Нелегалното гориво влиза в България през 8 места

Нелегалното гориво влиза в България през 8 места

Агенция „Митници” сама създава законовите норми и сама се контролира дали ги изпълнява

В тези митнически складове няма измервателни уреди, които да установят дали внасяните нефтопродукти отговарят като количество и качество на посоченото в документите им при внос

Кои са най-често използваните схеми за източване на ДДС при вноса на горива за българския пазар? Защо мерките на държавата не дават ефект? Защо този сектор за милиарди левове от икономиката ни е оставен встрани от приоритетите на официалната власт? На тези и още много въпроси „Труд” дава отговор в новата си поредица ПРОБОЙНИТЕ В ПАЗАРА НА ГОРИВА.

И в следващите дни на читателите на вестника ще бъде представено разследване, което показва как контрабандата сериозно изкривява пазара на горива. От това страдат всички - легалните доставчици, държавата, която търпи колосални загуби, и крайният потребител, въведен в заблуда, че когато купува на малко по-ниска цена, получава качествено гориво.

В днешната втора част от специалната поредица са показани осемте пристанища, през които нелегалното гориво влиза с танкери у нас през митнически складове без измервателни уреди. Показано е как държавата за пореден път бяга от решаването на този проблем, вместо най-сетне да потърси решение.

1617.indd

Общо осем са митническите складове по Българското Черноморие и р. Дунав, на които няма измервателни уреди, а това позволява да се вкарва контрабандно гориво, заяви пред „Труд” Емил Димитров-Ревизоро.

По думите му на тези места много рядко се проверява реалното количество гориво, което разтоварват танкерите. То се приема на доверие само по описанието в придружаващите го документи. При пристигането му не се прави и анализ на качеството.

„Държавата иска всяка цветарка и кибритопродавачка да има касов апарат, но е „забравила” да сложи своя касов апарат на осем пристанища. Когато няма измервателни уреди, излиза, че митничарите на доверие приемат какво количество гориво разтоварват танкерите”, допълни Емил Димитров.

Той обясни, че митнически складове без измервателни уреди има във Варна, Бургас, Русе, Сомовит и Видин.

„В Бургас нелегалното гориво влиза през пристанище „Порт Европа” и през корабно място 20 А на бургаското пристанище. Второто е спиртен терминал, който се ползва не по предназначение, а за вкарване на горива, които оттам се товарят на жп цистерни. Във Варна без уреди е пристанище „Поддържане чистотата на морските води” (ПЧМВ). По Дунав само в Русе има 3 понтона за претоварване на горива в автоцистерни. Другите места, където има митнически складове без измервателни уреди, са пристанище Сомовит и един понтон във Видин”, допълни Ревизоро.

При разтоварването на горивото се прилагат разнообразни схеми, като например по документи количеството е едно, а се разтоварва двойно по-голямо, подправя се времето за разтоварване (по документи се пишат 2 дни, а разтоварването продължава 5 дни) или се казва, че ще се прави някакъв ремонт, а всъщност се претоварва гориво в автоцистерни или жп цистерни и т.н.

Тези пристанища са предпочитани от контрабандистите, защото реален митнически контрол не се осъществява и режимът на работа на тези обекти изцяло зависи от усмотрението на самите митничари.

Митническите складове работят съгласно режим, създаден със заповед на директора на Агенция „Митници”. Откакто бившият финансов министър Симеон Дянков закри отдел „Акцизен контрол и акцизна политика” в Министерството на финансите, единствената държавна институция в България, която следи за събирането на акцизите, е Агенция „Митници”. Това на практика означава, че ведомството само създава законовите норми и само се контролира дали ги изпълнява.

От средата на 2012 г. митниците и Националната агенция за приходите въведоха система за контрол по движението на акцизни стоки - Българска акцизна централизирана информационна система (БАЦИС). При пристигане на танкер с гориво данните в нея се въвеждат ръчно от митничар и единствено от него зависи какво ще впише в системата. Същото се случва и когато горивото отиде в данъчен склад. Реално няма кой да контролира дали митничарят или служителят в данъчния склад съвестно си е свършил работата.

През 2015 г. Българската петролна и газова асоциация (БПГА) подаде сигнал до главния прокурор Сотир Цацаров с молба да разследва дали системата БАЦИС не се манипулира с цел неправомерно приключване на митническия режим, заличаване на регистрирани акцизни и данъчни документи.

През декември пред временната парламентарна комисия, изследваща пазара на горива, от БПГА обявиха, че проверката е приключила и Главната прокуратура е изготвила секретен доклад, който потвърждавал данните на асоциацията.

Това означава, че системата БАЦИС може да бъде манипулирана и позволява в нея да не се вписват трансакции за милиони левове.

Проверка на „Труд” в Агенцията за обществени поръчки установи, че от 2012 г. досега изграждането на системата БАЦИС и ежегодната покупка на лицензиран софтуер за нея струват на българския данъкоплатец над 14 милиона лева.

За неефективността на системата говорят и данните на финансовото министерство за събраните приходи от акцизи и ДДС върху горивата, които ви показахме в първата част от поредицата. От тях стана ясно, че само за една година ДДС се е стопил с 1,2 млрд. лв. при увеличено потребление на горива, а събраният акциз намалява въпреки увеличените ставки.

По данни на Българската петролна и газова асоциация миналата година през митнически складове са влезли 54 танкера с гориво, върху които не е упражнен количествен и качествен контрол. 19 от тях са разтоварвали на пристанище Варна, а 35 - на пристанище Бургас.

В свое разследване журналистката Валя Ахчиева показа пътя на танкерите в Черно море, които разтоварват дизел на българския бряг. Според документите горивото пристигало от гръцкото пристанище Елевсис и се разтоварва във Варна на пристанището ПЧМВ. Но електронната система за управление на морския трафик показва, че всички танкери, преди да отидат на гръцкото пристанище, преди това са били в турски пристанища. След като разтоварят във Варна, отиват в Турция, на турско-сирийската граница, стоят ден-два, после отиват в Гърция, в Елевсис, отново за ден-два и след това през Босфора разтоварват във Варна.

Трета част от поредицата ПРОБОЙНИТЕ В ПАЗАРА НА ГОРИВА „Контрабанда за 1 милиард лева минава през „ведомствени бензиностанции” четете утре.

 

1617_1_194701

През 2016 г.

Хванаха 215 970 литра некачествен дизел за година

Държавната агенция за метрологичен и технически надзор проверявала средно по два обекта на ден

Проверки през последната година доказаха, че все по-често дизелът, който се продава по малките бензиностанции, е некачествен и е с увеличено съдържание на сяра, понякога достигащо и над 70% от нормата.

През миналата година Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е изтеглила от пазара общо 215 970 литра некачествен дизел и 59 901 литра бензин, показва отчетът на ДАМТН за 2016 г.

При наличието на над 3500 официално регистрирани бензиностанции в страната агенцията е направила едва 844 проверки на обекти, разпространяващи горива. Това прави средно по две бензиностанции дневно. А служителите на ДАМТН са взели проба на горива само от 649 обекта, пише още в отчета на ведомството.

В края на януари при спец­акция на ГДБОП, МВР, НАП и Държавната агенция за метрологичен и технически надзор бяха заловени 26 000 литра некачествена нафта. Това е резултатът от двудневна проверка едва в шест области в страната.

Експерти обясниха пред „Труд”, че наличието на голямо количество сяра в горивото може да доведе до сериозна повреда на двигателя, особено на автомобили, произведени след 2005 г.

1617.indd

„Труд“ писа още преди година:

Горива от ИДИЛ търсят в наши бензиностанции

Точно преди година в. „Труд” публикува информация от свой сигурен източник от митниците, че службите ни проверяват сигнал, дошъл от партньорските разузнавателни агенции. Предупреждението гласеше, че до България стигат горива от „Ислямска държава” и се продават по наши бензиностанции.

Информацията съвпадна с масирани проверки на ДАНС и ГДБОП на обекти с колонки за дизел и бензин в цялата страна, като акцията продължи близо седмица. По време на операцията бяха намерени хиляди тонове контрабанда.

По засечената схема, в която е замесена ИДИЛ, дизелът и бензинът се докарвали у нас с танкери до пристанищата във Варна и Бургас. По документи горивото е от данъчен склад в Гърция и е вътрешна доставка за ЕС. Електронната система за управление на морския трафик сочела, че преди да пътуват до Гърция и оттам до България, танкерите правят необясними курсове до 7 турски пристанища в Черно и Средиземно море. Смята се, че там се товарят горивата, придобити от алъш-вериш между търговци от южната ни съседка и територии в Сирия и Ирак, контролирани от ИДИЛ.

Контрабандните петролни продукти били с ниско качество, тъй като са добивани в нискотехнологични рафинерии. Отклоненията от евронормите за бензина били 20-40%, а за дизела - 35-70%. Това е сигурен знак, че горивата не са от гръцки данъчни складове, а танкерите са пътували дотам, за да се снабдяват с документи за „изсветляване” на товара.

 

Още от (Разследване)