Местан и историята

Местан и историята

Къде е държавата, когато се злоупотребява с историята

Бившият лидер на ДПС и настоящ на ДОСТ Лютви Местан опита да отхвърли като политическо заиграване темата за геноцида над тракийските българи, организиран от Османската империя през 1913 г.

Кой може да каже, че избиването на десетки хиляди българи, организирано от Османската империя в Източна Тракия и Източните Родопи, е резултат от „всяка война”? Само политик, за когото интересите на държавата, към която изпитва лоялност, и на партията, която оглавява, са над всичко и най-вече над историческите факти. За Лютви Местан избиването на мирно население (жени, деца, старци) с цел етническо прочистване на територия, която загубилата войната държава иска да си я върне, е нещо нормално. И е същото като изселването на около 350 хил. български турци през пролетта и лятото на 1989 г.

Не искам да защитавам „възродителния процес”. Но да се сравнява изселването (наистина много тежко за засегнатите) на хора, които са поискали да получат задграничните паспорти и да заминат в „майката-родина”, както наричат през 1989 г. Турция, с избитите около 60 хил. българи и още повече прогонени (не изселили се) през 1913 г. е не цинично, а скандално. При това не бива да забравяме, че още преди Тодор Живков да бъде свален от власт на 10 ноември 1989 г. около 80 хил. български турци се завръщат в България. А колко от прогонените от Одринска Тракия българи са се върнали в родните си места през 1913 г.?

Моят въпрос е: Къде е българската държава, когато се злоупотребява с историята? Страхувам се, че продължава да бъде в плен на желанието да се разправя със собственото си близко минало. Както личи от парламентарната декларация за „възродителния процес” и от отказа на същия парламент да осъди геноцида над тракийските българи.

На кого тогава е оставена защитата на българската национална кауза? Вероятно на историците и обществото. Добре е, че все пак има кой да я защити. Но дали това е достатъчно?

(С малки съкращения от 24may.bg)