Търсят шофьори в Германия срещу 3000 евро на месец

Търсят шофьори в Германия срещу 3000 евро на месец

До 2030 г. недостигът на водачи на автобуси ще бъде 87 000 души

Извънредните часове и дежурствата се плащат допълнително, дават и премии

Обучението трае 3 години

Германия изпитва остър недостиг на шофьори в обществения транспорт. През 2022 година близо половината от транспортните компании в страната са ограничили временно дейността си поради липса на шофьори на автобуси и трамваи, посочва в своя публикация по темата германската обществено-правна телевизия АРД. До 2030 година само броят на незаетите в страната работни места за шофьори на автобуси ще бъде близо 87 000, става ясно от данни на Съюза на германските фирми за обществен транспорт VDV. В момента недостигът е около 8000 души.

Анкетираните транспортни компании смятат, че до 2030 година ще трябва да увеличат броя на своите служители с около 20 на сто, за да могат да поддържат и разширят автобусните и железопътните услуги. За 48% от компаниите от бранша запълването на свободните позиции за шофьори в момента е най-голямото предизвикателство, следвано от липсата на персонал за търговски и технически постове във фирмите.

Според портала за информации относно професиите в публичния сектор oeffentlichen-dienst.de, средната заплата на шофьорите на автобуси в Германия е 3039 евро бруто на месец. Около 25% от шофьорите обаче получават по-малко - средно 2708 евро. А други 25% повече - средно 3368 евро месечно. Нивото на заплатата обаче може да се различава силно в зависимост от това къде е назначен шофьорът - дали в сферата на градския транспорт, или в туристическия сектор. Разлики има и в заплащането в отделните федерални провинции, а понякога дори и в отделните градове в рамките на една провинция.

На своя сайт компанията Schilling Gruppe, която осигурява градски транспорт в региона на град Кьолн, посочва, че плаща средно между 15,35 евро и 17,28 евро бруто на час на шофьорите на автобуси. А това прави средно около 2600 бруто до 3000 бруто на месец. Извънредните часове, както и работата през почивни дни и уикенда или пък нощните смени се заплащат допълнително. Към това идват и коледни надбавки и други премии.

За да станеш шофьор на автобус в Германия, трябва да си на поне 24 години и да си преминал през специално обучение със силна практическа насоченост, което трае три години и завършва с изпит - т. нар. Ausbildung zum Berufskraftfahrer. Който вече е завършил друго професионално обучение, може да се преквалифицира за шофьор в градския транспорт и този процес обикновено трае по-малко. За тази цел обаче кандидатът трябва да има шофьорска книжка категория D. Тя обикновено струва около 5000 евро, но хората, които преминават през професионалното обучение, обикновено няма нужда да заплащат за курса, тъй като разходите се поемат от компанията, към която се обучават.

Много частни компании предоставят възможност и за по-бързо обучение. Компанията Schilling Gruppe например посочва на сайта си, че обучава шофьори на автобус в рамките на 3 до 6 месеца. Изискванията са кандидатът да има шофьорска книжка от категория B и да е поне на 21 години.

В момента текат многобройни преговори за колективно договаряне на заплащането в сектора, от които ще зависят бъдещите надници. Железопътният и транспортен съюз (EVG) например настоява за увеличение от поне 650 евро месечно за наетите служители. Синдикатът настоява и за структурни промени в системата за заплащане. Миналата седмица в редица германски градове се проведоха стачки на обществения транспорт. Автобуси, трамваи и линиите на метрото не пътуваха в продължение на 24 часа. На някои места - и за по-дълго.

Но дори и в случай, че хиляди желаещи се запишат веднага за вакантните места за шофьори, няма как проблемът с липсата на персонал да се разреши бързо. От първия ден, в който нов кандидат за шофьор на автобус в Дортмунд без съответната шофьорска книжка официално бъде приет в системата, до деня, в който започва да превозва пътници, изминават около 8 месеца, казва Харалд Краус от Асоциацията на германските транспортни компании.

И въпреки проблемите, които изпитват с недостига на персонал, едва 13,8% от германските транспортни фирми търсят нови попълнения от чужбина.