МОН реши да отвори пътя за младите учители

МОН реши да отвори пътя за младите учители

5000 учители пред пенсия, 5000 места за промяна

Не можеш да си намериш работа. Навсякъде искат опит, а как да го придобиеш?! Винаги съм искала да работя като учител, но сега съм втора година възпитател. На петия месец в училището директорката още ми казваше : Момиченце, защо не си в клас? Докато разбере, че съм „колега“.

Младата дама работи в столично училище в началния курс и е от най-редките изключения в тази гилдия. Тя иска да е учител, нищо, че говори свободно три езика и има куп постижения. Опитала е да остане в родния си (голям) град, но не намерила място нито по специалността си, нито като възпитател. Ако не получа шанс до 1 година да преподавам - напускам, казва тя. В нейния випуск имало още такива случаи. Не й пиша името, защото може никога да не стане „колега“. Може да замине и за чужбина, да влезе в статистиката на „изтеклите“ кадри и да стане поредният пример как никой нищо не прави за системата. Моя позната вече преподава в Англия, където е треньор в колеж. И то, след като 4 години кандидатства в София за учител по физическо. Миналото лято за последно си подаде документите с прилежно описани спортни постижения и тапия от Националната спортна академия в централно училище, но дори не й ги приеха. Директорката избра 63-годишен опитен учител.

Като стана дума за директори, публична тайна са примерите за цели училища, превърнали се във феодални владения на несменяеми директори с несменяем кръг от приближени.

Но не това е темата. А за това как една рутинна административна промяна като тази в Кодекса на труда, която дава право на работодателя да инициира пенсиониране, може да отвори път на младите в системата на образованието. От години и синдикати, и самите педагогически колективи, и различни други институции, включително и МОН, предупреждават и съобщават, че ние имаме най-застаряващата гилдия. Средната възраст е 52 г. По данни от 15 септември на министерството на образованието 3740 педагози в училищата и детските градини на основен трудов договор са пенсионери. Това са учители над 61-годишна възраст за жените и над 64 години за мъжете. Тук не влизат тези с осигурителния стаж. Според синдикатите общия брой на пенсионерите и на тези, които им предстои скоро да приключат трудовата си кариера, в цялата система е около 5000 души.

Разликата от почти две поколения пречи на комуникацията в училище. Липсата на регулярно вливане на „свежа кръв“ затвърждава статуквото. Няма защо да си доказваме, че професионалният опит трябва да върви заедно с новите идеи. След още пет години положението ще е още по-драматично, защото сериозен поток от млади кадри не се задава. Въпреки че м.г. броят на записалите се за учат педагогика е по-голям. Причините са няколко - по-голямото финансиране на тези специалности, повишаването макар и с малко на заплатите в сектора и гарантирано кариерно развитие и подкрепа за младите в новия закон за училищното образование. Колкото и да са хубави, тези мерки са още в началото.

За това към момента рутинното писмо на МОН за освобождаване по решение и преценка на работодателя на пенсионерите в системата е истинска крачка напред (администрацията можеше и да се разсее по темата). Има реален и конкретен знак, че място за нови колеги в системата се отваря. В не едно и две училища ще се сложи край на ерата на директори - феодали. Тук не става въпрос дали някой е добър професионалист, име или много ценен кадър. Защото за тях законът е казал точно как могат да споделят опита си.

Има няколко предизвикателства пред първата стъпка от задаващото се масово пенсиониране. Първото е то да не се превърне в саморазправа. Защото извън описаните критерии в КТ няма други, които да определят реда за края на трудовия път. Това е важно, защото в системата работят хора, които са доста над необходимите години и други, които сега се пенсионират. Право е на работодателя да реши кои да си тръгнат първи, но е важно да се спазва професионалният критерии, обясниха експерти. Второто е да се направят навреме конкурсите за избор на нови хора, както на учители, така и на директори. Това лято ще е доста горещо - чакат се нови учебници и нови учебни програми. Трето - общините и регионалните инспекторати, в които има сериозен глад за кадри, трябва от сега да измислят достатъчно добри допълнителни механизми за привличане на нови специалисти.

В образованието винаги се е говорило повече за реформи, отколкото реално са се правели. Но една от най-важните, която трябва задължително да се случи, е отварянето на вратите за младите и запазване на утвърдените кадри. Иначе, колкото и да станат идеални новите учебници, учебните планове и програми - няма да е достатъчно, за да имаме нови училище и да са успешни децата ни.

МОН изпрати писмо до регионалните инспекторати, че според поправките в Кодекс на труда работодателят има право да пенсионира. В София 40 директори на водещи училища са в списъка на навършилите години за край на трудовия стаж. Пенсионирането ще стане в края на учебната година, ако, разбира се, хората не поискат да напуснат системата веднага.