Електронните са атрактивни, подходящи за всички дисциплини
Как се използват електронните учебници, провери “Труд”. Оказа се, че модерните помагала са на разположение на учителите. Докато децата още залягат над хартиените, въпреки че са в час със съвременните технологии.
В СОУ “Иван Вазов” в град Своге учителите са преминали необходимото обучение за работа с електронни учебници и голяма част от тях ги използват в часовете.
“Започнахме с електронни учебници преди 3 години”, разказа пред “Труд” Емилия Савова, учителка в началния етап.
“Учебниците са разработени във вид на диск. Чрез мултимедията го отваряш на дъската. Децата са с хартиени учебници и едновременно гледат на дъската копие на учебника, който е пред тях. В електронните учебници има прозорчета, водещи към допълнителен материал за дадения урок. А това е помощ за учители и ученици в процеса на работа.”, обясни Мая Андрова, също преподавател в СОУ “Иван Вазов”. Андрова даде за пример електронните учебници по музика. “От допълнителните прозорчета може да се отвори и да се прочете за композитора или нещо, свързано със самото музикално произведение. Разширяват се познанията на детето по дадения урок”.
Илюстрация на работа с електронен учебник направи Емилия Савова в час по музика. От електронния учебник тя пусна на децата няколко фолклорни песни.
Електронните учебниците са подходящи за всички предмети – математика, български език, музика, история. Полезни са, защото дават много бърза информация, коментира още Мая Андрова.
В учебниците по история, например, има нещо като възстановка на битки в 3D формат, направено под формата на филмче. Това харесва повече на децата – от една страна, защото е свързано със съвременните технологии, от друга, защото децата обичат нещо, което им се представя като приказка, особено по-малките, каза зам.-директорът на СОУ “Иван Вазов” Ренета Иванова. По думите й това създава впечатление у децата, че са в кино, на 3D филм.
Ако детето не запомни нещо от учебния материал, то запомня нещо от приказката, все нещо остава в съзнанието му, каза още тя.
Според Румяна Пеева обаче няма как електронните учебници да изместят хартиените.
Най-важното е децата да бъдат ограмотени, особено в началния етап. А това може да се постигне само с хартиените учебници, коментира още Румяна Пеева.
Децата са консуматори. Те чакат някой да им разкаже материала, да им го покаже. Така обаче те не се ограмотяват. Друго е да се прочете, за да види как се изписва думата, каза още зам.-директорът Ренета Иванова.
Проблемът с тежките раници може да бъде решен по друг начин – например дистанционно обучение, като студентите. На практика обаче и това е неосъществимо. Защото така детето губи възможността за социално общуване и развитие, заяви Емилия Савова.
Според учителките, за да е реалистично електронните учебници да изместят хартиените, трябва да има цялостна промяна в образователната система.
Ако всеки ученик получи електронен учебник, и съответно техническото устройство, с което да работи, тогава би могло донякъде да се реши проблемът с тежките раници. Но в такива условия и материята трябва да е различна, заключиха учителките.
“Няма страна в ЕС, в която обучението да е само с електронни учебници”, обясни министърът на образованието Красимир Вълчев в края на октомври по време на форума “Innowave 2017 Business and Startup Conference” във Варна.
По думите на образователния министър дигитализацията на учебния процес е неизбежна. Въпреки това обаче едва тази година по новите учебни програми са одобрени проекти на учебници и учебни комплекти като печатни издания и печатни издания с електронни варианти за I, II, V, VI и VIII клас, както и за чужд език за постигане на ниво от Общата европейска езикова рамка (ОЕЕР).
По някои учебни предмети са одобрени печатни издания с електронен вариант, а по други – само печатни издания, тъй като издателствата не са внесли за оценяване електронен вариант, обясниха от МОН пред “Труд”.
Електронните варианти на учебниците, които са утвърдени до момента, се предоставят безвъзмездно на учителите под формата на компактдиск, а те сами преценяват дали да го използват в час. Няма регламент в кои часове и колко пъти могат да се използват Е-учебниците.
Те имат същото съдържание като хартиените пособия, с тази разлика, че в тях има и триизмерни анимации, интерактивни упражнения, забавни и логически игри, видеофилми и аудиозаписи, които представят илюстративно теорията на учениците. Това става посредством мултимедия, монтирана в класната стая.
За да използват максимално ефективно електронните учебници, учителите се обучават на иновативни методи на преподаване и работа с електронни устройства.
По думите на образователния министър над 45% от училищата имат свободен интернет, който покрива до 85% от класните стаи. Там учениците могат да следят уроците си по електронни учебници.
Инициатива
Създават специален учебен е-портал
Министерството на образованието и науката предоставя безплатно на учениците от I до VII клас печатните издания на познавателни книжки, учебници и учебни комплекти.
Всеки ученик обаче може да си закупи електронните варианти на учебниците от издателствата по свое желание или по желание на училището, обясниха от МОН пред “Труд”. В момента образователното министерство работи по създаването на електронен портал с учебно съдържание, в който се предвижда да бъдат публикувани електронни учебници и помагала по новите учебни програми, а учениците да могат да ги използват безплатно, съобщи по-рано образователният министър.