34 882 ученици са заминали за чужбина за 7 години

34 882 ученици са заминали за чужбина за 7 години

66 240 ученици са напуснали училище през последните 7 години, защото са бедни. Други 34 882 са заминали за чужбина за същия период.

Данните на националната статистика са включени в одитния доклад на Сметната палата за изпълнението на Националната програма за оптимизация на училищната мрежа, която стартира в края на 2006 г.

Оптимизацията изисква съобразяване с тенденцията за намаляване на учениците и високия процент на необхванати и отпадащи деца в задължителна училищна група, което не е обект само на образователната система, се казва в доклада. От 856 022 броя през учебната 2007/2008 г. учениците намаляват до 749 000 през по-миналата година. Напусналите намаляват от 23 289 през учебната 2007/2008 г. до 17 740 през 2013/2014 г.

Нараства относителният дял на учениците, които отиват в чужбина. Те са средно 26 на сто от напусналите за периода, като от 19,7 на сто през 2007/2008 г. Броят им достига 34,3 на сто за 2013/2014 г.

Най-честите причини, водещи до отпадане от училище, са в резултат от икономическата емиграция на родителите, нисък стандарт на живот в някои семейства, ранно встъпване в брак, натрупване на голям брой неизвинени отсъствия, невключване в системата за предучилищно възпитание и подготовка, са изводите в документа.

Одиторите констатират, че националната програма не е успяла да се справи напълно с поставените цели и училищата са много повече от необходимото. По-големият проблем е, че се отварят паралелки, които не отговарят на интересите на пазара на труда. Маломерните и слетите класове пък са икономически неефективни. В същото време децата, които са пренасочени към средищни училища, масово продължават обучението си. Те не напускат системата, каквито опасения има и с каквито мотиви се оставят част от маломерните паралелки. По тази програма всяка година се отпускат средства за ремонт на училища, подобряване на материалната база, изплащане на обезщетения на педагозите и транспорт на пътуващите ученици.