Васил Димитров, директор на bTV Radio Group: Да слушаш радио е като да отидеш на ресторант

Васил Димитров, директор на bTV Radio Group:

Да слушаш радио е като да отидеш на ресторант

Васил Димитров е в радиобизнеса от 1994 г., когато като съсобственик и генерален директор стартира една от първите частни радиостанции в България - Classic FM. През 2001 г. той дава старт на радио JAZZ FM, а през 2006-2007 г. като генерален директор на радиокомпания CJ добавя към портфолиото на радиогрупата 3 нови станции - N-JOY, Z-ROCK и MELODY. Васил Димитров е доказан професионалист с визия за развитие на радиобизнес, демонстрирана от успеха му в извеждането на петте радиостанции на водещи позиции на пазара за кратък период от време.

След придобиването на радиокомпания CJ от CME през 2010 г. той заема позицията директор „Радио” на bTV Media Group, като е отговорен за резултатите на всички радиостанции на CME в България - bTV Radio, N-JOY, Z-Rock, Melody, Jazz FM и Classic FM.

- Г-н Димитров, последните изследванията на ГАРБ показаха, че радио N-JOY е най-слушаното сред младата и активна градска аудитория. Технологиите постоянно се развиват. Интернет предлага толкова много възможности. Всеки може да си подбере и да си направи своя плейлист. На какво според вас се дължи това, че радиото като медия продължава да бъде слушано и предпочитано?

- Радиото е един феномен. Когато интернет показа накъде върви преди 7-8 години, всички прогнози бяха свързани с това той да отнема аудитория от радиото. Факт е обаче, че това не се случи. Дори в годините на кризата, ние тогава точно стартирахме N-JOY - малко преди кризата, радиото не е имало спад в приходите си. Това означава, че то по-скоро е взело от телевизионния бюджет. Когато рекламодателите са искали да свият разходите си за реклама и да използват медия с по-ниски тарифи, са избрали радиото. Относно интернет - вярно е, че има всякакви станции: и информационни, и музикални, и много хора го използват. Но ефирното радио не е само един диск, който се върти. Водещите те карат да се чувстваш част от група хора с общи интереси. Както е при нас с Classic FM, Z-Rock, Jazz FM - това са много различни публики.

- Мислите ли, че познавате своята публика?

- До голяма степен познаваме типа на своята публика. За Classic FM знаем каква е публиката. Виждаме я в зала “България” на концертите, които правим с оркестъра на Classic FM. От самото начало сме се опитвали да избягаме от професионалната публика. Тя винаги е при нас, но се опитваме да разширим периметъра. Да вкараме нова и млада публика. А как го разбираме? Много просто, когато се ръкопляска между частите на една симфония, значи че хората са нови и не знаят, че тогава не се ръкопляска. Слушателите на Jazz FM - много симпатична публика, са в някакъв елит на бизнеса. Това са наблюденията ми през годините. Обяснението ми е, че музиката е много качествена, спокойна. Характерът на радиото е такъв, че не ти казва накъде да вървиш, не ти дава път, както е, да речем, в N-JOY.

- Възпитава ли радиото публиката си?

- Специално в станции като Classic FM, Jazz FM радиото определено възпитава. Преди бяхме пуснали услуга - като слушател изпрати SMS, разбира какво върви. По този начин разбираме какво вълнува слушателите. Сега е много по-лесно.

- Продължавате ли да правите проучвания за вкусовете на слушателите?

- Работим с немска консултантска компания. Тестваме песните, които влизат в плейлиста. За станции като N-JOY това е задължително, защото когато музиката е по-нова, тя често има и по-малък живот. Това не е класика. Не е музика, която е преживяла изпитанията на времето.

- Успехът на профилираните станции като Jazz FM, Z-Rock е обясним. Те са намерили свободна ниша. Когато говорим за N-JOY обаче, случаят е друг. Има много станции, които пускат популярна музика. Предаванията и водещите ли са добавената стойност, която ви печели слушатели?

- Да, N-JOY е по-различно радио. Музиката е тествана и се пуска само най-доброто. Това е и най-голямата музикална радиоверига в страната. Покрива 48 града. Това наред с качествата на водещите дава резултати.

- А как подбирате водещите? Как се появява концепцията за Инспектор N-JOY?

- Това беше моя идея - да се направим игра, която да активизира слушането на радио в кола. Беше преди около 10 години. Тогава поканихме Влади Въргала. Той се движи в брандиран джип и казва номерата на коли, които вижда. Ако човекът в колата си чуе номера, а за целта трябва да слуша радио, получава награда и весел разговор. Това ни помогна радиото да тръгне с летящ старт. Сега сме замислили и нова игра, която предстои.

- Обмисляте ли и нови предавания?

- Да, винаги търсим освежаване. Предвиждаме класация за N-JOY и много неща за bTV Radio, защото се оказа много интересен проект. От просто препредаване на програмата на Би Ти Ви се превърна в радио с много силен информационен статут, защото има и свои предавания. Влизат гости от много висок калибър. Времето, което хората прекарват в пътуване, се увеличава, а те, докато пътуват, какво могат да правят, освен да слушат радио?!

- Радиото предпочитана медия основно за автомобилите ли е?

- Изследванията, които правим, показват, че там то се слуша най-много и в офиса, ако работата ти позволява. Вкъщи е телевизорът, радиото е в колата.

- Работите ли върху това радиото да излезе и извън колата?

- То излиза. Има много хора, които ни слушат през мобилните си телефони. Имаме много удобни апликации за радиостанциите. Вече има интернет и в метрото.

- Повече печели или губи радиото от това, че вече я няма романтиката на водещия, останал анонимен и познат само като глас? Работите ли за популяризирането на водещите си извън радио ефира?

- Правим го, защото има предавания, които се излъчват от мол например, но не това е основната ни цел. Вярно е, че радиото е емоция, която се създава по-скоро от въображението. Когато слушаш своя любим водещ и няма как да го видиш, си създаваш един перфектен образ. Затова си и мисля, че радиото не печели особено от това, че водещият е познат като визия.

- Радиото не е просто диск със записани песни. С какво се обясняват много честите повторения?

- Да, не е и така издържа на конкуренцията на интернет, защото хората обичат някой друг да им приготви нещо. То е като да отидеш на ресторант. Повторенията в станции като N-JOY се обясняват с аудиторията. Младите слушатели обичат по-често да чуват любимите си песни.

- Какво предстои?

- В момента развиваме bTV Radio като проект. Фактът, че и други стартираха подобни проекти, показва, че нашият пример е много добър. Предстои стартирането на bTV Radio в Бургас, Велико Търново, Свищов, Горна Оряховица.

- Като говорите за подобни проекти, такъв е случаят с Nova News. Притеснява ли ви конкуренцията?

- От една страна ни радва, защото показва, че сме в правилната посока. Беше странен начинът, по който това стана. Това беше последната честота за радио в София и беше спечелена от радио “Аура”, наречено сега Nova News. Беше дадена на проекта на радио “Аура”, което беше “четящо радио” за хора, които не могат да четат – за слепи, деца и неграмотни. Точно заради уникалния проект СЕМ им даде честотата, а не на Classic FM, което съществува от 20 години без собствена честота. Бяхме изненадани от решението на СЕМ с лека ръка да приеме радио “Аура” да се прекръсти и да започне да излъчва програмата на Нова телевизия. Тук бих искал да изразя удовлетворението си от Мария Стоянова - член на СЕМ, която в протокола от едно заседание на СЕМ наскоро по отношение на проекта „Аура“, променен в Nova News, казва: „Вие не правите тази програма, за която ви е издаден лиценз за последната честота в София.” Получава се подмяна на конкурсната идея, с която се печели честотата. Хората в СЕМ трябва да гледат на закона не като на начин да се избегнат моралните задължения, а напротив, да се използва законът, за да се приложи моралът.

- N-JOY, Z-Rock, bTV Radio, Melody, Jazz FM и Classic FM са много различни едно от друго. Ако обаче трябва да посочите нещо, по което си приличат, което все пак ги прави част от bTV Radio Group, какво ще бъде то?

- Прекрасният екип. Хората при нас идват с удоволствие на работа и това си личи.