Тъжен смях

Тъжен смях

Телевизионните скандали по особен начин си приличаха с политическите

Не можех да чакам резултатите от изборите, за да напиша коментара си. В неделя вечер вестникът вече се печати, а аз съм в телевизионното студио за първи реакции. Затова ще пиша за чисто телевизионните скандали. Те по особен начин си приличаха с политическите. Първо, по основния въпрос, който си задаваме- случайно ли стават тези скандали, предвидени ли са от сценаристите, театър ли ни играят, след което заедно си пият кафето.

В дългогодишната си практика съм се натъквал и на едното, и на другото и знам да ги различавам. Никой не може да ме убеди например, че ако си поканил Ангел Джамбазки, който сам по себе си е скандал, и за партньор в дебата си се обърнал към безкомпромисния Велизар Енчев, не си разчитал на шумен скандал. Получава се дебат, в който въобще не се разбира за какво говорят, защото спорят едновременно. А за какво ти е такъв скандал, за да си повишиш рейтинга ли? И какъв е този рейтинг за безсъдържателна караница? Да не би да си напипал някаква важна тема, да си ги извадил от равновесие, да ги дисциплинираш да се изслушват, за да разберат зрителите за какво става дума. Нищо подобно.

Но да видим най-яркият телевизионен скандал през изминалата седмица. Става дума за скандалите (не беше само един) в най-популярното шоу на Нова Телевизия „Като две капки вода”.

Достатъчно би било да започна и да завърша със скандала между Геро и Юлиан Вергов, прераснал по-късно в Геро и Зуека срещу Вергов. Скритият повод е участието на Геро като заместник на Рачков. В дъното е някакво старо съперничество на артистична основа. Вергов отправя справедлива бележка, че водещите убиват ефекта от представянето на участниците с отвличащи въпроси и скечове. Справедливо, но не е работа на член на журито да оценява водещите. Следва размяна на грозни подмятания и остроумия. Вбесен, Геро лисва чаша с вода върху Вергов. Той го обръща на смях и слава богу не се сбиват. Но тук се намесва и Зуека, засегнат от някаква реплика. И започва караница, която компрометира цялото шоу.

Не е смешно, тъжно е. Рачков също се закачаше с продуцента, но беше на ръба. Това е вече майсторска импровизация. В случая нямаше арбитър и зрителите се усещаха като неволни свидетели, макар и по телевизията, на грозна семейна кавга.

След това дойде още по-скандална сцена между Фънки и Азис с косвено замесени Рафи и Хилда и с печат расизъм. Няма да разказвам отново, но ще припомня, че всяка година съм писал срещу демонстративно пренебрежителното отношение в „Капките...” към участниците от така наречения стил в музиката поп-фолк, които се оказаха повечето от цигански произход. За тяхна чест ще припомня, че те бяха едни от най-старателните имитатори, да не говорим, че са с изключителни певчески възможности. От журито така и не дооцениха, че самоиронията на Софи Маринова към дежурния присмех за „познанията u” на английски е израз на душевна доброта и великодушие. В крайна сметка точно тези участници бяха тенденциозно подценявани, без да демонстрират недоволство. Като главен изразител на тези настроения се смяташе Фънки. За мен Фънки бе сполучливо избран за член на журито. Смятам, че неговите оценки бяха най-справедливите. Поносимо е дори, че има предубеждения към някои музикални стилове, към които и чалгата. Но този път реакцията му към представянето на Рафи като Азис (напусна студиото), надхвърли нормалното. Само че самият Азис се засегна и му възрази. И се започна...

Разбираемо зрителите застанаха на страната на „музикалния славей” Азис и дори поискаха отстраняването на Фънки. Естествено, Маги отхвърли такъв вариант. И правилно.

В друга посока трябва да се вземат мерките. Именно тук идва приликата с политическите скандали. За да се избягват такива катастрофални за шоуто скандали, трябва да се пресече практиката скритите сценаристи на шоуто да подклаждат конфликти между участници и гости, като си въобразяват, че като има скандал, расте рейтингът. Затова го прилагат навсякъде. Сега се опитват да вкарат известни телевизионни личности в перфектното предаване „Нов дом”, водено блестящо от Мария Силвестър, да се пречкат на работниците и да разрушават цялата изградена драматургия. Защо? Това също е евтин трик. Именно защото съм доброжелател на шоуто, уверявам ги, че не са скандалите, които привличат зрителите с нормални възприятия. Да не забравяме как самоцелното търсене на скандал доведе до спирането на „Господари на ефира”.