Натиск от президента или парламентарните групи за служебното правителство е неуместен и недопустим

Натиск от президента или парламентарните групи за служебното правителство е неуместен и недопустим

След като сътвориха тези калпави конституционни поправки, техните автори поне да спазват това, което сами гласуваха в Народното събрание

Президентът да не се опитва да узурпира власт

Новият конституционен статус на служебното правителство продължава да създава очакваните политически проблеми, за които многократно предупреждавахме. За да се нормализира обстановката, а новата конституционна разпоредба на чл. 99, ал. 5 от Конституцията да бъде тълкувана и прилагана правилно, е необходимо да се държи сметка за следното:

Първо, свободната политическа преценка на президента е ограничена до подбор на служебен министър-председател измежду длъжностните лица, които са изчерпателно и лимитативно изброени в изречение второ на цитираната ал. 5 на чл. 99 от Конституцията. 

Второ, тази свободна преценка на президента относно фигурата на служебния министър-председател е допълнително обусловена от задължението да проведе консултации с парламентарните групи. Тези консултации са с важно значение за огласяване на политически позиции, искания или предложения на парламентарните групи, но имат единствено и само консултативно, т.е. неангажиращо значение за крайната преценка на президента за назначаването на служебен премиер. 

Трето, определянето на състава и структурата на служебното правителство е предоставено изцяло в дискрецията на служебния  министър-председател. Неговото предложение обвързва президента, който може да изразява политически позиции по предложения състав и структура, но не може да бламира и да отказва назначаването на официално предложеното от служебния премиер служебно правителство.

Четвърто, политически натиск и вмешателство от президента или парламентарните групи при определянето на състава на служебното правителство от служебния министър-председател е неуместен и недопустим. Това е така, защото нито парламентарните групи, нито държавния глава са натоварени с политическата отговорност за служебните министри - тази отговорност се носи от служебния министър-председател, който от своя страна носи политическа отговорност пред президента.

Добре е, след като сътвориха тези калпави конституционни поправки, техните автори поне да спазват това, което сами гласуваха в Народното събрание. А президентът - да не се опитва да узурпира власт и да влияе при определянето на състава на служебното правителство, тъй като такава власт не му е предоставена според действащата норма на чл. 99, ал. 5 от Конституцията.

От фейсбук, заглавията са на редакцията