Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО, пред „Труд news”: Не може МВР с няколко камери да контролира 2-милионен град

Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО, пред „Труд news”: Не може МВР с няколко камери да контролира 2-милионен град

Искаме да помогнем на пътната полиция, не да се конфронтираме

След тежката катастрофа на булевард „Сливница“, при която ученик уби двама пресичащи младежи на пешеходна пътека, в Столичния общински съвет бяха поканени за изслушване за днес – петък, служебният вътрешен министър Иван Демерджиев, главният секретар на МВР, ръководството на СДВР и „Пътна полиция“. Какъв резултат очаквате от срещата, питаме общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера, председател на комисията по транспорт и заместник-председател на комисията по сигурност и обществен ред в Столичния общински съвет.

- Г-н Контрера, шефовете от МВР са поканени, да се надяваме, че ще се явят пред Столичния общински съвет. Каква е целта на това изслушване?

- Още на 29 март предложих официално с писмо да се направи сесия по сигурността. Тогава основната тема беше за кибертероризма, свързана със заплахите срещу училищата. Но в предложението включих и темата „Пътна безопасност“ именно с идеята да проведем един нормален разговор по този въпрос и да набележим мерки, при които заедно с МВР можем да си взаимодействаме – Столична община, Общински съвет, МВР да работим заедно по тези мерки. Това не се случи. За съжаление дойде тази трагедия, защото това наистина е една трагедия на булевард „Сливница“ и сега по спешност се викат министър, главен секретар на МВР, „Пътна полиция“ и т.н. Но по-добре късно, отколкото никога. Защото има доста неща, които при една добра координация, бих казал – симбиоза, между институциите, може да се подобри обстановката. Разбира се – не само в София, но София е град с изключително тежък трафик, тук стават и доста бели. Идеята е да изслушаме доклада на СДВР и на „Пътна полиция“ по темите безопасност и сигурност в града, ще се задават въпроси и ще се опитаме там, където можем взаимно да си бъдем полезни и да се допълваме, да намерим общ план. В никакъв случай аз не мисля, че трябва да се търси конфронтация, но за съжаление настоящият министър на вътрешните работи се държи малко агресивно към другите институции, въпреки че големите проблеми са в неговото ведомство. За никого не е тайна, че в София контролът, включително и по пътната безопасност, не е, така да кажем - на ниво.

- Какви са данните за пътната обстановка в София от последните години, които имате в транспортната комисия?

- Получаваме и следим всички данни и в последната година, когато се засили контролът над пияни и дрогирани шофьори, имаме доста случаи, установени в София. Неслучайно и на миналата сесия на СОС внесохме доклад да дарим 200 теста за употреба на наркотици при управление на МПС за територията на столицата. Това беше една стъпка към съвместни действия с „Пътна полиция“ при СДВР, за да се борим и с това явление. Знаете, че по отношение на скоростта се поставиха радари на няколко точки в града и за съжаление имаме случаи и за преминаване с 200 и над 200 км/ч покрай тези радари.

- Но все пак тези устройства са информационни табла и по техните данни не се налагат глоби...

- Да, да, по тях нямаме право да глобяваме, но поставянето им в рискови зони при всички случаи дава картина на ситуацията и помага на полицията да работи по-ефективно и да е по-полезна със своите камери. Например – на булевард „Черни връх“ след случая „Семерджиев“ и изслушването на тогавашния началник на „Пътна полиция“ комисар Тенчо Тенев, се стигна до идеята на базата на статистическа информация, полицията да предложи ключови точки, където очевидно се превишава в пъти скоростта, да бъдат сложени стационарни камери, като общината осигури всички документи и разрешителни за тези точки. Но поради въртележките в МВР не се случи. Надявам се този път да намерим общ език с МВР и поне това да бъде свършено до края на годината. Ако трябва и общината да ги плати...

- Точното това каза преди два дни и кметът Йорданка Фандъкова – общината е купила и дарила три от петте камери на КАТ-София и пак е готова да купи и дари...

- Да, и то в крайна сметка е в интерес на всички нас. Когато виждаме, че в МВР не се справят, по-добре да се опитаме да им помогнем, отколкото да се плюем по медиите. В този смисъл и тонът, който идва от вътрешното министерство, трябва да бъде и по-смирен, защото ние си знаем, че при тях вътрешно организационно имат много кусури, но тук идеята не е да си пречим, а да се роди нещо положително. Аз няма да скрия, че и на общинско ниво има още много какво да се подобрява, но в крайна сметка ние от три години сме в някаква ситуация на анархия в държавата. Виждате, че за 2023 година пак сме без държавен бюджет и не могат да се осигурят секторните политики, защото общините дори да имат пари, не могат да осигурят финансиране. От друга страна много усилено се говори и за законодателни промени, които категорично са необходими.

- Да, и в 48-ото и сега в 49-ото Народно събрание бе внесен законопроект, който дава право да се налагат глоби по данни от общински камери и 70 % от глобите да влизат в общинските бюджети...

- Това е една идея, която тръгна от Столична община. Тя е логична, но честно казано, според мен, трябва да се седне на един сериозен разговор и да се види как всички дейности, които могат да се вършат от общините, да им бъдат делегирани по закон. Освен скоростта ние имаме проблеми с много други нарушения – на светофари, пешеходни пътеки и зони и т.н., за които Столична община би могла сама да налага санкции. От друга страна – от години се говори за пътна безопасност, но единственото, което през това време успя да направи прословутата Агенция за пътна безопасност бе да помогне да се оправят няколко кръстовища – да се реконструират, да се сложат светофарни уредби, да се създаде нова организация на движение по тях, но това за трафика в цяла София е капка в морето. Основният проблем, който имаме, е с една част от нашите съграждани, които са крайно недисциплинирани на пътя - движат се агресивно, позволяват си да нарушават системно правилата, опасни са и за себе си, и за другите. Зачестяват случаите, при които се отнема предимство на пешеходци, включително и на пешеходни пътеки, повдигнати, осветени, обозначени. Друг голям проблем е използването на мобилен телефон. Но забележете – не за разговори, а за чат и не само от пешеходци, а и от водачи. И тук е водещата роля на държавата и спомагателната роля на общината по отношение на превенцията – трябва да обясняваме непрекъснато на обществото, че това е опасно по време на движение, отвлича вниманието, може да доведе до жертви. Но тази превантивна дейност ни куца, а основният фактор, с който можем да предотвратим трагедии като на булевард „Сливница“, е превенцията. Тоест – да въздействаме върху шофьорите да бъдат много по-внимателни, да спазват закона и нещо, което е в полето на законодателя – да им втълпим, че санкциите са неотменими, необратими... Аз лично подкрепям идеята да се конфискуват колите на шофьори с над 1,2 промила алкохол или употребили наркотични вещества. Същото да важи и за хора, които карат без свидетелство за правоуправление. Не просто да им се свалят табелите, а конфискация в полза на държавата! И си мисля, че трябва доста да се поработи и вътре в МВР. Защото е факт, че не само нощно време в София, контролът не е достатъчен. Не може с няколко камери и с няколко екипа да се контролира движението в град, който е с 2 милиона жители и близо 1 милион автомобили. Има и цели крайградски зони, в които реално контрол няма. В периферните райони да се види „Охранителна полиция“ е събитие.

- А да не говорим за случая, при който вместо контрол, полицаи на Околовръстното вземат 200 лева и пускат пиян и дрогиран да катастрофира с „Порше Панамера“...

- Това е проблем на МВР, като се казваше „да си изчистят къщичката“ от такива хора. Прочетох анонс от министър Демерджиев, че ще осигури 200 полицаи за София и за мен това е малко помпозно изказване. Откъде ще ги вземе тези 200 полицаи и какво точно ще правят те. В същото време МВР и неговите структури са пълни с т.нар. „чантаджии“.

Нашият гост

Карлос Контрера е роден през 1987 г. Член е на ВМРО – Българско национално движение от 2005 г., а от 2007 г. е избран за председател на Студентската организация на ВМРО в София. Завършил е Юридическия факултет на Софийския университет" Св. Климент Охридски", специалност "Право". Вече е втори мандат общински съветник, председател е на транспортната комисия, зам.-председател на комисията по обществен ред и сигурност и член на комисията по опазване на околната среда, земеделие и гори.

Още от (Интервюта)