Битка за кино на голям екран в Кан

Битка за кино на голям екран в Кан

СПЕЦИАЛНО ЗА "ТРУД" ОТ КАН

На откриващата пресконференция на 70-ия фестивал в Кан председателят на журито Педро Алмодовар прочете изявление, което ще остане в историята. „Не бих възприел „Златна палма“ да се връчи на филм, който няма шанс да бъде видян на голям екран", заяви той. Алмодовар изрази впечатленията си, че платформите за онлайн гледане на филми безспорно разширяват зрителската аудитория, но бе категоричен, че „тези платформи не би трябвало да заемат мястото на съществуващите начини за гледане на филми в киносалоните. Те по никакъв начин не бива да променят условията спрямо зрителите - да могат да гледат техните филми и на кино. Всичко това, разбира се, не значи, че аз лично не приветствам новите технологии и възможности - напротив. Ще се боря за едно нещо, за което, опасявам се, новите поколения нямат представа - способността на големия екран да хипнотизира зрителя.“

Повод за тези думи на Алмодовар бе включването в конкурса на два филма, продуцирани от Netflix - „Окя“ на корейския режисьор Бон Джун-хо (който всъщност е американска продукция с изпълнителен продуцент Брад Пит) и „Разкази на Майеровиц“ на Ноа Баумбах с Бен Стилър, Дъстин Хофман и Ема Томпсън. Платформата пуска глобално (и в България - “Окя“ ще бъде достъпен от 28 юни) тези филми и няма никакво намерение да ги показва в разпространение по кината, нито на други кинофестивали. Това беше повод Асоциацията на френските киносалони да настоява директорът на фестивала Тиери Фремо да ги изключи от конкурса. Реакцията беше, че от догодина в конкурса на Кан ще могат да участват само филми, чието киноразпространение поне във Франция е гарантирано.

Един от двата филма на Netflix - „Окя“на Бон Джун-хо, е сред събитията на фестивала. Много добра сатира на консуматорството, филмът виртуозно описва провала на мегаломански проект за отглеждане на суперпрасета, ръководен от безскрупулните героини на Тилда Суинтън (в ролята на две близначки). Хуманното послание на филма е защитено майсторски от таланта на един от водещите южнокорейски режисьори в момента и филмът заслужава да бъде видян от много зрители.

Дано хората от Netflix осъзнаят, че колкото и глобална да е услугата им, публиката, ходеща на кино и чакаща с нетърпение кинофестивалите навсякъде по света, е съвсем различна от обикновените онлайн потребители и заслужава да не бъде пренебрегвана.

 

„Призраците на Исмаел“ разочарова на старта

След вълнуващото изказване на великия испански режисьор най-значимото филмово събитие бе открито с френския филм „Призраците на Исмаел“ на Арно Деплешен. Въпреки престижния избор да бъде откриващ филм и интригуващото партньорство между Матийо Амалрик като режисьор в криза, Марион Котийар като завърналата се отдавна изчезнала негова съпруга и Шарлот Гендбур като настоящата му любов, филмът страда от ред слабости, присъщи на френското мелодраматично кино.

Сред първите сериозни кандидати за „Златна палма“ се открои новият филм на Тод Хейнс - “Кабинетът на чудесата“ (Wonderstruck), който по изключително майсторски и стилен начин преплита съдбите на глухо момиче и момче, живели съответно през 20-те и 70-те години. Джулиан Мур прави една от най-силните си роли като глухоняма жена.