България държи 8-о място в ЕС по брой защитени храни и напитки
Българско червено вино със запазен географски произход се продава в Лас Вегас в луксозен ресторант от веригата “Мишлен” за 80 долара бутилката. Това се похвали вчера инж. Галина Нифору, председател на управата на асоциацията на износителите на вино при представянето на български продукти със защитени наименования в ЕС, направено по инициатива на Министерството на земеделието.
В момента българско вино може да се намери и в магазини в САЩ, като цените му започват от 9,99 долара и стигат до 20 долара бутилката. От асоциацията смятат, че догодина ще има реален шанс за пробив и на пазарите в Япония и Китай. Тогава започва голяма рекламна кампания на български вина в двете далекоизточни държави и в САЩ на стойност 3,6 млн. лв. Финансирането е от ЕС.
България държи 8-о място в ЕС по брой защитени продукти с географско или традиционно значение. Престижното подреждане се дължи основно на вината - 55 вида. Защитени са и 13 вида ракии, 6 сурово-сушени колбаси и розовото масло.
Земеделският министър Десислава Танева припомни, че при колбасите “Горнооряховски суджук” пръв получи регистрация.
След него регистрирани храни с традиционен и специфичен характер станаха “Филе Елена”, “Пастърма Говежда”, “Роле Трапезица”, “Луканка Панагюрска” и “Кайсерован врат Тракия”.
Дори и със защитен знак, на българския пазар колбасите не могат да се продават на по-високи цени заради ниската покупателна способност на хората. Именно затова производителите потърсиха вчера съдействие от аграрното ведомство за популяризирането им на външни пазари. “Тези продукти присъстват основно на българския пазар, затова се обръщаме за помощ към министерството на земеделието и всички институции да използваме промоционални програми, за да успеем да утвърдим тези продукти на чужди пазари”, посочи вчера предприемачът Димитър Маджаров. Той е и шеф на сдружение “Традиционни сурово-сушени месни продукти”, което е защитило всички колбаси с патент без “Горнооряховския суджук”.
Слаба реколта
Розовото масло удари 8500 евро за килограм
Тази година цената на розовото масло се повиши с 20% заради изключително ниската реколта, отчетоха от бранша. “Очаквахме в началото на изкупната кампания цената да е 6500 евро, но тя достигна 8500 евро. Тези високи цени звучат бомбастично, но не покриват разходите, които са направени.
Производството бе катастрофално - между 500 и 700 килограма, докато при нормални години достига 2 тона”, посочи Методи Стефанов, маркетинг директор във фирма производител. Основни конкуренти на България са Турция и Мароко. Българското розово масло, което има патент за защитено географско указание на пазара на ЕС, основно се изнася за Франция, САЩ и Япония.
ИДЕЯ НА ВИНОПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ
Износ на БГ продукти в кошници
“Можем да кандидатстваме от 2016 г. с проект за износ на български продукти в кошници”, предложи вчера инж. Галина Нифору, председател на управата на Българската асоциация на износителите на вино. Идеята й е да се направи асорти от родни продукти - вино, колбаси, розово масло, които да се продават в пакет в обща кошница.
Подобна практика съществува навсякъде по света. У нас продажби на асортименти от различни продукти в общ пакет се практикува най-вече по празници. “Настоящата година е изключително успешна, защото Европейската комисия одобри 33 промоционални програми, като 4 от тях са на български сдружения. В това отношение ние се нареждаме на второ място заедно с Италия. На първо място с най-много одобрени програми е Гърция. Така че българските фирми имат шанс”, посочи земеделският министър Десислава Танева.