Пак тъп проект (ПТП) на МВР

Пак тъп проект (ПТП) на МВР

Борбата с катастрофите става епична. Но по Антонина...

С голямо количество жива сила, тежка техника и денонощни патрули МВР леко поразчисти задръстването пред столичния КАТ и моментално се зае със следващия проблем – жертвите от катастрофи. Както в борбата с корупцията, централна роля ще има комисия с дълго име – ДОККПБДП (Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата). Това предвижда проект на вътрешното министерство, публикуван за едномесечно обществено обсъждане в понеделник.

Органът със секретар инж. Алекси Кесяков е създаден с постановление на Министерския съвет през 2003 г. Досега заседаваше 3-4 пъти годишно, всичко 56 заседания за 15 години. В присъствието на представители на множество други държавни и неправителствени органи той би следвало да „подпомага Министерския съвет при вземане на решения, свързани с безопасността на движението по пътищата, дава становища и разработва проекти на закони и подзаконови нормативни актове, анализира информацията, изготвя доклади, национални програми и прочее“.

Дузина зам.-министри се водят членове на комисията, обаче не ходят на заседанията, както свидетелства протокол с информация за решенията от последната сбирка на 31 май, водена лично от МВР шефа Валентин Радев. При това положение обичайният сценарий на ДОККПБДП от последно време е следният – първо се отмятат актуалните данни от черната статистика за жертви и пострадали, после се обсъждат разни дребни проекти – клипчета, конкурси, семинари и накрая се изразява одобрение за поредната заявка на „Пътна полиция“ за нови камери.

С проект за промени в постановлението на МС вътрешният министър предлага комисията да развие бурна дейност. Към многобройните зам.-шефове в нея да бъдат прибавени и такъв на главния прокурор и на НАП плюс началниците на АПИ и на бившата ДАИ, а последният да затвори вратата... Всички те заедно с поканени депутати и привлечени безвъзмездно експерти (поне няма да има още желаещи калинки) ще трябва да се събират най-малко веднъж месечно. И да подготвят и изслушват безброй отчети.

Отделно веднъж на 3 месеца задължително ще трябва да има отчет на КАТ за постъпилите в МВР приходи, както и на НАП за принудително събрани санкции от шофьорите. От здравното министерство трябва да представят статистика за починали и лекувани от катастрофи, а от Министерство на правосъдието – доклад за съдебните дела и присъди. Комисията ще трябва си прави самоотчет на всеки 6 месеца.

Всичко това е израз на „тезата за предотвратимостта на голяма част от пътните произшествия“. В мотивите пише още, че „намаляването на загубите от ПТП е преди всичко установяването на мястото и ролята на всеки един човек от различните звена на транспортната система“.

А ето какво не пише. Ще има ли водеща роля разширената комисия в изготвянето на трите нови закона, на които ще бъде разделен Законът за движение по пътищата. Ще започне ли най-накрая да се съставя и публикува истинска статистика – не само за броя на ранените и убитите, а и за конкретните причини за катастрофите. Сега във всеки доклад за ПТП пише какъв цвят са колите, но не и примерно колко обиколки на екватора са навъртели по българските лунни пейзажи и в какво състояние са след този пробег. Или почти всяка причина ще продължи да минава в митичната графа „несъобразена скорост“. Думата „корупция“ отново липсва, а водещата след себе си безнаказаност без съмнение е основен мотив за опасно шофиране. Ще си остане ли Държавно-казионна комисията вместо Държавно-обществена, пита в правителствения портал за обществени консултации гражданин, който зове за включване на представители на организациите на пострадалите при катастрофи. А ще станат ли поне част от заседанията й открити за медиите, питаме ние.

Ако не искаш да решиш проблем, създай комисия, гласи изпитаното правило в държавното управление. Ако искаш да симулираш решаването му - разшири я, е актуалният напоследък похват. Борбата с катастрофите ще става безмилостно жестока. Но в нещо като „кавъра“ на Вапцаров на певицата Антонина...

 

КСНС за „войната на пътя“?

„Рисковете за сигурността на българските граждани от безрезултатните усилия на държавните институции и в частност МВР да се противопоставят ефективно на пътнотранспортния травматизъм превръщат този проблем в риск за националната ни сигурност“, написа в свое становище неправителственият Институт за пътна безопасност и го изпрати на президента.

В документа се цитира публикация на „Труд“ за грубите грешки в публикуваната на сайта на МВР статистика за жертвите и пострадалите на пътя. Както вестникът писа, „Пътна полиция“ разполага със статистически отдел, който обаче работи по крайно архаична технология, а изградената съвременна информационна система е в тестов период.

Президентът Румен Радев проявил интерес и се очаква да бъде проведена среща с представители на института. Формулировката на становището звучи като аргумент за свикване на Консултативния съвет за национална сигурност. По закон съветът трябва да се събира най-малко веднъж на три месеца. Последното заседание беше на 19 април.