Никой няма да налива пари в роми, които си стоят вкъщи и не посещават училище. Стипендиите, които разделиха обществото, ще бъдат за най-добрите роми гимназисти, не повече от 2-3 деца от училище. И ще отидат право в децата, и за образование. Това обявиха пред журналисти в Шумен педагози и регионалният координатор на центъра за толерантност "Амалипе" Силвия Станчева. Те свикаха нарочна пресконференци, за да защитят и внесат пояснения по Програмата за подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование.
Както стана ясно, стипендиите от 30 евро месечно в продължение на 2 г. ще се финансират с общо 561 400 евро е от Ромски образователен фонд /60%/ и Министерство на образованието/40%/.
Според Станчева, въпреки изискването за успех 3,50, конкурс ще отсее най-добрите и ще бъдат подпомогнати само ученици с най-висок успех. По-добре помощ сега и след 4-5 г. да имаме на пазара качествени млади хора, отколкото после да се дават средства за обезщетения за безработни и социални помощи, настоя тя.
Не повече от 600-700 деца в страната ще получат право на стипендиите или по 2-3 деца от школо. Педагози от две училища в Шуменско - Гимназията по селско стопанство в Нови пазар и СУ "Цанко Церковски" в Никола Козлево дадоха пример, че няма бум от желаещи. Учителят Симеон Сейков от Нови пазар обясни, че помага на две деца с успех 5,10 да си подготвят документите. Имат и трети с успех 5,79, но родителите му са в чужбина и той няма да отговаря на условието за доход. От гимназията в Никола Козлево кандидат ще бъде ромката Деси, председател на училищния парламент и още един възпитаник, каза класната Ивелина Христова. Документи се подават по електронен път до 16 ноември, представят се бележки освен за успех и доход на родителите, и за отсъствия през м.г.
От "Амалипе" дадоха пример за получена помощ навреме със студента първи курс в Шуменския университет Живко Стоянов. В 11 клас той имал 100 отсъствия, защото нямал пари да пътува от с. Салманово до училището си в Шумен. Ходел на работа, а като изпуснеш материала всичко ти е мъгливо, разказа той. След като получил стипендия от центъра имал пари за рейс, за храна, за учебници, справил се с матурите и бил приет в университета.
Според Станчева, ментори ще следят дали стипендиите отиват по предназначение, училищата ще бъдат длъжни да дават информация за успеха и отсъствията на подпомаганите.