У нас законът е хлъзгав за водачи и контролиращи
С приближаването на зимния сезон предстои да настъпи моментът за смяна на гуми. Много шофьори ще монтират зимни гуми, но ако пътуват в чужбина, трябва да знаят за последните промени в разпоредбите в съответните държави, за да избегнат евентуални глоби.
В тежки снежни условия само зимните гуми могат да осигурят някаква стабилност на автомобилите.
От 1 октомври в Германия за зимни гуми се признават само тези, върху които има обозначен символ със снежинка. Той стои върху страничната част на гумата и официално се нарича Three Peak Mountain Snow Flake. Надписът M+S (mud+snow или кал и сняг) вече не е достатъчно доказателство за зимна гума, защото той фигурира и на повечето всесезонни гуми. Само снежинката важи като маркер за зимна гума. В Германия зимните гуми са задължителни тогава, когато пътните условия го изискват – при снеговалеж и поледици. Ако някой в такава обстановка шофира летни, всесезонни или със зимни гуми, но те нямат обозначението със снежинка, ще бъде наказан с глоба от 60 евро.
Върху заснежени и заледени повърхности изпъкват най-добре качествата на зимните гуми да осигурят по-добро сцепление.
Парадоксалното е, че има много модели истински зимни гуми (а не всесезонни), върху които няма снежинка. Повечето от тях обаче са произведени преди 2018 г. и така или иначе са за смяна, тъй като с времето са загубили характерните си качества.
От 1 ноември и във Франция ще се прилага същия регламент, както в Германия – за зимни гуми се признават само тези със снежинка. В много планински френски райони е задължително да се шофира със зимни гуми в студения период на годината.
В България законът „хлъзгаво“ гласи, че от 15 ноември до 1 март водачите трябва да бъдат с „гуми, предназначени за зимни условия или с гуми, с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 мм“. Тоест – не е забранено да се шофира с летни и всесезонни гуми, ако имат 4 мм дълбочина на протектора. Глобата за износени гуми е 50 лв.