Това не е поредната възхвала на Леонардо ди Каприо. Тук ще стане дума за човек, който в момента “струва” повече от 52 милиарда долара. Един от онези 62-ма супербогаташи, които имат толкова пари, колкото половината човечество. Както повечето американски истории за успеха, тази също започва в гараж.
Мъжът в него наскоро е навършил 30 години и изобщо не страда от липса на пари, защото работи в инвестиционен фонд на Уолстрийт. Непрекъснато чете статистика и му прави впечатление, че броят на хората, които използват интернет, расте с 2300% на година. Завършил е компютри и електроника в Принстън през 1986-а и е свикнал да разбира света в числа. Затова си дава сметка, че всяка секунда забавяне е купища изгубени пари.
Дори дългата разходка с неговия шеф в Сентръл парк не може да го убеди да се откаже. Защото слуша сърцето си. Напуска работа, опакова багажа, взима жената, кучето и спира чак в Сиатъл. Градът с най-много книжарници и библиотеки на глава от населението в САЩ. Нашият герой наема къща, превръща гаража в офис и пуска реклама, в която пише: “Ако имате желание да бъдете част от историята, ние ви чакаме!”
Джеф - така се казва човекът - е определил 20 стоки, с които да търгува по интернет, но започва с книги, защото те са най-лесни за съхранение, опаковка и транспортиране. Сайтът е пуснат да работи на 16 юли 1995-а с отстъпки между 10 и 30%. В началото поръчките са между 6 и 8 на ден. За улеснение програмистите нагласяват компютрите така, че всеки път, когато пристига заявка, звъни звънец. Някъде през октомври само за един ден са поръчани общо 100 книги. Половин година по-късно това са заявките само за час. Разбира се, звънецът вече е изключен.
Книгите са само началото. След това започват продажбите на видеокасети, дискове, електроника... Така Джеф Безос създава “магазина за всичко” - Amazon. И не спира дотук. През 2010 г. финансира ново подразделение - Аmazon Studios, което започна да създава филми. Нещата се развиват повече от добре, защото най-големите награди - “Златен Глобус” и “Еми”, вече са факт. Но и това не е всичко! На 28 декември 2015 г. Джеф Безос обяви новата цел на Аmazon - да спечели “Оскар”. За целта ще произвеждат по 16 филма годишно.
Интересът към телевизията идва от детските години, когато във фамилното ранчо в Тексас бъдещият милиардер гледа заедно със своите баба и дядо сапунения сериал “Дните на нашия живот”. Вероятно любопитството към киното е от годините в Принстън, защото в следващия випуск учи актрисата Брук Шийлдс. Но се питам коя ли е следващата цел на Джеф Безос, след като в предишния випуск е сегашната Първа дама - Мишел Обама?
Тук обаче ще стане дума само за амбициите му в областта на телевизията и киното. Те следват най-голямата му страст - любовта към числата, а тя води до създаването на ударния отряд на Amazon - отдела “Работа с клиенти”. Истинска армия от 500 души, затворени в малки офисни кутийки. Надницата е 10-13 долара на час, а поръчките трябва да се обработят със скорост 7 имейла в минута. Но най-важното - Джеф Безос иска да знае всичко за клиентите - кога, как и защо купуват? И какво точно искат!
Просветлението идва през лятото на 1999. В електронната поща на шефа на Аmazon - която и тогава, и сега е [email protected] - попада писмото на някаква жена. Тя обяснява, че й е много приятно да си поръчва книги онлайн, но когато пристигнат, се налага да чака нейният племенник да се върне от работа. Причината - дамата е много възрастна и не може да се справи с опаковката сама. Джеф Безос веднага разпорежда дизайнът да се промени така, че всяка пратка да се отваря бързо и без голямо усилие. Прави го, защото годините в този занаят са го убедили, че купуването е преживяване. И за да имаш успех като търговец, трябва да споделяш емоцията на своя клиент.
Затова в основата на Аmazon е подходът “работа отзад-напред”. Това означава, че преди да предложиш нещо на пазара, трябва да познаваш отлично “човека от другата страна на компютъра”. Защото, за да продаваш успешно, е необходимо да знаеш за своите клиенти много повече, отколкото те самите знаят за себе си.
Точно това се опитва да направи и Аmazon Studios. Избират няколко добри идеи за сериали и по всяка една от тях създават пилотна серия. Пускат ги безплатно на своя сайт, а след това сядат и започват да следят резултатите в реално време. Ето само някои от важните въпроси: “Коя сцена най-често гледат отново и отново по-младите зрители?”; “Кой е най-интересният сюжет за по-възрастните?”; “Къде зрителят натиска “пауза”?”... Въз основа на тези данни Аmazon Studios създава сериали, които отговарят на зрителските нагласи и интереси. Ето как желанията на зрителите се превръщат в числа, а те - в престижни награди!
Новият подход изисква и нови сюжети. Затова един от последните сериали - “Транстатко”, разказва историята на пенсиониран професор по политология, който решава да каже на своите деца, че е травестит. Но се оказва, че и те имат свои “малки тайни”. Другият сериал - “Човекът във високия замък”, е по романа на Филип Дик от 1962 г. и разкрива свят, в който Германия е спечелила Втората световна война, президентът Рузвелт е убит, а САЩ - разделена между Третия райх и Япония. Един от изпълнителните продуценти на тази сага е Ридли Скот. През годините този режисьор беше номиниран 3 пъти за “Оскар” - за филмите “Телма и Луиз”, “Гладиатор” и “Блек Хоук”. Сега може да го спечели с “Марсианецът”, само че не заедно с Джеф Безос, а с 20th Century Fox.
Тази година големите надежди на Аmazon Studios бяха свързани с игралния филм на Спайк Лий “Чи-рак”. Съвременна адаптация на пиесата “Лизистрата” от древногръцкия комедиограф Аристофан. Действието се развива в Чикаго, където всяка година при престрелки умират повече хора, отколкото американски войници в Ирак. (Оттук и името “Чи-рак”!). Лизистрата е млада и красива смугла дама, която успява да обедини останалите жени и да ги накара да отказват секс на своите мъже, докато те не спрат да воюват.
Сериалът “Транстатко” беше посрещнат с голям интерес от зрителите, пълно въодушевление сред критиците и спечели много награди. Не толкова гладко протекоха нещата при “Човекът от високия замък”. Неговата пиар кампанията предизвика истински скандал, защото метрото в Ню Йорк беше залято със символи на нацистка Германия и имперска Япония. Стигна се дотам, че след като няколко пъти прозвуча думата “безотговорно”, губернаторът на щата Ню Йорк Андрю Куомо и кметът Бил де Бласио лично поискаха премахване на рекламите.
Филмът “Чи-рак” може и да бъде забравен бързо, но за скандала, който предизвика режисьорът Спайк Ли, ще се говори дълго. Той обвини американската филмова академия, че сред всички 20 предложения в категориите за “главна” и “поддържаща” роля за втора поредна година няма нито един афроамериканец, номиниран за “Оскар”. Затова вместо тържествената церемония той ще отиде да гледа своя любим баскетболен отбор - “Ню Йорк Никс”...
Със или без Спайк Ли, хората от Аmazon Studios ще направят всичко възможно, за да спечелят златната статуетка с някой от следващите си филми. Това е сигурно, защото Джеф Безос е свикнал да свежда всичко до числа, да се води от тях и да печели. Неговите критици твърдят, че този праволинеен подход може би е добър начин да се прави бизнес, но не е печелившият подход в киноиндустрия, която рядко се подчинява на здравата логика. Защото филмите са правят, за да изненадват, трогват и очароват зрителите. Да ги оставят без дъх. Да ги отвеждат там, където никой не очаква!
Въпреки това искрено се надявам, че въпросът не е дали, а кога Джеф Безос ще спечели наградата на Американската киноакадемия. Дотогава, седнал на брега на езерото на около миля от дома на Бил Гейтс, шефът на Amazon ще похапва печен на грил морски костур заедно с любимата си салата от белгийска цикория с ябълки и орехи. И за да не скучае, ще се опитва да дигитализира вестник The Washington Post, който купи за 250 милиона долара, а гръмотевичният му смях ще оглася огромната къща...
Каква е поуката? Успехът - в пряк и в преносен смисъл - е числа. Зад тях стоят факти, те пък са истории. Как стигаш до тези истории, успяваш ли да ги анализираш и каква поука извличаш от тях, от всичко това зависи как се справяш. И докъде ще стигнеш. Защото “Оскар-ът” е там някъде и чака да бъде спечелен!