Под 1000 "Москвич"-а са останали в България

Под 1000 "Москвич"-а са останали в България

В Русия заговориха за възраждане на соц марката, но родните ентусиасти са скептични

302 000 са сглобени в България

Миналата седмица донесе неочаквана новина за любителите на легендарната съветска марка автомобили "Москвич". На 16 май френската компания "Рено" обяви окончателното си изтегляне от Русия и подписа споразумение с властите, според което делът й в АвтоВАЗ ще бъде предаден на държавния институт за автомобили и двигатели НАМИ, а заводът Renault Russia - на общината в Москва. Същия ден кметът на столицата Сергей Собянин обяви, че до края на годината там ще започне производството на електромобили под марката "Москвич" с технологичното партньорство на КАМАЗ.

Новината не беше посрещната с излишно въодушевление от феновете на соц марката, както в Русия, така и у нас. Няколкостотин човека я поддържат жива в България. Все още по улиците, най-вече извън големите градове могат да се видят москвичи в движение, но повечето коли в добро състояние са колекционерски и рядко излизат от гаражите, а поддръжката им става все по-скъпа и трудна. Могат да се видят най-вече на съборите, които се организират веднъж годишно в различни градове.

"През КАТ сме проверявали - официално в страната към момента има регистрирани под 1000 автомобила от различни модели на "Москвич", каза за "Труд" инж. Недялко Димитров от ръководството на Ретро автомобилен клуб "Москвич". "Мога да твърдя, че клубът ни обхваща огромна част от колите, които са в движение и имат някакъв представителен вид", категоричен е той.

Клубът е създаден преди повече от 15 години, а от четири е официално регистриран. В него членуват близо 200 човека, с почти 240 автомобила. 22 000 души пък са част във фенгрупата "Клуб Москвич" във фейсбук. "Всички те са изключително млади момчета и момичета, аз съм на 40 години и съм един от възрастните. Това, че е в клуба участват изключително много млади хора напълно изключва каквато и да е носталгия по отминали времена", коментира Недялко. Първоначално започнахме да се събираме веднъж - два пъти годишно с другата съветска марка - "Лада", след което се породи идеята да си правим наши събори. Всичко започна изцяло по интернет, спомня си той. "На първата ни среща се събраха десетина млади момчета с четири Москвича. На последната, миналата година край Габрово, имаше над 120 автомобила".

На съборите могат да се видят както стари и много поддържани автомобили, така и такива, които все още са в експлоатация. Обикновено те продължават три дни - петък, събота и неделя - и винаги започват с парадно придвижване. Тазгодишният ще се проведе на 10-12 юни в Хасковски минерални бани.

Тазгодишният събор на клуба ще се проведе на 10-12 юни в Хасково.

Родните ентусиасти имат връзки с колеги от Чехия, Унгария, Украйна, Русия и др. и са решени да поддържват марката жива. "Тези автомобили са много по-обгрижвани от съвременните, които има всеки един от нас. Обикновено новата кола стои навън, а "Москвичът" - в гараж, при подходящи условия", казва Недялко Димитров. Най-старите москвичи в клуба са модел 401 от 1954 г. Най-новите - "Светогор" от 1997-98 година.

Поддръжката им обаче става все по-трудна.

Части се правят в Китай

Концепцията при тези автомобили е всичко да бъде ремонтно пригодно, а не като при съвременните - когато нещо се повреди, то да бъде сменено с ново. Така че се поддържат основно с ремонт и собствени знания. За щастие части все още се намират по мазета и гаражи. Има и производство на нови - в Китай, но там проблемът е качеството. То е доста компроментирано, обяснява ентусиастът.

Над 300 хиляди москвича са произведени в България по времето на социализма. Родното производство започва през 1966 г. в завод "Балкан" в Ловеч. Първоначално там се сглобяват комплекти, доставени от Съветския съюз. Всичко това приключва малко преди промените, с около 302 000 произведени коли. Отделно, много са внесените от СССР. През 1975 г. заводът в Ловеч достига 15 000 бройки годишно, а през 1988 г. започва производството на модела "Алеко", който се оборудва и с двигатели на "Лада". Това е и последният представител на марката, сглобяван у нас.

Вносът от Русия продължава до средата на 90-те години. През мандата на кмета Стефан Софиянски в столицата идват москвичи модел "Светогор", които се използват като таксита. 

През 2001 г. заводът ОАО „Москвич“ в Москва окончателно спира работа, като преди това се прави последен опит за спасяването му - сключен е договор с "Рено" за покупка на френски двигатели. През 2006 г. е обявен банкрут, а през 2007 г. марката е заличена. В момента на територията на предприятието има различни бизнеси, а музеят е разпродаден на колекционери. По-късно в недостроен цех за двигатели е открит завод на "Рено", който спря работа този месец, след решението на французите да се изтеглят заради войната в Украйна.

Ще има ли възраждане?

"Интересното е, че до 2021 г. правата на търговската марка "Москвич" принадлежат на "Фолксваген". Така се, че може би сега неслучайно руснаците се опитват да възобновят марката без участието на западни партньори", коментира Недялко Димитров.

"Не разбирам как така тази идея е прикачена точно към марката "Москвич". Това, което знам, е, че става въпрос за производство на електрически автомобил, разработен от "КАМАЗ" - едно печелившо предприятие в момента. Те са имали някаква идея за кола и просто са се търсели производствени мощности. Заигравката с марката "Москвич", честно казано, не ми е понятна", допълва ентусиастът. Това, което се опитват да произвеждат се нарича "Кама" - малък градски електромобил, подобен на тези, който преди време премиерът Кирил Петков обяви, че може да се произвеждат в Ловеч. Не знам дали пазарът в Русия е готов за нещо подобно, скептик е той.

Според руски медии, местното Министерство на промишлеността и търговията и КАМАЗ преговарят с китайски производители, чиито платформи могат да бъдат основата на бъдещия "Москвич". Ако не бъде постигнато споразумение, КАМАЗ ще поеме самостоятелно производството. В този случай обаче ще мине много време до стартирането на производството, тъй като компанията няма свои собствени сертифицирани модели в сегмента на пътническите автомобили.

Още може да се купи

Все още на пазара за коли втора употреба могат да се намерят коли от съветската марка. "Проблемът е в какво състояние са. Има обяви за 500 лева, има и за 5000 лева. Истината е, че когато си купите такъв автомобил и започнете да го възстановявате, вече разчитате на т.нар. "майстори", които не правят никаква разлика между това дали възстановявате "Москвич" или някаква западна марка. Западните автомобили дори е по-лесно. При нас има масови модели - 412, 2140, които след реставрация достигат 15-20 000 лева вложени средства".  

Пловдивчанин реставрира „Москвич” от 1979 г. за 3000 лева

Милен Борисов от Пловдив реставрира 43-годишния „Москвич 2140” на баща си.

Колата е семеен автомобил, закупен през 1979 г. от тогавашното държавно предприятие "Мототехника". "Когато той си взе западен автомобил, реши да бракува москвичам, но на мен не ми си искаше да се разделям с него", споделя Милен. 

Навремето баща му извадил късмет с колата, тъй като не е трябвало да чака години след поръчката, за да я получи. Взел я веднага, тъй като била налична, като част от партида, върната от Източна Германия. Цената - около 4000 лева. Когато Милен се захваща с реновирането й, тя е на по-малко от 200 000 изминати километра.

„Започнахме реставрация, като я разглобихме до ламарина, за да укрепим всички изгнили места. Частите, които не ставаха трябваше да се изхвърлят и да се заменят с други, оригинални, втора употреба. Някои детайли вече много трудно се намират по магазините. До скоро такива се произвеждаха и в Украйна”, разказва пловдивският ентусиаст. 

Смених страничните кори на вратите с нови, с помощта на колега от клуба, който беше вкарал чрез свои роднини в Русия, голямо количество такива комплекти. Някои елементи по двигателя - като бутала, осигурихме от завод в Разград, който все още ги произвеждаше по чертежи, но не знам дали сега съществува, разкрива Милен. Сменени са и калниците с по-нови, за да се спести от работата, а също задния капак и броните.

Той изчислява, че реставрацията на бащиния автомобил е струвала над 3000 лева, като само претапицирането на салона е излязло 600 лв. Малко повече е платил за нова боя на каросерията.