Специално за “Труд” от Кан
След 4 участия в конкурса на Кан (едното от които отличено с Наградата на журито), японският режисьор Хирокадзу Корееда триумфира в събота със Златната палма.
Филмът “Семейни кражби” (“Shoplifters”) е най-зрялата му творба до момента, продължаваща усърдното му изследване на психологията на средното японско семейство. Със своя едновременно очарователен и трогателен филм за семейство, оцеляващо чрез дребни кражби, режисьорът не спестява и критичния си поглед към днешното японско общество.
В последните 4 години отново филм със силно социално послание триумфира в Кан - след френския “Дийпан: Съдбата на бежанеца” и Аз, “Даниъл Блейк” на Кен Лоуч. Дали считаният за най-престижен фестивал продължава успешно да улавя водещите артистични тенденции сред филмите, създавани от големите майстори на киното днес?
Социалните теми са неизменно важни и всеки от изброените лауреати безспорно има своите качества, но зрителите на тези филми се изчерпват с десетина прожекции (поне у нас). Куп други наистина паметни и завладяващи филми остават ненаградени от фестивалните журита (най-фрапантен бе случаят с шедьовъра “Великата красота”, тръгнал си без награда от Кан, а след това триумфирал с Оскар; а новият филм на Сорентино “Лоро” - неистова сатира на Силвио Берлускони в 2 части, въобще не беше показан в Кан).
Тази година и без друго конкурсната програма на фестивала в Кан бе доста спорна - за пръв път от доста време насам най-чаканите филми на годината не бяха показани тук (с изключение на по-късно добавените нови филми на Тери Гилиъм и Ларс фон Трир). Изобилстваха въздълги и откровено скучни филми, така че задачата на журито, водено от Кейт Бланшет, вероятно не е била твърде сложна (показателно е например, че няма нито един награден френски филм, а този фестивал е витрина на могъщата френска киноиндустрия).
Живият класик Жан-Люк Годар бе отличен за филма си “Книгата на образите” с извънредната Специална Златна палма. Актьорските награди отидоха при казахската актриса Самал Еслямова за филма “Айка” на Сергей Дворцевой и за наистина паметното изпълнение на непрофесионалиста Марчело Фонте в “Кучкарят” на Матео Гароне, където той играе собственик на салон за къпане на кучета, тормозен от местен мафиот. Наградата за сценарий бе поделена между италианката Аличе Рорвахел за “Щастливият Лазар” и филма на Джафар Панахи “3 лица”.
ВАЖНИ ПРИЗОВЕ
- Наградата на журито взе провокативният ливански филм Capharnaum на Надин Лабаки - за 12-годишно момче, решило да съди родителите си затова, че са го родили;
- С наградата за режисура бе отличен въздействащия и стилен филм на Павел Павликовски “Студена война”;
- Голямата награда на журито (втората по значимост след Златната палма) отиде напълно заслужено при Спайк Лий и майсторската му антирасистка сатира BlackKklansman (“Черният ку-клукс-клановец”) – един от двата американски филма в състезанието (другият е зле приетият “Under the Silver Lake” на Дейвид Робърт Мичъл).
- Голямата награда “Особен поглед” бе дадена на Али Абаси за “Граница”. За най-добър режисьор бе определен Сергей Лозница за “Донбас”, за най-добро изпълнение – Виктор Полстер (“Girl”), за сценарий – Мериен Бенм Барек (“София”).