Кога ще зададат на Марешки най-важния въпрос?

Кога ще зададат на Марешки най-важния въпрос?

Ако не успее да даде логичен отговор, то обещанието му е невъзможно и ще се нареди гордо в дългата редица от предизборни лъжи

Една от най-старите английски поговорки е за слона в стаята - метафора за най-очевидното нещо, което никой не вижда или никой не иска да обсъжда. Подобна е ситуацията с г-н Марешки. Журналистите изпадат в истински екстаз да го бомбардират с въпроси за неговите биткаджийски времена, за отношенията му с медиите, за идеите му да раздава лекарства и бензин на цени под пазарните, след като дойде на власт, и т.н. Но упорито никой не му задава най-важния въпрос, а именно как г-н Марешки успява да продава бензин с около 10% под цената на останалите вериги и как ще успее да свали цената с още 17%, след като дойде на власт? Защото това не е въпрос на политическа воля и щракване с пръсти, а на математика и спазване на закона.

Ако си купите един литър бензин на средна цена от големите вериги днес, 50% от заплатеното от вас ще влезе директно в държавния бюджет - 20% ДДС и около 30% акциз. Акцизът в България е фиксиран на европейския минимум, т.е. не можем да го свалим повече. Около 34% пък ще платите за самата суровина - нефтът е борсово търгувана стока и дори най-едрите купувачи не могат да се ползват със значителни отстъпки. Тоест в търговците на гориво реално остават само 16% от вашите пари - с тях те трябва да платят за транспорта на бензина, за нефтобазите, за персонала, за амортизация, за маркетинг, за дистрибуция и да вместят собствената си печалба.

Към момента г-н Марешки успява да поддържа цени с около 7-10% под средните за пазара и обещава намаление с още около 17%. Следователно журналистите е време да го попитат простите въпроси:

1. Как успява да оптимизира разходите си за транспорт, нефтобаза, персонал, маркетинг, дистрибуция и отделно печалба от 16% средно за всички останали търговци на гориво до едва 6% от стойността на

горивото?

Ако не успее да даде логичен отговор, значи спестява от някой от останалите два компонента (изключваме суровината) - акциз или ДДС, което би било нарушение на законите и съответно подсъдно. Или продава гориво на загуба с политически цели.

2. Как ще успее да свали цените с още 17%, след като дойде на власт? И то при условна заявка да повиши приходите от ДДС и акциз, т.е. очевидно няма да сваля ДДС-то върху горивото, а акцизът е невъзможно да бъде пипан под европейския минимум.

Ако не успее да даде логичен отговор, то обещанието му е невъзможно и ще се нареди гордо в дългата редица от предизборни лъжи.

Всичко това би трябвало да е работа на българските държавни институции, но вече дори официално се прокрадва плашещата истина - контрабандата на гориво в страната е огромна.

Министър Горанов преди две седмици обяви, че в страната е продадено гориво за над 4,1 млрд лева, без да е преминало през контролните уреди и приходната агенция да е отчела данните за продажбите. Съответно самият министър не е наясно дали върху тези количества са платени акциз и ДДС на стойност от близо 2 милиарда лева (както отбелязахме по-горе, 50% от стойността на горивото).

А може би е време на всички нас да ни се изясни дали наистина контрабандата на горива в страната е в такива чудовищни размери?