ремонтира и поддържа българските МиГ-29. Това е толкова съмнително начинание, че дори първокурсниците в УНСС биха проверили първо как стоят юридически нещата, преди да подпишат документи за милиони левове. Практиката доказва, че всяка страна, която е искала да прескочи Русия за поддръжка и ремонт на руска военна техника, е претърпяла финансови загуби.

Румъния преди години позволи на израелска фирма да ремонтира нейните МиГ-29. Фирмата нямаше лиценз и самолетите бяха приземени. България също има опит в тази дейност - преди години Министерството на отбраната подписа договор за ремонт и модернизация на руските ни хеликоптери МИ-17 и МИ-24 с израелската фирма „Елбит Системс“. Тогава преди подписването на този договор от Русия многократно обясниха, че фирмата няма лиценз да извършва ремонт в България. Договорът беше подписан, а след известно време прекратен. За това упражнение България изгуби над 7 млн. лв., тъй като беше превела авансово пари по изпълнието.

С Полша най-вероятно ще стане същото. Русия обяви, че Варшава няма лиценз за ремонт и модернизация на българските МиГ-29. Полша досега не е казала откъде ще взема резерни части за тези ремонти. А може да ги купува само от РСК „МиГ“. Ако някога изобщо се стигне до сключване на такъв договор и до неговото изпълнение, то отговорност при падане на самолет по технически причини ще носи единствено главният инженер на полския ремонтен завод. Не е ясно каква юрисдикция ще има страната ни той да изтърпява наказание в България, ако, не дай си Боже, загинат пилоти по негова вина.

Министър Ненчев вече открито лансира идеята небето ни да бъде пазено от изтребители на други страни. С примамливата за политици и данъкоплатци стръв, че това не бил никак скъп вариант. Това ще е епитафията на политиката на МО, неуспяло да осигури нито руски, нито натовски самолети за отбрана. Между два изтребителя, та на земята.