Още преди официалното си откриване снощи с филма на Асгар Фархади, 71-ото издание на Фестивала в Кан стана източник на куп новини.
#Photocall TODOS LO SABEN (EVERYBODY KNOWS) by ASGHAR FARHADI ?#Cannes2018 #Competition pic.twitter.com/lfr6vyeo9x
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) 9 май 2018 г.
Най-интригуваща безспорно е съдбата на филма на дългоочаквания филм на Тери Гилиам "Човекът, който уби Дон Кихот". Добавен по-късно в програмата като закриваща гала, неговата прожекция на 19 май реално все още е под въпрос. Продуцентът, с когото Гилиам е започнал работа по филма, но впоследствие се разделя след конфликт - Пауло Бранко, още от миналата година декларира с отворено писмо, че тъкмо той и неговата компания "Алфама" притежават правата върху филма. Режисьорът заснема реално филма с други продуценти и друга компания и той е предложен за селекция на директора на фестивала Тиери Фремо още през зимата. Обявяването му като закриващ филм доведе до завеждане на дело от страна на продуцента Бранко срещу фестивала в Кан. Първоначално съдът трябваше да се произнесе в понеделник, но стана ясно, че окончателното решение ще бъде обявено днес следобед. В случай, че парижките магистрати отсъдят в полза на Пауло Бранко, за пръв път в историята на кинофестивалите вече обявен прожекцията на вече обявен закриващ филм ще бъде законно отменена.
The red carpet of the 71st Festival de Cannes' Opening Ceremony and TODOS LO SABEN (EVERYBODY KNOWS) by ASGHAR FARHADI! ✨#Cannes2018 #Competition pic.twitter.com/jgetgJKQSS
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) 8 май 2018 г.
След скандала с Харви Уайнстийн от миналата есен - филмов магнат, чиито филми винаги са били на особена почит тъкмо на фестивала в Кан, сега организаторите са създали специална гореща линия и имейл, на които всеки (мъж или жена) може да подаде денонощно сигнал за сексуално насилие, от което е потърпевш или на което и станал свидетел.
OFFICIAL RELEASE
Harassment - Violence – Abuse : the Festival stands up with a dedicated telephone hotline: +33 (0)4 92 99 80 09#Cannes2018
More info: https://t.co/siqIjxmtZj pic.twitter.com/o7pa6EIX0M
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) 8 май 2018 г.
Ежегодно фестивалът в Кан е упрекван, че селектира твърде малко филми, режисирани от жени. Тази година в конкурсната програма не само че има ти такива филма, но и преди гала премиерата в събота на един от тях - френския Момичетата на слънцето на режисьорката Ева Юсон (за боен отряд от кюрдски жени, който се бори с екстремисти в своята така и непризната от други нации страна), по червения килим ще дефилират специално поканени 100 режисьорки и актриси, нежният елит на световното кино днес.
#Photocall ? Le Jury des longs métrages / The Feature Films Jury #Cannes2018 pic.twitter.com/ZldGVongmO
— Festival de Cannes (@Festival_Cannes) 8 май 2018 г.
Интригата с Netflix също търпи развитие. След като миналата година по собственото му признание едва не е загубил работата си заради включването в конкурса на 2 филма, продуцирани от Netflix, тази година директорът на фестивала в Кан Тиери Фремо твърдо спазва извоюваното от Асоциацията на френските кина правило в конкурса на Кан да не се показват филми, чието киноразпространение във Франция след това не е гарантирано. От своя страна непреклонността на интернет платформата да показва своите филми и в киносалони, освен само онлайн, лиши от премиера в Кан новия филм на Алфонсо Куарон Roma, но и специално възстановеният недовършен прощален шедьовър на Орсън Уелс Другата страна на вятъра. Самият бос на Netflix Рийд Хейстингс, призна, че не са били достатъчно дипломатични и са направили грешки в преговорите. Както се пошегува Тиери Фремо: "Очаквайте догодина епизод 3 от сагата - надявам се с позитивна развръзка най-вече за зрителите".