Максималната сума, която може да вземе победителят в турнира, е 28,25 млн. евро
Спонсорството е важен източник на постъпления
В разгара сме на седемнадесетото поред Европейско първенство по футбол в Германия, което този път се случва според обичайната последователност. По принцип тези шампионати се провеждат през 4 години. Те се редуват със световните първенства и са в една и съща година с летните олимпийски игри. Предходното европейско първенство вместо през 2020 г. се игра през следващата година заради епидемията COVID-19 и мерките за ограничаване на разпространението є. Този вирус вече не се разглежда от държавите като толкова голяма заплаха и поради това първенството се провежда според обичайния цикъл.
Домакинът тази година също е самостоятелен вероятно поради факта, че разполага с достатъчен капацитет от гледна точка на стадиони, човешки и финансови ресурси и инфраструктура, за да може да осигури необходимите условия за провеждането на такова голямо първенство. От 2000 г. насам честа практика е съвместното домакинство на повече от една държава на първенствата, като пикът на тези прояви се случи именно през последния шампионат, при когото домакинството се разпростря из цяла Европа. То се проведе в 11 страни, но организацията на такова събитие се оказа истинско предизвикателство. Освен това няколко от домакините всъщност изиграха мачовете си на собствена територия пред преобладаващо подкрепяща ги публика, което им даде предимство пред съперниците им.
Настоящото първенство обаче е коренно различно - домакинът е само един. Освен това представянето му на предишни шампионати винаги го поставя сред фаворитите за успех. Всъщност едва четири пъти в историята (от 1960 г. насам) домакинът е успявал да стане европейски шампион по футбол. При два от тези случаи (Испания през 1964 г. и Италия през 1968 г.) европейските първенства фактически са се провеждали като финална четворка и вероятността домакинът да бъде краен победител е била значително по-голяма, докато титлата на Франция е била при формат на първенството с 8 отбора. Случаят с Италия през 2021 г. е по-особен, тъй като, както отбелязах вече, тогава първенството се провежда в 11 страни и е в настоящия формат от 24 отбора.
В тази статия ще се спра на икономическите и финансовите ефекти за организатора на събитието - Европейската футболна федерация УЕФА. За икономиката на домакина Германия ефектите се изразяват в повишен брой туристи, увеличени оборот и заетост в хотели, ресторанти, бензино- и електростанции, транспортни фирми, допълнителни приходи от данъци и такси, но те няма да бъдат детайлно разгледани.
Според повечето оценки общите приходи в бюджета на УЕФА от текущото първенство са между 2,35 и 2,5 млрд. евро, като в тях са включени правата за медийно отразяване на мачовете, постъпленията от спонсори, търговията с артикули, продажбата на билети, лицензите за производство на продукти с марката на турнира и т. н.
Приходи за УЕФА
Най-значимият източник на приходи от организацията на такова мащабно събитие е продажбата на медийни права за излъчване на мачовете по телевизии и други канали като онлайн платформи за пряко предаване. На тези шампионати участват едни от най-добрите футболисти и отбори в света, получават се оспорвани мачове, които привличат интереса на зрителите от целия свят, което означава, че обикновено излъчването генерира печалби за съответните корпорации. Приходите от продажба на медийни права от първенството през 2021 г. са били 1,135 млрд. евро и се очаква да бъдат надхвърлени през тази година.
Европейското първенство през 2021 г. е гледано в целия свят от около 5,2 млрд. зрители, което означава, че средно на мач се падат над 100 млн. зрители! По този начин средната гледаемост на мачовете надвишава дори тази на Супербоул - финала на първенството на САЩ по американски футбол, което се счита за едно от най-популярните събития и се провежда по веднъж годишно. Само финалът на Евро 2020 е бил гледан от 328 млн. зрители.
Според ръководството на УЕФА целта за настоящото първенство е достигането на около 5 млрд. зрители общо (предварителните оценки за Световното първенство по футбол 2022 също бяха за около 5 млрд. зрители). Трябва да се отчете фактът, че през 2021 г., когато се проведе предишното първенство, все още в някои части на света епидемията от COVID-19 не беше овладяна и мерките за изолация въздействаха позитивно върху гледането на преки предавания чрез телевизии или онлайн канали.
Друг показател за отразяването на Евро 2020 е регистрирането на над 7,5 млрд. реакции и гледания на кадри от мачовете и свързаните с тях събития по време на турнира, от които над 2 млрд. са генерирани от официалните източници от УЕФА. Вероятно това постижение ще бъде надхвърлено от Евро 2024 предвид развитието на технологиите и мрежите и постоянно нарастващия интерес към дигитални взаимодействия.
Спонсорството е друг важен източник на постъпления. Глобалните спонсори на Евро 2024 са 13. Сред тях са компании за потребителски стоки, за електронна търговия и техника, за услуги, свързани с пътувания, хранене, разплащания, за залагания, за производство на автомобили и т. н. Особен интерес към настоящото първенство проявяват компании от Китай, чиято мотивация е увеличаване на дела им на европейските, но и на световните пазари. Освен това са подписани договори и с 5 национални спонсори, които са германски компании.
Следващият източник на приходи е продажбата на билети. Общият брой билети за всичките 51 мача е над 2,5 млн. През 2021 г. заради COVID-19 са реализирани едва 149 млн. евро от билети, но през 2024 г. се очакват значително по-високи приходи (през 2016 г. те са били почти 270 млн. евро). Цените варират в зависимост от фазата на турнира. В груповата фаза най-евтините билети, закупени преди началото на турнира, започват от 30 евро и нарастват с повишаване на категорията на местата. Те са съответно: 60 евро за трета категория, 150 евро за втора категория, 200 евро за първа категория, а най-добрите места са по 400 евро. Цените на билетите за мачовете на домакина Германия са значително по-високи (започват от 50 евро и достигат до 900 евро).
Във фазата на елиминациите цените на билетите се повишават. На 1/8 финалите те започват от 50 евро и достигат за най-добрите места до 500 евро, на 1/4 финалите са между 60 и 700 евро, на полуфиналите са между 80 и 900 евро, а на финала са между 95 и 2000 евро. Това са предварително обявените цени за онлайн покупки. Разбира се, с приближаване на началния час на мачовете цените на билетите значително се повишават.
Първенството се провежда на 10 стадиона: в Берлин, Гелзенкирхен, Дортмунд, Дюселдорф, Кьолн, Лайпциг, Мюнхен, Франкфурт на Майн, Хамбург и Щутгарт. Това са едни от най-модерните съоръжения в Европа и в света, които предлагат достатъчно добри условия за зрителите при провеждането на футболните срещи от такъв ранг. Капацитетът на стадионите е между 40 хил. и 71 хил. седящи места според данни на УЕФА. Полуфиналите ще се играят в Мюнхен (66 хил.) и Дортмунд (62 хил.), а финалът ще е в Берлин (71 хил.).
Друг източник на приходи е продажбата на артикули с логото и емблемата на първенството (Мечето Алберт), на знамена, шалчета, екипи, топки, програми и др. продукти с търговската марка на Евро 2024 или УЕФА. Освен това постъпления се реализират и от продажбата на лицензи за производството на такива продукти.
Използване на средствата
Общият награден фонд е 331 млн. евро, като всеки класирал се национален отбор задължително получава 9,25 млн. евро. За победа в груповата фаза се полагат по 1 млн. евро, съответно за равенство - 0,5 млн. евро. За достигане на всяка следваща фаза наградите се увеличават. Максималната сума, която може да вземе победителят в турнира, е 28,25 млн. евро, докато за класиралия се на второ място тя е 25,25 млн. евро. За сравнение - за спечелената през 2022 г. световна титла Аржентина получи около 38,6 млн. евро.
Клубните отбори, чиито футболисти участват на европейското първенство, получават компенсация за това. Общият размер на компенсациите е 240 млн. евро и се определя в зависимост от броя на играчите на клуба в националните отбори, участващи в турнира, броя на дните за всеки играч и категоризацията на клубовете. Очаква се те да се разпределят сред около 600 клуба.
Най-голям дял от търговските приходи от европейските купи се отделят от УЕФА за програмата Хеттрик. Тя е основният инструмент за инвестиции на средствата обратно в отделните европейски страни. От 2004 г. нататък над 2/3 от генерираните приходи са разпределени сред 55-те футболни федерации в Европа. На местно ниво те са предназначени за изграждане на тренировъчни игрища, развитие на клубовете, подготовка на треньори за аматьорския футбол и множество други инициативи, които да привличат привържениците и непрофесионалните футболисти към играта.
На национално ниво тези пари се използват за подобряване на футболната инфраструктура и инвестиции в играчи, треньори, съдии и административен персонал, които да се възползват от новите съоръжения. След Евро 2024 ще бъдат разпределени допълнително 935 млн. евро към националните федерации.
Евро 2024 се очаква да има силно позитивно въздействие и върху бюджета на УЕФА. Прогнозираното от централата превишение на приходите над разходите е около 1,2 млрд. евро. Предходното първенство беше скъпо за провеждане заради домакинството в 11 отделни държави и заедно с това не донесе желаните приходи. По принцип целта на европейската федерация е да поддържа парични наличности в размер поне 500 млн. евро, но след последното първенство те спаднаха драстично и в края на 2023 са 360 млн. евро. Според ръководството на УЕФА обаче финансовото състояние значително ще се подобри в края на 2024 г.
Като цяло организирането на такъв мащабен проект като европейското първенство по футбол е сериозна задача. Управлението на рисковете се концентрира най-вече върху сигурността и здравето на участниците и посетителите и, ако не възникнат някакви подобни събития, шампионатът се очертава като изключително успешен. На нас - българските зрители - ни остава да се насладим на играта на участващите отбори заради поредното отсъствие на националния ни отбор от такова събитие.