Само с торба пари за реклама няма да върнем туристите

Само с торба пари за реклама няма да върнем туристите

Държавата ще спасява очертаващия се като катастрофален летен туристически сезон 2015. Вместо да промотираме пред света новите си туристически продукти, ще наблегнем на реклама „слънце, пясък и море”, каза в петък министърът на туризма Николина Ангелкова на среща с хотелиери във Варна

За съжаление изсипването на торба пари за реклама не е достатъчно условие за обръщане на тенденцията към траен спад на чуждестранните туристи, от който се оплакват хотелиерите. Защото проблемът не е в рекламата, а в продукта, който предлагаме.

Подходът „Балкантурист” направи толкова много за прогонването на туристите (и чужденци, и българи) в последните две десетилетия, колкото дори презастрояването по морето не успя. Макар че и то помогна значително. Както помогна и помътнялата от екскременти морска вода в предишни години заради липсата на пречиствателни станции.

При подхода „Балкантурист” същността на услугата е да бъдат прибрани максимум пари срещу минимум качество. Какво предлагаше нелош четиризвезден хотел в известен български курорт това лято? Паркинг с двайсетина места. Пласираш се на него само при условие че си симпатичен и ентусиазиран да трансферираш някой лев към отговорниците за паркоместата при всяко влизане или излизане на колела. Извън него ще те вдигнат с паяк, така че си ентусиазиран. На рецепцията – усмихнати и любезни млади хора. Работено е с тях, личи си.

Но когато на четвъртия ден таванът на стаята ти прокапе заради спукани тръби в банята на горния етаж, любезността трудно може да коригира мудността и незаинтересоваността. Все пак към полунощ успяват да те преместят.

Кухнята е прилична за ол инклузив. Далеч от изобилието и разнообразието в петзвезден турски комплекс, но все пак човек не ходи на море, за да се освинва, пък и в случая говорим за четири звезди. На бара естествено се правят, че не те забелязват. Тъпото изражение, досадата и вметката „К'во искаш?” магически се трансформират в любезни усмивки и бързо обслужване, ако заговориш на български.

Странно, откъде е този респект от сънародници? Хотелът е с над 100 стаи. Басейнът към него – колкото заседателна зала. Вероятно затова в ранния следобед водата добива малко мътен цвят. Но пък човек е тръгнал на море, не на басейн.

Отиването до плажа обаче се оказва свързано с разходка през шпалири от сергии и магазини (и оглеждане да не те сгази разсеян румънец с кола). Хавлии, гащи, хранителни стоки, дрънкулки, сексшоп, стриптийз бар. Последните търговски обекти са особено много. Курортът изглежда е меката на секса. И на алкохола, разбира се.

За тия неща западни телевизии ни рекламираха неведнъж в последните години. При това безплатно. Какъв е смисълът сега да си плащаме?