Служебният министър на образованието проф. Галин Цоков посети Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „ Ангел Попов“ във Велико Търново. Той присъства на демонстрация на подготовката на учителите и учениците за тестовете, които ще се проведат на 14 и 15 октомври, свързани с установяване на равнището на умения по природни науки на деветокласниците.
"Това е един своеобразен, специфичен изпит, който е свързан преди всичко със задачи с практическа насоченост, които учениците решават в три основни области, свързани с природните науки. Първата е биология и здравно образование, втората е химия и опазване на околната среда, а третата – физика и астрономия. В тези три области тестовете ще имат до 10 въпроса, които са тип казуси. Те могат да са със затворени, избираеми отговори или с кратък отговор, който учениците пишат на клавиатурата. В рамките на отделните модули времето е определено до 30 минути, след което се преминава на следващия модул. Това може да стане и преди изтичане на времето, като после решаващите теста могат да се върнат, ако има нужда, преди да приключат и да поправят някои от решенията на задачите в предходния модул", коментира министър Цоков.
Той уточни, че тестът е свързан с установяване на уменията на учениците по природни науки.
"Това е нещо съвсем ново в българската образователна система и е важно по няколко причини. Първо, защото се използва установяването на това равнище на уменията на базата на електронни устройства в две платформи. Те са сходни по интерфейс, за да не объркват децата и имат почти еднакви характеристики. Желанието на министерството е да се изпробва как те работят с голям обем ползватели, защото през тях на 14 и 15 октомври ще преминат около 30 хиляди ученика. Общо участниците в този тест ще са може би над 61 хиляди деветокласници от цялата страна", обясни министър Цоков.
Той посочи, че това не е изпит за външно оценяване и няма да се включва задължително като оценка в академичното досие на ученика. Условията са такива, че ако ученикът желае и учителят прецени, оценката може да бъде вписана като текуща по съответните предмети, свързани с природните науки.
"Това е възможност да се изпробват начините за електронно изпитване чрез тези две платформи. Те са български и след това могат да се използват и при други форми на оценка или пробни изпити, свързани с предстоящо външно оценяване, с подготовка за матури. Ако през следващите години се натрупа добър опит от използването на тези платформи и те работят достатъчно добре и ефективно, ще се види от учениците, учителите и родителите, че няма нищо страшно в даден момент, когато образователната система е готова, да се премине към електронно външно оценяване на знанията на учениците", изтъкна министър Цоков.
По думите му целта е важна и за образователната система, защото всички международни сравнителни проучвания се извършват на електронни устройства. Това е втора задача на този тест, защото следващата година през месец април предстои следващото сравнително изследване Пиза 2025, което е насочено точно към природните науки. Тогава деветокласниците отново ще решават на електронни устройства подобен тип задачи. Това, което те ще направят в понеделник и вторник ще е специфична подготовка и за тези предстоящи тестове. Някои от задачите в сегашния изпит са свързани с проблеми като зелена енергия, устойчиво развитие, опазване на околната среда, каквито ще бъдат включени и в тестовете Пиза през предстоящата година.
Според министър Цоков установяването на равнищата на уменията на деветокласниците е свързано със знания, придобити в предходния етап на обучение. Затова 9 клас е благоприятен за това, защото учениците, независимо в какъв профил гимназия са, идват с едни и същи знания и умения от 7 и 8 клас, обясни министър Цоков.
Задачите в тестовете са разработени централизирано. Те са няколко варианта, като в двата дни ще се използват различни тестове, но с равностойни по трудност задачи. Министър Цоков увери, че не може да се говори и за изтичане на информация от екипа, подготвящ въпросите за тестовете. Изпитните платформи също така са защитени от хакерски атаки и претоварване на системата, добави той.
"Информацията, която ще получим от този тест, ще ни даде възможност да видим към какво трябва да се насочи в бъдеще обучението по природни науки основно в образованието до 9 клас, за да могат децата да бъдат още по-успешни. Второто важно нещо е, че тези задачи са с практическа насоченост и знанията не трябва да са сами по себе си знания по съответните учебни предмети, а такива, които ученикът може да приложи в конкретни практически ситуации, така че да демонстрира наистина умения, нужни и в живота.
Тази седмица във всички училища се правят такива пробни изпити и влизания в профилите на учениците, за да няма проблем, когато в понеделник или вторник те ще трябва да попълнят вече действителния тест, каза проф. Цоков. Изпитът е разделен в два дни, защото в по-големите училища деветокласниците са повече на брой и ще са на две групи", информира просветният министър.
Очаква се окончателните резултати да бъдат готови до 10 дни след приключването на изпитите.
"Те са важни от две гледни точки – първо, за да се види коя платформа действа по-добре и второ, за да се прецени действителното равнище на уменията на учениците по природните науки", категоричен е Цоков.
Той посочи още, че подготовката за това оценяване тече повече от месец и половина, и е събрана информация от всички образователни институции за готовността за провеждането му.
"По проекти на МОН са закупени над 100 000 електронни устройства и така е осигурена нормална работа на учениците и техните учители. Където има проблеми в това отношение, те ще бъдат доизгладени", каза в заключение образователният министър.