Социалните мрежи: модерните седенки

Социалните мрежи: модерните седенки

Пред компютъра отново се опитваме да се харесаме, да покажем умения, да споделим емоции

Валутата на новото време е вниманието

В тази рубрика ще разказваме за технологичните промени в света. Идеята е да помогнем да се разбере езикът на новото време.

Едва ли има по-възрастен човек, по чието лице да не се прокрадне палава усмивка, когато се спомене за седенките. Седянката е била огромно социално събитие, в което момите са се стараели да покажат умения, свързани с шиене, предене и други, за да се харесат на ергените и техните майки. Атмосферата е била напоена с веселие, песни и сладкодумство. Днес седянката се случва пред компютъра. Отново се опитваме да се харесаме, да покажем умения, да споделим емоции. Социалните мрежи са онлайн среди за общуване. Комуникацията се осъществява мигновено. Чрез социалните мрежи можем да споделяме лични снимки или видеа, трансформирайки монолога в цветен диалог.

И ако седянката е обединявала само села и махали, то социалната мрежа обединява хора от различни държави и континенти, свързани помежду си с обща история, със застъпващи се интереси или със сходни вярвания. Ако по-рано целта е била да се впечатли селският левент, сега тя е по-обширна и градският левент е едва малка част от играта. Става въпрос за онлайн идентичност, чрез която изразяваме, търсим и показваме себе си. От просто един бърз и ефективен начин за комуникация, социалната мрежа придобива мащаба на институция за общественото мнение.

Дали ще бъдем оценени? Дали се одобрява това, което правим? Понякога хората измерват стойността на своя живот с вниманието, което получават през социалните мрежи. Валутата на новото време е точно това внимание, което получава дадено съдържание. Поради улеснения начин на публикуване и споделяне, нивата на т. нар. информационен шум са все по-високи. Социалните мрежи са като противоречивата кайсиева ядка – много полезна, ала съдържа и цианид.

Но именно тези платформи предоставят страхотната възможност за размяна на информация, за предизвикване на публичен дебат (по теми, скрити от някои традиционни медии), както и за привиличане на бизнес клиенти. Социалните мрежи оказват голямо положително влияние, когато има нужда от мащабен призив за социална каузи. Статистиките на световната организация Techreport.Ngo показва, че 31.5% от хората по света са направили дарения за дадена кауза през 2015.

Какво ще уловим в нашите социални мрежи, зависи от нас самите.

 

Речник

Фейсбук (Facebook) е социална мрежа, която прилича на нещо средно между личен дневник, но достъпен за много хора и фотоалбум. Това е пространството, в което пишем какво сме правили през деня, от какво се интересуваме, какво харесваме и къде сме били (т.нар. „чекирам се“). Има търсачка, чрез която потребителите могат да намират познати, например по име. Така се сприятеляваме във Фейсбук и позволяваме на нашите „приятели“ достъп до информацията в дневника ни.

Туитър (Twitter) е друга социална мрежа, в която се пишат съобщения до 140 знака по теми, които вълнуват пишещия. Безплатно е и можеш да пишеш до целия свят. Това е модерната онлайн телеграма. Без опашки!

Линкдин (LinkedIn) е социална мрежа за търсене на кадри за работа и за работодатели. То е нашата онлайн автобиография. Подобно на некролозите, където всички бъкат от добродетели и няма лош съпруг, невярна жена, баща алкохолик, в Линкедин няма лош професионалист!