Наемите в моловете - двойно по-ниски отколкото на „Витошка“

Наемите в моловете - двойно по-ниски отколкото на „Витошка“

Наемите в моловете в София са близо два пъти по-ниски отколкото на най-скъпия столичен булевард „Витоша“. Това показва анализът на консултантската компания „Фортън“ за 2015 г. След стабилизирането си в средата на миналата година наемите на първокласни площи в добре работещите търговски центрове в София започнаха да се повишават. В периода октомври-декември цената им е стигнала 27 евро за кв. м. Засиленото търсене на площи за аптеки, дрогерии, магазини за органични продукти е довело до повишаване на наемите и на търговските улици в София и големите градове. На столичния бул. „Витоша“ стойността им е достигнала 46 евро на кв. м за площ между 100 и 150 кв. м.

Преструктурирането на слабо представящите се молове беляза цялата 2015 г., отбелязва „Фортън“. При липсата на нови проекти наемният пазар беше движен основно от подобрения в микса от наематели на работещите центрове. В София един от двигателите на пазара беше Сити център София, където през есента на миналата година бяха подписани договори за над 2500 кв. м с големи наематели. Сред тях бяха големи вериги магазини като „Спорт Депо“, CCC, PM и развлекателният център Капела плей.

Нови марки

Като цяло пазарът показа стабилност с ясно открояващи се оборотни молове на фона на центровете, които се нуждаят от ново позициониране. Това доведе до интерес от страна на нови за българския пазар марки като CCC и Forever 21, които направиха своя дебют или предстои да отворят магазини у нас. Във високия ценови клас също има нови имена. Американската модна марка „Томи Хилфигер“ отвори първите си магазини у нас. Същото стори и дизайнерът Филип Плейн, който в края на октомври миналата година откри монобранд бутик на марката си “Philipp Plein” в София.

Утвърдени имена на пазара също продължиха разширението на мрежата си обекти като много от тях се насочиха към областните градове, където конкуренцията все още е по-слаба. През последното тримесечие на 2015 г. H&M отвори магазин в S Mall в Сливен, фирмата за бебешки и детски стоки и играчки „Хиполенд“ влезе в Katina Centre в Добрич. Същото стои и веригата „Тера Нова“ в плевенския „Панорама мол“.

Офисите

Обзорът на „Фортън“ показва, че в сегмента на офис площите също е имало активно търсене и лек ръст на наемите в последните три месеца на 2015 г. Фактор за раздвижването на пазара е засиленият интерес за разрастване и наем на площи, главно от страна на компании от сферата на информационните технологии (IT) и центровете за обслужване на клиенти (BPO), което доведе до появата на нови проекти. През миналата година бяха завършени над 105 000 кв. м офиси. Голяма част от тях бяха усвоени още преди сградите да получат разрешение за ползване и предлагането остава недостатъчно, за да отговори на търсенето, отчита консултантската компания. Според прогнозите активността ще се запази и през 2016 г., а пазарът ще се движи не само от интереса на нови наематели, но и от разрастването на вече навлезлите у нас компании.

Средната площ на нает офис през 2015 г. е малко над 1200 кв. м. Този индикатор потвърждава положителната тенденция за наемане на по-големи площи в резултат от консолидацията и разрастването на бизнеса на компаниите в IT и BPO сектора.
С 29 000 кв.м нарасна площта на наличните офиси през последното тримесечие на годината, достигайки общ обем от 1,79 млн. кв. м. Около 200 000 кв. м нови проекти са в процес на изграждане. Едва 70 000 кв. м от тези площи обаче се очаква да бъдат завършени през 2016 г., като близо половината от тях са в малки сгради или са за собствено ползване. Това означава, че недостигът на качествени площи няма да бъде преодолян и тази година и тенденцията за наем на офиси в строеж ще остане актуална. Завършването на по-големи проекти се очаква едва през първата половина на 2017 г.

В Пловдив инвестициите в офиси също се раздвижиха и в процес на изграждане там са около 50 000 кв. м. Заради разрастването на аутсорсинг бизнеса към втория по големина град там също се наблюдава осезаемо раздвижване на наемния пазар. През втората половина на 2015 г. са сключени наемни договори за 9000 кв. м офиси, по-голямата част от тях – за площи в строеж.

Активното търсене на фона на ограниченото предлагане на подходящи офис площи доведе и до лек ръст на наемите през миналата годината. В София за първокласни сгради с отлична локация в центъра или по големите булеварди те се движат в диапазона 11-12,5 евро за кв. м, като се наблюдава близо 5% ръст на по-евтините помещения. По-осезаемо раздвижване имаше в Пловдив, където наемите през втората половина на годината се покачиха с около 30% достигайки 8 евро на кв. м. Нарастващото предлагане на офиси под наем в града обаче ще балансира пазара, прогнозира „Фортън“.


Сделки с бизнес имоти за 236 млн. евро

През 2015 година на пазара на бизнес имоти са реализирани с 20% повече инвестиционни сделки спрямо предходната 2014 г. Това сочи годишният анализ на консултантската компания „Фортън“. Общият обем на сделките е 236 млн. евро. Сумата включва не само продажби на доходоносни активи, но и сделки със строителни терени, както и с имоти за собствено ползване.

„Това е втора година от началото на кризата, в която отчитаме инвестиционен обем над 200 млн. евро. Трябва да се има предвид и фактът, че през 2014 г. активността се дължеше основно на силния пазар на подценени имоти, докато през 2015 г. видяхме възстановяване на интереса към строителните парцели и връщане на предприемачите на пазара”, коментира Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари“ във „Фортън“.
По-високият брой транзакции се дължи и на навлизането на нови чуждестранни играчи. Това доведе до достигането на баланс между местни и международни инвеститори. Сделките със строителни терени са водещи през годината и заемат 54% от пазара. Според Костов през настоящата година силният пазар на тези парцели ще продължи. Сред по-големите очаквани сделки е тази за земята на бившата пивоварна фабрика на „Каменица“ АД в Пловдив.