Адвокат Петър Славов, член на Висшия адвокатски съвет, пред „Труд news”: Държавата има достатъчно начини да си събира шофьорските глоби

Адвокат Петър Славов, член на Висшия адвокатски съвет, пред „Труд news”: Държавата има достатъчно начини да си събира шофьорските глоби

В КАТ има безкраен документооборот, граничещ с хаос

- Адв. Славов, Висшият адвокатски съвет внесе искане в КС да бъде обявен за противоконституционен текстът от закона за движение по пътищата, според който КАТ може да отказва издаване, преиздаване или връщане на шофьорската книжка на хора, които имат неплатени глоби. Работили сте по това искане, какви са мотивите ви?

- Точно така, предложението до Висшия адвокатски съвет да се обърнем към Конституционния съд и да атакуваме тази разпоредба в ЗДвП, даваща възможност за откровен административен произвол на КАТ срещу гражданите, дойде от мен, като изготвих и проект на искане, който окончателно оформихме с експертите към съвета. Използвам случая да благодаря на колегите от ВАдвС за подкрепата, тъй като предложението ми бе гласувано без гласове „против“ и по него вече дори е образувано конституционно дело No.7/2023г. Между другото това е първото искане за обявяване на противоконституционност на законова разпоредба, който ВАдвС прави в този си мандат и се надявам в бъдеще това правомощие на съвета да се използва много по-активно, тъй като, за съжаление, през последните години не липсват и други подобни законодателни недомислици!

- Искането на ВАдвС е логично продължение на две дела в КС, които води омбудсмана Диана Ковачева. Едното приключи и бе срещу два текста от ЗДвП, които спираха хората да пътуват в чужбина заради неплатени глоби. Второто е за отмяна на текст от Закона за пътищата, който указва да не минават на годишен технически преглед превозни средства без платена винетна или тол такса. Можете ли да прогнозирате, че когато разглежда вашия казус, КС ще се позове на решенията си по тези две дела и в кои аспекти конкретно?

- Действително, Омбудсманът също е много активен по теми, свързани с пътната безопасност и защита правата на добросъвестните водачи на МПС и тук също имаме добри новини: двете дела, за които говорите, вече приключиха. По първото имаме Решение № 3 от 23.03.2021 г. на КС на РБ по к.д. № 11/2020 г., с което са обявени за противоконституционни разпоредбите. По второто дело също имаме произнасяне на КС и делото е прекратено, тъй като междувременно законодателят сам е отменил безобразната разпоредба в чл. 10, ал. 16 от Закона за пътищата. Въобще, редно е административните органи действително да се съобразяват с реда в една правова държава и да реализират вземанията си по неплатени глоби по общоустановения ред, а не въвеждайки всякакви „хитринки“ и откази от предоставяне на услуги за гражданите, от което обикновено си патят именно добросъвестните от тях.

- В този смисъл как гледате на „бъдещите творчески планове“ на НАП, МВР, автомобилната администрация и други институции, на различни общини и т.н. да отказват различни административни услуги на гражданите, ако имат неплатени шофьорски глоби?

- Категорично съм против подобни „хитринки“, както казах и по-горе, защото правовият ред не допуска въвеждане на подобно „преференциално“ положение на един или друг кредитор, пък бил той и държавен или общински орган. Има общоустановен ред за събиране на вземания, за възражения срещу неоснователни претенции на кредитора и защита на длъжниците и това трябва да се спазва и от държавата, още повече, че тя разполага и с допълнителен инструментариум да събере вземанията си, но без от това да страдат добросъвестните граждани. Защото, връщайки Ви на конкретния казус, след като Висшия адвокатски съвет отправихме искането до КС, редица граждани се свързаха с мен с данни именно за упражнен спрямо тях произвол, при който за да си получат новата шофьорска книжка са били принудени на гише в КАТ да платят на ПОС-терминала повторно глоби, които вече са били заплатили, но „системата на КАТ“ не ги е отразила по някаква причина! Добрата новина тук е, че КС започва да формира трайна практика по недопускане от конституционна гледна точка на подобни репресивни разпоредби и се надявам това да подейства превантивно срещу подобни „творчески планове“ на различни държавни органи, за да не се налага от ВАдвС едно по едно да пращаме творенията им отново и отново в Конституционния съд-нещо, за което се ангажирам да следя и да сезирам колегите при всеки подобен случай!

- Вече станаха множество случаите, изнесени в медиите, в които граждани се оплакват, че са ги подлудили заради положителни полеви тестове за наркотици, а след 7-8 месеца биологичните им проби (кръв и урина) излизат отрицателни. Не е ли редно да се помисли за законодателна промяна, която да задължи МВР да не предприема никакви мерки срещу хора с положителни полеви тестове, докато не е готова пробата от биологичен материал?

- Проблемът с управление на МПС от недобросъвестни водачи след употреба на алкохол или упойващи вещества е изключително сериозен и в последно време станахме свидетели на няколко изключително тежки случая на ПТП, включително с човешки жертви. Същевременно обаче наистина са налице данни, че полевите тестове, които КАТ използват са неточни и могат да „светнат в червено“ за водачи, които не са употребили упойващи вещества, но ползват определени медикаменти срещу хронични заболявания например и т.н. Струва ми се, че тук въпросът не е толкова законов, колкото опира до тестовете, които МВР ползва, кога прибягва до тях и начинът на вземане на пробите, тяхното съхраняване и след това използване а административно-наказателното или наказателното производство. Защото връщайки се точно към тези трагични инциденти от последните месеци, всички видяхме, че очевидният причинител на ПТП-тата не само, че е бил в неадекватно състояние след употреба на алкохол или наркотици, но и е бил „ескортиран“ в единия от случаите от патрул на КАТ, в друг пък след инцидента на място бе пристигнала служителка на КАТ „за да помогне“ и прочие нерегламентирани действия... В този смисъл приветствам заявката на министър Демерджиев за безкомпромисност при установени нерегламентирани контакти на служители от МВР с криминално проявени лица или тяхна съпричастност в подобни корупционни практики!

- Като служебен вътрешен министър Иван Демерджиев, който е ваш колега адвокат, подписа промени в наредбата за точките с драстично им увеличение като включи и нови нарушения. А защо, според вас, изобщо не чу исканията, включително от „Труд news”, за промяна на системата за отчет на точките. Толкова ли е сложно човек да си влезе през телефона и да види колко точки са му взети, колко му остават, колко са му възстановени?

- Действително, в ДВ бр. 27 от тази година бяха обнародвани промени в Наредбата, които завишават санкциите и отнемането на точки от водачи за определени нарушения. И най-вероятно, както напоследък се случва при всичките завишавания на глобите или санкциите, нищо съществено за подобряване на пътната безопасност няма да произтече от това, тъй като административно-наказателните процедури, по които работи МВР, са безкрайно остарели и е крайно време да се премине към електронизация на този процес, включително отчетността на водачите и колко точно контролни точки имат. А не да се занимаваме с хартиените талони по модел отпреди 40 и повече години, писане на актове на хартия, разкарване на хората до КАТ, за да си получат наказателните постановления и в края на краищата създаване на един безкраен „документооборот“, граничещ с хаос в някои случаи, когато дори самия КАТ не е съвсем наясно, даден водач с нарушения извън населеното място, където се води по местоотчет, колко точно контролни точки има. Но за последното, както се досещаме, са необходими законодателни изменения, а последните 2 години с тези парламенти с кратък мандат реална работа по проблемите в Закона за движение по пътищата и ЗАНН въобще не бе започната, независимо от няколкото обществени обсъждания на нелоши предложения за осъвременяване на административно-наказателните процедури в тези закони.

- Сега тази справка се прави с молба на гише в КАТ за 3 работни дни и мога да ви кажа защо - защото системата за отчет на точките е пълен батак, в нея едва ли не всеки пътен полицай може да влиза и да задрасква, антидатира, "оправя" свои хора, включително срещу заплащане. Демерджиев не промени нищо в системата, затова писахме, че е станал съучастник в корупцията. ..

- Мога само да потвърдя от практиката си като адвокат, че отчетността на водачите и създадения документооборот на хартиен носител, воденето на хартиени досиета по „местоотчет“ и т.н. практики отпреди повече от 40 г. създават реални предпоставки за корупция и същевременно тормозят добросъвестните водачи, на които много често се налага да ходят по няколко пъти физически до КАТ за да си получат наказателното постановление при извършено нарушение и след това да си вземат и хартиения син талон. За последния между другото имаше обещания от политици от предходните парламенти, веднъж за винаги да бъде премахнат и системата да се електронизира, включително и отчета на водачите, но както виждаме – нищо от това не се случи и продължаваме да си караме по практиките от миналия век..

- Върховните съдии излязоха с тълкувателно решение, че не следва да бъде наказван шофьор, който не е уведомен, че служебно му е отнета регистрацията на автомобила. Не следва ли този принцип да си прилага и при точките - например, КАТ да има задължение да уведоми и да има налице подпис на водача, че е уведомен, че са му свършили точките и му е отнета книжката, после да бъде санкциониран за това, че кара без книжка.

- Казусът, който визирате, произтече от противоречивата съдебна практика по случаи на служебно прекратена регистрация на МПС, на което е изтекла застраховката „Гражданска отговорност“. Същевременно, няма законово изискване за уведомяване на водача (който може да не е собственик на превозното средство), още повече, че със съществуващата система със „стикер“ за ГО, който се лепи на предното стъкло, той може да бъде подведен, че автомобилът, на който сяда зад волана, е напълно редовен. Въобще подобни проблеми ще продължат (и в случая върховните съдии са абсолютно прави), докато във века на информационните технологии администрациите все още разчитат на всякакви „стикери“, които гражданите да лепим по стъклата на автомобилите ни и те да са меродавното доказателство за едно или друго, вместо да може да се направи електронна справка от всеки смартфон или таблет за това, дали дадено МПС е с редовна регистрация, дали има действаща ГО, технически преглед (без да ни се лепи т.нар. „екостикер с чип“ под огледалото и така всяка година) и да се вземат ежегодно допълнителни пари на водачите за тези стикери!

Нашият гост

Адвокат Петър Славов е юрист и икономист по образование. Народен представител в 43-то Народно събрание. Като депутат, а и от адвокатската практика познава отлично Закона за движение по пътищата. Като шофьор има т.нар. златен талон за водач на МПС без нарушения.

Още от (Интервюта)