Москов да си ходи, ГЕРБ да поеме здравеопазването

Москов да си ходи, ГЕРБ да поеме здравеопазването

Хаос, противопоставяне и загуба на година и половина политическо време - това е наследството на министъра „реформатор“

За щастие от 1 април пакетите няма да се разделят. Ще остане старото положение и нищо няма да се промени

На събора на лекарския съюз, който се състоя преди две седмици, медиците зашлевиха звучен шамар на министър Петър Москов, като не подкрепиха предложения Национален рамков договор. Получи се така, че 265 от делегатите на събора гласуваха против, а само 10 подкрепиха проекта.

Лекарският съюз няма да подпише нов национален рамков договор.

Идеите на министър Москов срещнаха отпор и от Върховния административен съд, който отмени методиката за изработване на областни здравни карти.

Сега Конституционният съд отмени основната част от неговата реформа, а именно разделянето на двата пакета на основен и допълнителен. При това положение най-нормалното е министър Москов да си подаде оставката, за да не бъде в тежест на правителството на г-н Борисов.

Преди да излезе решението на Конституционния съд, на сайта на здравното министерство се появи проект за промени в Закона за здравното осигуряване, което се отнася точно до тази част, която бе отменена. Това означава, че екипът на Москов е допускал, че е възможно да има подобно решение на КС. Предложенията на министерството обаче няма как да решат проблема, защото те залагат медицинската помощ да се определя като основен и допълнителен пакет от дейности, осигурени от бюджета на касата и гарантиращи на всеки здравноосигурен достъпно лечение. Записано е, че лечението ще е в съответствие с развитието, тежестта и остротата на съответното заболяване. Т.е., вместо да посочи критериите, по които едно или друго заболяване попада в единия или другия пакет, той използва термини като развитие, тежест и острота, които не са дефинирани и не означават нищо конкретно.

Опитът да се заобиколи решението на КС по този начин означава сериозно погазване принципите на правовата държава. Има решение на КС, предстои да видим мотивите, а преди да ги е дочакало, Министерството на здравеопазването излиза с някакъв проект, който да се опита да замаже решенията, които бяха гласувани досега.

Има една наредба №11 от 2015 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантирани от НЗОК. След като е отменен от КС основният текст от закона за здравното осигуряване, няма как тази наредба да не бъде променена. Т.е. двата пакета здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК, в момента на практика не могат да бъдат използвани като аргумент за сключване на договори от касата.

Следователно остава в сила старата наредба. Възможно е да се появи някакъв нов вариант, съобразен с мотивите на КС. От една страна, имаме Наредба №11, която трябва да бъде променена. На следващо място има проектонаредба за осигуряване на достъп. В нея има промени, които са свързани с основния и допълнителния пакет - реда за влизане в болниците, листа на чакащите и т.н. Тази наредба няма как да бъде приета, при положение че има решение на КС за отмяна на пакетите. Т.е. всички нормативни документи, които са свързани с двата пакета, на този етап са висящи и няма как да бъдат приложени от НЗОК.

Що се отнася до здравната карта, там има друг вид проблеми. Картата и наредбата за критериите и реда за избор на лечебни заведения за болнична помощ, с които НЗОК да сключи договор, са делегирани от Закона за лечебните заведения. Методиката за определянето на областните здравни карти бе отменена от ВАС и на този етап нормативният хаос, който е създаден от екипа на министър Москов, ограничава конституционните права на българските граждани, от една страна, и от друга - хвърля в хаос системата на здравеопазването. Според мен действията на министър Москов, които той предприема в момента, са панически опит за излизане от конфузната ситуация, в която екипът на министерството сам се вкара.

Здравният министър трябваше да е наясно, че реформата в този ключов сектор изисква повече съгласие. Съгласие не само с антуража около министъра, но и с парламентарните групи. На първо място - с тези от управляващото мнозинство и не на последно - с тези от опозицията. Истината е, че здравеопазването е една консервативна система, в която, ако няма съгласие между парламентарно представените политически партии, ако няма съгласие между съсловните и пациентските организации, няма как да се реализира каквато и да било реформа. Това, което успя да направи министър Москов за близо година и половина управление, е, че успя да настрои лекарите срещу българските граждани, съсловието срещу пациентите. Успя да създаде невъобразим нормативен хаос, от който поне според мен е много трудно системата на здравеопазването да се измъкне. От ДПС много отдавна сме заявили, че на министър Москов гледаме като на бивш министър.

Не сме изчислявали колко милиона струват до този момент реформите на министър Москов, но те ни струват време - година и половина неуспешни опити, струват ни нерви, струват ни противопоставяне и загуба на доверие на българските граждани в системата на здравеопазването и в опита да се промени тази система. Оттук нататък всеки, който се опита да промени системата, така че тя да бъде достъпна и адекватна на очакванията на българските граждани, трябва да е наясно, че без съгласие, без доверие и без компетенции трудно може да има реформа.

В момента приключи и обществена поръчка за пръстовите индикатори. Парадоксално е, че има тръжна процедура, без да има нормативни основания за нея. В нито един нормативен акт не е казано, че трябва да се въведе такава система. Освен че няма нормативни основания, идеята за пръстови отпечатъци е подигравка с достойнството на българските граждани.

Никой не говори по темата какво ще се случи от 1 април, когато трябва да влезе системата на Москов с двата пакета - основен и допълнителен. Тя вече е отменена. Но никой не може да каже какво следва. Ситуацията е трагична. Трябва да се вземат спешни мерки. ГЕРБ и управляващото мнозинство трябва да побързат с тези мерки. Но те не бива да се вземат от министър Москов и екипа му, които доказаха своята несъстоятелност.

Реформаторският блок доказа на практика, че говори за реформи, а не може и няма потенциала да извършва реформи. ГЕРБ трябва да поемат отговорността за управлението на този сектор. Ние предупреждавахме цяла година, че това ще се случи. Заради Москов бе поискан и политически вот на недоверие. ГЕРБ, подкрепяйки политиката на здравния министър, поеха отговорност, т.е. сега отговорността е тяхна и те трябва да кажат какво ще се прави от 1 април.

За щастие от 1 април пакетите няма да се разделят. Ще остане старото положение и нищо няма да се промени. Последиците са загуба на политическо време. Това е оценката за управлението на Москов.

*Авторът е депутат от ДПС, председател на парламентарната комисия по труда, социалната и демографската политика и член на здравната комисия.